Permalänk
Medlem

bilbatteri till vägguttag

Jag skulle vilja koppla ett bilbatteri så att man kan ha ett vägguttag där det inte är nån ström dragen..
Hur ska jag göra då och hur länge kommer ett bilbatteri hålla innan det behöver laddas?

Jag antar att jag först får ha nårra klämmor som ja klämmer fast på bilbatteriet..Sen ska ja ha en transformator som omvandlar 12 V till 230 V och sen bara ett vägguttag..

Kan nån förklara lite närmare?
Ska helst vara en budgetlösning!!!
Te.x att man kan ju göra transformatorn själv så tjänar man nårra hundra..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem

OK... men kan man koppla vad som helst till den? Kan man koppla en maskin försedd med motor på 710 W till den?

Permalänk
Medlem

300 W kontinuerlig effekt. Maximalt 480 W
Står det på sidan så en spis på 1000W är ju inte så lyckat däremot en fläkt på 50W går bra... Alltså max 300W för användning hela tiden

Permalänk
Medlem

Men hur ska jag göra om jag behöver 710 W då?

Vad ligger ett vanligt vägguttag på då?

Permalänk
Medlem

Då blir det problem. Antar att bilbatteriet inte heller klarar av att leverera hur mkt som helst. En lösning är om man kan dela upp det som ska drivas till flera batterier

Ett vanligt vägg uttag är avsäkrat med en säkring på ett visst antal ampere.

Permalänk

seriekoppla tills du har 230v
XD

12+12=24
12+12+12=36
12+12+12+12=48

o.s.v.

på 19batterier får du 228V

men orkar inte (kan inte, vet inte hur många W ett batteri klarar) räkna W nu, överlåter det åt någon mer erfaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Då blir det problem. Antar att bilbatteriet inte heller klarar av att leverera hur mkt som helst. En lösning är om man kan dela upp det som ska drivas till flera batterier

Ett vanligt vägg uttag är avsäkrat med en säkring på ett visst antal ampere.

Men hur kan de va skillnad på hur mycket watt dessa 2 ger då?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=464&iItemId...

Kaka the great: du tror inte d blir lite dyrt med 19 st bilbatterier?
Ett batteri kostar ca 500 kr!

Permalänk
Medlem

Det största problemet är nog att en växelriktare som ger mer än 710W är dyr... Det blir ingen budgetlösning precis.

De två du har från biltema är på 300W respektive 150W. det står i rutan åvanför priset... =o)

Denna är på 1000W...
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Ett vanligt vägguttag ligger på 230V 10A alltså 2300W.

Vad är det du skall driva som är på 710W?

Ett vanligt bilbatteri från biltema är på ca 60 amperetimmar så då kan du driva 710W i ca 18 timmar.

Min rekomendation är att titta på ett billigt protabelt elverk istället. Finns på de flesta byggvaruhus.

Edit: Kom på mer att skriva... =o)

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk

Är det inte enklare att dra en skarvsladd?
Billigt. Utvecklar ingen värme. Behöver inte laddas upp.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

En vanlig datorUPS klarar att ge riktig 230VAC (vilket det inte blir om man seriekopplar 19 st 12 v batteri, då får du 230VDC)

De halvsmå skulle nog klara 750 W i 10-20 min med färska batteri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
seriekoppla tills du har 230v
XD

12+12=24
12+12+12=36
12+12+12+12=48

o.s.v.

på 19batterier får du 228V

men orkar inte (kan inte, vet inte hur många W ett batteri klarar) räkna W nu, överlåter det åt någon mer erfaren.

Jupp, då får man 228 V likström. Grejen är att det är växelström i vägguttag, det är därför den där saken som biltema har heter växelriktare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zahnn
Det största problemet är nog att en växelriktare som ger mer än 710W är dyr... Det blir ingen budgetlösning precis.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Ett vanligt vägguttag ligger på 230V 10A alltså 2300W.

Vad är det du skall driva som är på 710W?

Ett vanligt bilbatteri från biltema är på ca 60 amperetimmar så då kan du driva 710W i ca 18 timmar.

Min rekomendation är att titta på ett billigt protabelt elverk istället. Finns på de flesta byggvaruhus.

Det hade räckt lugnt med 18 h.. problemet är priset.. kan man inte göra en sån själv? Hur funkar dem?

Hur menar du madmodder?

Cl3mens? Måste man ha växelström då?

Permalänk
Medlem
Citat:

[BEtt vanligt bilbatteri från biltema är på ca 60 amperetimmar så då kan du driva 710W i ca 18 timmar. [/B]

Jag vill veta hur du räknade där, 60x12=720, dvs 720Wh, eller 720W i en timme.
Med förluster inräknade har du kanske 50 minuters drift vid 710W.

Ett vanligt bilbatteri mår inte bra av att laddas ur helt, det du ska ha till en applikation som denna är ett hobbybatteri eller liknande som tål att laddas ur helt, även kallat husvagnsbatteri eller "deep discharge lead-acid battery".

Men jag håller med om att en bensin eller dieselgenerator är mycket bättre.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaka the great
Detaljer...

Japp, extremt viktiga detaljer, men fortfarande detaljer

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

OK, jag förklarar från början!!! Jag ska driva en sån här...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=431&iItemId...

Jag tänkte att eftersom att jag har en bilbatteriladdare hemma att det var smart..men ni verkar ha bättre ideér så säg vad ni tycker är bäst!

Det skulle va bra om det gick att koppla in lite lampor också men det är absolut inget måste.. och säg inte att jag ska köpa en bärbar vinkelslip för det ska jag inte!

