Vem betalar mottagarens kostnader?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Vem betalar mottagarens kostnader?

Har alltid valt alvernativet att jag ska betala mottagarens kostnader som dennes bank vill ha.

Sist såg jag att jag blev tvungen att betala rätt bra med pengar.
110kr(!) inkl. 10kr för EU Betalning till min bank.

Är det ok att välja att betalnignsmottagaren skall betala dessa kostnader (för hans bank)?
Skickar affären grejorna då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Den som säljer något till en kund ska såklart lägga på kostnaderna för att utföra betalningen på priset.

Ditt inlägg va lite rörigt, hajjar inte om du är köpare eller säljare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Oj förlåt.. skrev lite konstigt då jag höll på med annat samtidigt. Ska försöka ta det igen.

Det är en Webbutik som säljer en vara till mig som är kund.
Priset på varan är 500kr och frakten på 200kr. Då är vi uppe i 700kr som total inkl. frakt till sverige.

Eftersom webbutiken inte tar kort så blir jag tvungen att göra en EU-betalning(ungefär som utlandsbetalning).

Att göra en EU betalning kostar 10kr på min bank. Vilket jag kan leva med.

Men när man gör en EU betalning så får man välja vem som ska betala kostnader som den mottagande banken vill ha. I detta fallet var det ca. 100kr vilket förändrar priset för produkten jag beställt rätt bra.

Om jag däremot väljer att det är webbutiken som ska betala den här summan. Får jag mina grejer då?

Vad väljer ni andra som gjort EU betalningar till webbutiker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Du får nog ta med webbutiken för att få ett riktigt svar, vi kan bara spekulera.
Det kostar att ta emot pengarna och om du inte betalar avgifterna så får butiken göra det, enklast vore om du kunna betala via PayPal eller likn. där avgifterna är lägre.

Om man vänder på steken:
Du säljer en produkt för 500:-, köparen betalar in köpesumman (men struntar i att betala avgift) följden är att du då får 450:- (beroende på avgift) för din produkt.
Skulle du skickat denna produkt om en köpare inte betalar fullt pris?

Som jag (och troligtvis butiken) ser det så ska summan på kontot vara orderns värde, därmed ska inga avgifter kunna minska denna till mindre än ordervärdet.
Skicka ett mail och fråga men räkna inte med att butiken kommer betala avgifterna.

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Hade samma problem när jag skulle köpa nåt från hifidirekt.de och då valde jag att betala mottagarens kostnader. Fick prylarna och lite senare fick jag ett brev där de sa att jag betalt in för mycket och då betalade de tillbaka summan för mottagarens avgifter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

Tack för svaren.
Hittills har det inte varit några problem då jag inte behövt betala eller inte några märkbara summor iaf.
Då får man börja kolla vad de har för banker, kolla upp dem och inkludera det i räkningen nästa gång..

Tyvär tar de endast VISA som kort och jag har bara tillgång till MasterCard(Ekort)

Thegoodone.. då får man komma ihåg att de är sjyssta