Permalänk
Medlem

Nätaggregats strul?

Har då två problem här hemma nu.

Problem #1:
Det är min dator, varje gång jag startar den så hör man alla mina hårddiskar (har 4st) varva upp sen smäller de till (som om de stängs av) sen varvar de upp igen och de gör detta kanske 2-3gånger innan datorn kommer till loading screen för xp. Väl där hänger sig datorn och startar om av sig självt, sen hör man inget mer av det där dunkandet och allt startar som normalt. Hårddiskarna är scannade med maxtors egna diagnostik program och de mådde utmärkt enligt det.

Nu undrar jag är det ett nätaggregats problem med tanke på hur de beteer sig?

Följande spänningar har jag i windows:

Nätaggregat Antec truepower 430w
3.3v=3,28
5v=4,57
12v=11,37
-12v=12,16
-5v=4,5

Problem #2
Detta är min brors dator, på senare tid har den också börjat betee sig lite underligt. Den stänger av sig lite då och då, det är helt random den kan va på hela dagen och sen på kvällen stänga av sig eller tvärtom. Först missttänkte jag cpu tempen, men så är inte fallet, då tempen är helt ok.
Sen kollade jag på nätaggregatets spänningar. Fick då en liten chock vid en punkt,-12v:

Nätaggregat Hiper power 350w
3.3v=3,23
5v=4,78
12v=12,86
-12v=0,06!!??
-5v=5,66

Nu undrar jag, kan avstängningarna bero på den där -12v??

Jag är tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Angående mätningarna på nätagget så är moderkortets mätningar inte alls att lita på. Vill du ha sanna resultat så ska du inteförskaffa/låna en multimeter och mäta med.

Permalänk
Medlem

Men de måste väll ändå visa ungefärligt rätt?

Sen vad är igentligen -12v och -5v spänningen?