Tull från best hong kong?

Permalänk

Tull från best hong kong?

Jag har lagt en beställning från besthongkong.com för 69 dollar (550kr) kan någon hjälpa mej att räkna ut det slutgiltiga priset. jag blev nästan yr på tullverkets sida.

vilken speditör kommer med paketen. Posten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Tull från best hong kong?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Jag har lagt en beställning från besthongkong.com för 69 dollar (550kr) kan någon hjälpa mej att räkna ut det slutgiltiga priset. jag blev nästan yr på tullverkets sida.

vilken speditör kommer med paketen. Posten?

Det inte är säkert att tullen hittar ditt paket. Om de gör det åker du på tullavgift har ingen koll på hur hög den är, någon hunding kanske, dessutom 25% moms.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Bra att ÖÄ försvann, nu kanske kompetens nivån kan höjas lite?:)

kompetensnivån, inte kompetens nivån
Sorry, kunde inte låta bli:)

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Har beställt två gånger därifrån. Båda gångerna har de skickat som "Gift". Ingen tull mao.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Har beställt två gånger därifrån. Båda gångerna har de skickat som "Gift". Ingen tull mao.

vet du hur det skickas som? går det via ett vanligt brev eller någon större fraktfirma, har hört att det är lättare att åka fast då? Hur stor var din beställning?

det är tullsatsen på dioder som jag inte vet och avgiften som posten tar ut för att hantera ärendet .

men men man får väl hoppas det står gift då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Räkna på 10% tull ifall du åker på det.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

Fick ett paket ifrån hongkong med nedskrivet värde. Åkte på tull fast det var märkt med Gift/Sample. De hade nämligen kollat följesedeln. Men som tur va så valde jag att skriva ner värdet rätt rejält.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Be dem att skiva att priset är under 190HKD och hoppas på det bästa.
Har vid ett flertal ggr. beställt dvds från Hong Kong och aldrig fått ett öppnat paket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexamados
Be dem att skiva att priset är under 190HKD och hoppas på det bästa.
Har vid ett flertal ggr. beställt dvds från Hong Kong och aldrig fått ett öppnat paket.

det är ju lite försent nu..men ska testa det nästa gång om jag åker på tull den här gången

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nå har du fått dina Leds ännu, åkte du på tull eller inte? *nyfiken*

Permalänk
Medlem

"Tullavgiften är 3.7% som räknas på både varans pris och fraktkostnaden. Moms 25% som räknas på tullavgiften, varans pris och fraktkostnad. Tullverket tar inte in avgifter som understiger 100 kr."

Till detta kan det komma en kostnad som Posten tar ut för att leverar paketet till dig från postterminalen när paketet kommer in i landet..

maila tullverket för aktuell procentsats just för din vara..

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Fan vad mycket skitsnack.

Tullen är 3%, och momsen är 25%. Sedan brukar tullen ta ut en avgift för paket som tas, vilket normalt är runt 80:-

priset för allt är alltså:

(kostnad+fraktkostnad) * 1,03 * 1,25 + 80

Så en vara för 400, med 100:- frakt kostar mer eller mindre ~723:-, eller en total ökning på ~45%

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det jag har skrivit inom citattecken är direkt från ett mail från Tullverket som jag mailade för några veckor sedan iaf. Som sagt, bäst är att maila tullverket själva och fråga vad det blir för avgifter för den specifika varan du tänker importera.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fan vad mycket skitsnack.

Tullen är 3%, och momsen är 25%. Sedan brukar tullen ta ut en avgift för paket som tas, vilket normalt är runt 80:-

priset för allt är alltså:

(kostnad+fraktkostnad) * 1,03 * 1,25 + 80

Så en vara för 400, med 100:- frakt kostar mer eller mindre ~723:-, eller en total ökning på ~45%

hmm det skall väll vara så här:
för en vara som är värd 500kr
ex

500*0.03 +500*0.25 +500 = 640 kr

här betalar du moms för tull procenten?
500*1.03*1.25 = 643.75 kr

aja 4 kr inte mkt men iaf

tar dom verkligen ut moms o tullprocenten på frakt? låter tokigt kanske inte om man har beställt som postförskott då hela priset är inlaggt vilket inte är troligt

Visa signatur

][ AMD XP 64 3500+ "Newcastle" @ 2.2 GHz socket 939 ][ MSI K8N Neo2 Platinum 54G nForce3 Ultra ][ 2048mb ram ][ Leadtek Geforce 6800GT 256mb ][ 600gig Hdd ][ Tagan 480W ][ 2* 19 TFT Hansol H950 + mus o skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen

tar dom verkligen ut moms o tullprocenten på frakt? låter tokigt kanske inte om man har beställt som postförskott då hela priset är inlaggt vilket inte är troligt

Ja, momsen tas på totalkostnaden inklusive frakt.

Skall aldrig myten att paket märkta "Gift" automatiskt
släpps igenom tullen?

Enligt tullen själva släpper de inofficiellt genom paket vars värde inte
överstiger 200SEK.

Permalänk

Har beställt cirka 10 gånger nu från Ebay och BHG och har aldrig hittils åkt på frakt. allting har kommit med svenska posten, oftast som rek

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många affärer, även då större, skriver ofta inte dit fraktkostnaden på paketen utan bara varans värde. Och eBay är ju laglöst land så då kan det ju bli hur som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMannen
tar dom verkligen ut moms o tullprocenten på frakt? låter tokigt kanske inte om man har beställt som postförskott då hela priset är inlaggt vilket inte är troligt

Ja det tas ut.

((vara+frakt)*tullsats)*moms(25%)

beställde nyligen en rock för 5600:- och ville verkligen vara säker på tull/momskostnad om jag skulle ha oturen (stor chans ju).

För kläder är tullsatsen 12%, i slutändan kostar min rock 7800:- om paketet fastnar i tullen.

* edit: notera att inom eu har vi ingen tull.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")