Webhallen, inget vidare på leveranser...

Permalänk
Hedersmedlem

Webhallen, inget vidare på leveranser...

Hej.

Beställde förra helgen ett nytt chassi från webhallen. På måndagen fick jag mail där det skrev att paketet hade skickats. Jag försökte kolla kollidnr.. men det stod att det inte gick att hitta paketet. Väntade på AVI, kom igen den veckan. Konstigt lång tid för ett paket att färdas tycker man.

Ringde support idag, de säger att de inte heller kan se något kollidnr och hänvisar till någon grabb på "lagret". Skickade mail till honom i morse och har inte fått svar än...

Blir riktigt less på sånt här, min kusin var med om samma sak ungefär med webhallen. Han var tvungen att ringa och hålla på för att få ett kollidnr. Paketet verkar inte vara särskilt levererat iafl... :/

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Sommarjobbare men ring igen till Webhallen om du inte fått nån avi nästa dag och säg till dom att fixa fram grejerna och det är du som avgör hur viktigt det är att du snart har grejerna. T.ex att du ska på LAN och du behöver dom grejerna för det så kan du säga till dom på Webhallen att du vill häva köpet pga att dom inte kan leverera i tid för ditt lanande som är jätteviktigt för dig.

Kolla även http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM och då särskilt citat:

------------------------
Rätt att häva köpet

13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.
Har köparen förelagt säljaren en bestämd tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden. Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.
Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Rätt till skadestånd

14 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

Meddelande om hävning och skadestånd

15 § Har varan avlämnats för sent, får köparen inte häva köpet eller kräva skadestånd på grund av dröjsmålet, om han inte inom skälig tid efter det att han fick kännedom om avlämnandet meddelar säljaren att han häver köpet eller vill kräva skadestånd. Om köparen häver köpet, behöver han dock inte lämna särskilt meddelande om att han dessutom vill kräva skadestånd.
Meddelande om hävning eller skadestånd kan, i fall som avses i 1 § andra stycket, i stället lämnas till näringsidkaren.
-------------------------------

Skälig tid erfter att kravet har framställts är vad jag vet en vecka så ge dom en vecka och sen meddelar du Webhallen att du häver köpet och då får posten slicka tillbaks grejerna till dom utan kostnad för dig men om du har möjlighet så prata även med en lokal konsumentvägledare http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp?lngArticle...

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Jag vill dock inte gärna häva köpet då webhallen var de som hade chassit billigast...

Skickade dock ett argt brev till dem nyss...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Skickade dock ett argt brev till dem nyss...

Varför ett argt mail om du vill ha grejorna? Lär ju inte gå snabbare med ett surt pucko än ett glatt pucko...jaja, din metod...

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Dom har alltid varit snabba för mig. Faktiskt så har jag fått ordern dagen efter jag beställt många gånger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ok. Jag vill dock inte gärna häva köpet då webhallen var de som hade chassit billigast...

Skickade dock ett argt brev till dem nyss...

Bääääd move nu kommer det nästan garanterat gå ännu /om möjligt/ segare att få chassi well well Skall iof inte kasta sten i glashus, skällde på en affär härom veckan över mail men det var en riktig butik så att säga och dom var dryga

Permalänk
Hedersmedlem

hehe, ok

Jag brukar vanlifrvis inte skicka arga brev, men ibland har jag inte tid att vänta på diverse klåpare som.. ja, klåpar sig...

fick som sagt ett mail idag där det stod att någon hade pratat med de som hade packat mitt paket, paketet hade tydligen skickats idag, bara en vecka efter det datumet de uppgav att de hade skickat paketet...

de skrev dock inte varför de inte hade skickat paketet förra måndagen...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

Har iofs aldrig beställt nått så stort som ett chassi från dem, men dom har alltid varit riktigt snabba när jag har beställt filmer el. spel.

Permalänk
Medlem

Beställde ett nätaggregat från Webhallen i måndags kväll, såg sedan den här tråden och blev lite orolig. Tråkigt att det händer, det sker lätt missöden då människor är inblandade.

Mitt paket skickades igår och var i Köping vid midnatt så det går nog fint för min del.

Permalänk
Medlem

Har enbart positiva erfarenheter av Webhallen också, har fått beställningarna ruggigt fort varenda gång. Så du behöver knappast oroa dig Fe|ix

Permalänk
Medlem

Har de skickat chassit är det väl posten du ska skylla på, inte webhallen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erlc
Har de skickat chassit är det väl posten du ska skylla på, inte webhallen?

Jo, det är webhallen som hade klåpat sig, de skickade chassit igår. En vecka efter det att de skulle ha skickat det. Tror jag skrev detta lite längre upp...

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Har enbart positiva erfarenheter av Webhallen också, har fått beställningarna ruggigt fort varenda gång. Så du behöver knappast oroa dig Fe|ix

Låter bra, paketet har iaf anlänt till posten i Arboga. Ska hämta det senare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Jo, det är webhallen som hade klåpat sig, de skickade chassit igår. En vecka efter det att de skulle ha skickat det. Tror jag skrev detta lite längre upp...

Du kan väl ringa till dem och säga att du är missnöjd och att du vill ha någon kompensation? De kanske kan bjuda på frakten eller nått.
Hoppas att det kommer fram till slut.

Permalänk

Fick också en "underbar" leverans från wehallen.

Idag hämtade jag ut mitt paket, som skulle innehålla chassi, modekort, cpu, hd, dvd, fläkt, ftf bildskärm och kylpasta. Har väntat i 2 veckor på detta, pga att de inte hade chassit inne, det tog längst tid att få in det iaf.

