Sweclockers Amd64 X2 (Dual Core) tråd. Bios, Moderkort, Problem, Prestanda.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar NF4 - MBM 5 Setting om ni ska använda MBM till erat DFI-kort.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

yep motherboard monitor är bra, men titta på ati tool. skall pröva inatt.
edit
okej det gick bra men everest verkar ta det mesta.

en liten fraga, nagan mer som har problem med ljud som hackar till ibland?

Jag kor med a8n sli premium, och on board ljudet.

EDIT igen: hackar lite gran.. i spel. konstigt.. hur fixade ni problemet ?

Permalänk

vad är skillnaden mellan en AMD64 X2 3800+ och en Vanlig AMD64 3800+
vilken bör man satsa på? vad är mest lönt?
tacksam för svar

Visa signatur

Asus A8V Deluxe VIA K8T800Pro, Amd64 SD 3700+, GeForce 6800LE @ 400/900mhz, 2x Corsair XMSPro 512mb DDR 3200 - 2-2-2-5, Seagate 250 GB HDD, 19" Samsung Syncmaster 950P, Hiper 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparven-a-kanin
vad är skillnaden mellan en AMD64 X2 3800+ och en Vanlig AMD64 3800+
vilken bör man satsa på? vad är mest lönt?
tacksam för svar

Om du tittar här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&cks=PRL så består X2 3800+ av 2st. kärnor/processor men varje kärna går i 2ghz hastighet.

amd 64 3800+ har enbart en kärna/processor och går i 2.4ghz hastighet. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308954&cks=PRL

amd 64 3800+ är snabbare i singeltrådiga game/appz men inte i multitasking.

Allt beror på vad du skall använda den till. Båda 2 är bra men har sina fördelar och nackdelar.

Kör du ett program i taget så vinner amd64 3800+ men kommer du till flera tyngre program samtidigt så vinner X2 3800+.

Alltså alla program och spel som har stöd för multitasking flyter alltså bättre i vissa fall dubbelt så bättre på dubbelkärnig processor.

Sen så kan man ju läsa å skriva hur mycket som helst men då får jag kramp i fingrarna.

I min sign så kan du klicka på på "What is Multi Core" så kan du kolla på en interaktiv film om Dubbla processorer.

För övrigt så tycker jag att du redan har en mycket bra processor.

Permalänk
Avstängd

3800+ x2 är en bra cpu med ca 95% av en single cpu men ger dock en boost med snabbare responstid med flera program, tex bränna en dvd och spela en stund medans du väntar. Eller om du kör videokodning och behöver datorn för annat samtidigt då är en dual x2 överlägset.

Klockad ger en x2 bra prestanda/pris.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy
Epox har släppt beta bios till 9nda3+ med X2 stöd

http://www.epox.com.tw/eng/support.php?ps=322&type=1

http://www.aoaforums.com/forum/showthread.php?t=32424

Kanon för det va nån som frågade just efter det om det fanns nån X2 Bios till 9nda3+

Permalänk
Medlem

På ingång (beställda saker):

Cpu: AMD x2 4200+
Moderkort: Tyan Tomcat K8E
Minne: Kinstone ValueRam 2x 1024Mb DDR 400Mhz

Denna setup ska in i ett 1U chassi från chieftec.. inte det vanliga som man ser överallt.. utan deras nyaste alster som ni hittar på http://www.chieftec.de
Så gnäll inte om värmeproblem

Där ska på en Passiv kylfläns för 1U chassin i ren koppar, Supermicros SNK-P0012
Den hittas på www.mullet.se

Som ni kanske räknat ut ska denna setup hosta spelservrar till våran site.
Och vi hoppas den kommer göra ett bra arbete..

//Magnus

P.s Om någon känner till ett moderkort där ramslotsen löper parallelt med pcislotsen och med cpu socketen på andra sidan I/O sidan får ni gärna säga till...
Har det integrerat grafikkort så får ni en bonus.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
På ingång (beställda saker):

Cpu: AMD x2 4200+
Moderkort: Tyan Tomcat K8E
Minne: Kinstone ValueRam 2x 1024Mb DDR 400Mhz

Denna setup ska in i ett 1U chassi från chieftec.. inte det vanliga som man ser överallt.. utan deras nyaste alster som ni hittar på http://www.chieftec.de
Så gnäll inte om värmeproblem

Där ska på en Passiv kylfläns för 1U chassin i ren koppar, Supermicros SNK-P0012
Den hittas på www.mullet.se

Som ni kanske räknat ut ska denna setup hosta spelservrar till våran site.
Och vi hoppas den kommer göra ett bra arbete..