Permalänk
Medlem

Lol, han är igång och ska stjäla mopeder

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47334...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm hur får du ihop den ekvationen?

Säg att vi har ett värmelement på 710 W / 12V.
För att få den effekten krävs 59.17A.

Kör man detta väremelement i en timmer kommer man altså gjort slut på 59.17Ah.
Vilket är samma som ett tomt batter.... (Sen tillkommer frågor som om man kan belasta batteriet så hårt under en timme, om den klarar att leverera 60Ah med den lasten osv osv)

Ska vi sen växelrikta det för att få AC måste man börja räkna på verkningsgraden också, och den är sällan mer än en 70-80% i dem, om ens så mycket

Edit: vinkelslip på en växelriktare.. då behövs KRAFTIGA grejor.. startströmen är inte att leka med... Själv kör jag på ett 2.5kWh bensinelverk från Bauhause, dyrt ( men kasst stativ) men smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Jag vill veta hur du räknade där, 60x12=720, dvs 720Wh, eller 720W i en timme.
Med förluster inräknade har du kanske 50 minuters drift vid 710W.

Ett vanligt bilbatteri mår inte bra av att laddas ur helt, det du ska ha till en applikation som denna är ett hobbybatteri eller liknande som tål att laddas ur helt, även kallat husvagnsbatteri eller "deep discharge lead-acid battery".

Men jag håller med om att en bensin eller dieselgenerator är mycket bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndLi
Ett vanligt bilbatteri från biltema är på ca 60 amperetimmar så då kan du driva 710W i ca 18 timmar. Hmm hur får du ihop den ekvationen? Säg att vi har ett värmelement på 710 W / 12V. För att få den effekten krävs 59.17A. Kör man detta väremelement i en timmer kommer man altså gjort slut på 59.17Ah. Vilket är samma som ett tomt batter.... (Sen tillkommer frågor som om man kan belasta batteriet så hårt under en timme, om den klarar att leverera 60Ah med den lasten osv osv) Ska vi sen växelrikta det för att få AC måste man börja räkna på verkningsgraden också, och den är sällan mer än en 70-80% i dem, om ens så mycket...

Min hjärna har slutat fungera... kommer inte ens på hur jag räknade nu när jag vet det rätta svaret...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndLi
Ska vi sen växelrikta det för att få AC måste man börja räkna på verkningsgraden också, och den är sällan mer än en 70-80% i dem, om ens så mycket...

Mjo, dom ligger faktiskt rätt högt i verkningsgrad i dagsläget, men det kvittar, grundproblemet kvarstår, batteriet kommer inte räcka 18 timmar oavsett hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi säger så att den lösningen som klarar 710 W och kanske en halvtimme och är så billig som möjligt.. Är det bara småpengar det handlar så är det lika bra den håller längre!
Jag tycker det med bensindrivet elverk låter intressant.. Hur mycket kostar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Cl3mens? Måste man ha växelström då?

Japp, det finns inga (nästan) apparater som kan gå på både lik- och växelström utan omvandlare.

Permalänk
Medlem

Ett elverk blir nog i samma prisklass som det blir med växelriktare och batteri, men det varar ju längre, bara att fylla på bränsle när det börjar ta slut...

Med tanke på ovanstående trådhänvisning av Ghlargh vet jag dock inte om det är rätt för dig... =o) Det är nog bättre att försöka hitta en vinkelslip som går på batteri direkt...

Gå nu inte och hitta på nått dumt bara... ;o)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Antar att du vill ha en någelunde bärbar lösning, skaffa en batteridriven vinkelslip, vet du vad ett bilbatteri väger?
kostar säkert lika mycket som en vinkelslip + bilbatteri + växelriktare alternativt ett elverk

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

Det är inte billigt att ha en mobil strömkälla som kan leverera 230V och över 700W, ett sånt bensinaggregat kostar antagligen uppåt 2000 spänn, låter en hel del och väger kanske inte riktigt lika mycket som ett gigantiskt bilbatteri.

I vilket fall som helst finns det ingen enkelt portabel billig lösning på dina problem.

En batteridriven vinkelslip kan fungera, men dessa kostar en del och kör ingenstans i närheten av 30 minuter på batteriet, dessutom arbetar dom väldigt mycket slöare än en vägguttagsdriven vinkelslip

Jag skulle gissa på att oavsett lösning kommer det väga lika mycket om du ska ha motsvarande 30 minuters kapning med en 710W vinkelslip, dvs du kommer få släpa på en jävulsk massa lösa batterier, det kommer även bli astronomiskt dyrt då dessa batterier kostar mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Classe har ett tex 2kVA

Endast 3995 kr

42 kilo Men det ser rejälare ut än mitt, har defenitivt större tank...

Permalänk
Medlem
Citat:

...
Gå nu inte och hitta på nått dumt bara... ;o)

Är nog ingen risk, det är ju sååå diskret med vinkelslip.

waggie: glöm inte att även köpa hörselskydd.

Visa signatur

Watt is power.

Permalänk
Medlem

http://62.146.25.231/products.asp?lid=11&mktid=8&catno=DC410K...

http://62.146.25.231/products.asp?lid=11&mktid=8&catno=DC410K...

http://62.146.25.231/products.asp?lid=11&mktid=8&catno=DC410N...

Tre stycken batteridrivna vinkelslipar ifrån DeWalt som inte är fy skam när det gäller arbetsmaskiner. Är nog däremot ingen större skillnad på dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Lol, han är igång och ska stjäla mopeder

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=47334...

Så jag var inte den ende som tänkte på det