Blev lite fundersam hur de hade fått plats med allt i chassit orginal kartong, såklart så var det bara chassit i paketet =P då bli man glad. De andra grejerna är väl hos någon annan eller kvar i butiken, så han blev väl grad..

ps en annan gång fick jag ett par hörluar när jag beställde ide kablar..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillbrorsson
Fick också en "underbar" leverans från wehallen.

[...]

Blev lite fundersam hur de hade fått plats med allt i chassit orginal kartong, såklart så var det bara chassit i paketet =P då bli man glad. De andra grejerna är väl hos någon annan eller kvar i butiken, så han blev väl grad

Det är inte ovanligt att bensinmackar och andra mer eller mindre taffliga utlämningsställen missar att en försändelse består av flera kollin, vilket nästan alltid är fallet om man beställt ett chassi + annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Det är inte ovanligt att bensinmackar och andra mer eller mindre taffliga utlämningsställen missar att en försändelse består av flera kollin, vilket nästan alltid är fallet om man beställt ett chassi + annat.

Jag har kolli nummret, och det är bara ett kolli, har även ringt till postens kundtjänst och de har sökt efter andra paket till mitt post nummer, men fann inga.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, tråkigt att höra.
Lägg dock märke till att varje kolli har sitt eget kollinummer.

Permalänk
Medlem

Har beställt otaliga gånger från webhallen, alltid snabba och pålitliga leveranser, trevlig och snabb support. Jag tycker att det är en av de bästa leverantörerna som finns i sverige. Man kan ju inte klaga på deras priser heller.

Och om paketet är skickat så är det ju postens huvudvärk.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Brukar få mina beställningar från webbhallen dagen efter.
Ibland kan det ta två dagar. I vilket fall är det snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag har också handlat från Webhallen ett antal ggr, normalt kommer 1-2 dagar senare...

Dock kan det ju alltid hända tråkigheter, kanske särskilt i semestertider...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

allt jag beställt där som FUNNITS I LAGER har komit dagen eller 2 dagar efter och jag har lantbrevbäring...

Besällde en gång en sak som inte fanns i lager och då tog det ett tag, 1,5-2 veckor, men jag visste varför...

är ofta lätt att glömma att kolla om saker finna i lager eller inte samt så finns ju den jobbiga variabeln sommarjobbare/prao/pucko....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog 4 veckor innan de svarade vettigt på mitt mail om en retur.

Sen fick jag även betala dubbel frakt, men jag gav upp efter 5 mail.

Men de kan säkert vara bra, vem vet

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med webhallen, men då är jag noga med att bara beställa saker som dom har i butiken.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Precis. Heller aldrig haft några problem.
Beställer dock alltid sånt som finns i lager och hämtar alltid själv i butiken.

Permalänk
Medlem

Webhallen, mkt bra affär, kollar på internet, beställer det man ska ha, åker in till stan, ställer sig i kö via sms, så när man kommer fram så behöver man stå i kö i ca 2 minuter, glider in, betalar, åker därifrån, fungerar väldigt smärtfritt, de och mycom, underbara affärer!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Webhallen, mkt bra affär, kollar på internet, beställer det man ska ha, åker in till stan, ställer sig i kö via sms, så när man kommer fram så behöver man stå i kö i ca 2 minuter, glider in, betalar, åker därifrån, fungerar väldigt smärtfritt, de och mycom, underbara affärer!

SMS? Hur då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Webhallen, mkt bra affär, kollar på internet, beställer det man ska ha, åker in till stan, ställer sig i kö via sms, så när man kommer fram så behöver man stå i kö i ca 2 minuter, glider in, betalar, åker därifrån, fungerar väldigt smärtfritt, de och mycom, underbara affärer!

Via sms? Ofan! Länge sen jag var där.

Edit:
Ah!
http://www.webhallen.com/mall.php?site=hamta

"Använd kötiden till någonting bättre, tag ett könummer via SMS!

Skicka bokstaven "K" till 070-7772882 när du är på väg till butiken så behöver du inte stå lika länge i kö.

SMS-kölappen fungerar precis som en vanlig kölapp – du måste visa upp ditt SMS när du kommer fram till kassan, och missar du ditt nummer måste du ta ett nytt.

I meddelandet står det hur många som är före dig, men tänk på att kötiderna varierar kraftigt. Kostnaden är normal SMS-taxa. "

Permalänk

Jag är också liiiite missnöjd, altså inte så mycket, beställde en dvd-brännare och ville ha den samma dag, då tog jag och pröjsade företags paketet 99:- frakt, kom den samma dag NEPP, den kom 2 dagar efter, så jag betalade 30:- extra för ingen service alls. men idag fick jag brännaren iallafall och den fungerar klockrent.

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babel haffo
Jag är också liiiite missnöjd, altså inte så mycket, beställde en dvd-brännare och ville ha den samma dag, då tog jag och pröjsade företags paketet 99:- frakt, kom den samma dag NEPP, den kom 2 dagar efter, så jag betalade 30:- extra för ingen service alls. men idag fick jag brännaren iallafall och den fungerar klockrent.

För att få en vara samma dag som den skickas behövs det ett expressbud.
Kostar massor. Knappast 99 kr.

Företagspaket skickas enbart till företagsadresser.
Om du väljer företagspaket och skriver en adress som är privat så tar det en dag extra.
I vanliga fall kommer företagspaket fram DAGEN EFTER varan har skickats men om man, som jag sa tidigare, inte angivit en företagsadress så tar det minst TVÅ dagar innan du får AVI'n så du kan gå och hämta ut ditt paket. Företagspaket körs inte ut till privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Kan säga att Webhalen är en utav de som känns seriösare i sin branch.
Aldrig haft något strul med dem och jag har bestält några gånger ifrån dem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2