//Magnus

P.s Om någon känner till ett moderkort där ramslotsen löper parallelt med pcislotsen och med cpu socketen på andra sidan I/O sidan får ni gärna säga till...
Har det integrerat grafikkort så får ni en bonus.

Jag har funderat på detta med den integrerade gfx kortet... Skall du ha några addon kort PCI kontrollerkort eller så, om inte så är billig AGP eller till och med PCI gfx kort med riser att got alternativ.. under förutsättning att positionen funkar med chassits I/O plåtar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hur bra är en X2 när det gäller spel

Visa signatur

AMD Athlon 64x2 Dual Core 5000+ | 4*1024 kingston PC5300 667Mhz | 1036GB | Geforce EN7950GX2 | Win2k3 | Iphone 3Gs | Mac Book Pro 15" |

Permalänk
Medlem

jag startade en tråd om det här för ett tag sen, men den dog utan att jag fick svar, så jag frågar här istället.
hur låg spänning kan ni med x2:or ha vid originalhastighet utan att ni får stabilitetsproblem? jag funderar på detta då venice och san diego kan köras i 1-1.1V vid originalhastighet om man har tur.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av istex
Hur bra är en X2 när det gäller spel

X2 3800+ ungefär som A64 3200+ i dagsläget.
X2 4200+ ungefär som A64 3500+ i dagsläget.
X2 4400+ ungefär som A64 3700+ i dagsläget.
X2 4600+ ungefär som A64 3800+ i dagsläget.
X2 4800+ ungefär som A64 4000+ i dagsläget.

I framtiden kommer de utnyttjas mycket bättre i spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
jag startade en tråd om det här för ett tag sen, men den dog utan att jag fick svar, så jag frågar här istället.
hur låg spänning kan ni med x2:or ha vid originalhastighet utan att ni får stabilitetsproblem? jag funderar på detta då venice och san diego kan köras i 1-1.1V vid originalhastighet om man har tur.

Det va en bra fråga.
Själv har jag aldrig provat det då jag är ute efter mer prestanda som möjligt med så låg Vcore. Jag har aldrig gått under org. vcore så jag kan tyvärr inte svara. Dock så är QnQ aktiverat och då ligger den på 1v i stort sett hela tiden. Dom gånger den går upp till 1.3v är när jag spelar för då kör den för fullt som det skall. Kör man vanligt desktopsarbete t.ex kollar på film, lyssnar på musik, surfar, bränner osv så ligger den i QnQ läge hela tiden. Så därför har jag aldrig provat att sänka org. Vcoren när det funkar klockrent med QnQ. Kör t.ex med 215*11 (1V-Vcore 215*6=QnQ) sen jag fick den och funkar klockrent.

För mig att jag har sett nånstans på Xtreme där dom har sänkt Vcore men kommer inte ihåg just var, men om du kollar lite i dom länkarna (utländska sajter) som jag har skrivit i mitt första inlägg så kommer du garanterat att hitta svar på din fråga.

Permalänk
Medlem

ok, tack för svar ska kolla upp det. är ruskigt sugen på en x2 3800+ och vill ha det tyst.

kommer ju iofs klocka också, men det skulle vara intressant att se hur lågt man kan gå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får hem min X2:a 4800+ idag, med dubbla gf4 7800gtx. Hoppas man märker skillnad från förra datorn. Sen vad det gäller BIOS, finns det nya uppdateringar som man bör installera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av remixxa
Jag får hem min X2:a 4800+ idag, med dubbla gf4 7800gtx. Hoppas man märker skillnad från förra datorn. Sen vad det gäller BIOS, finns det nya uppdateringar som man bör installera?

Får du dubbla ?GF4? 7800gtx.

Sikken prestanda det kommer att vara du. Glöm inte bilder vill se.
Det är bara att installera som vanligt kolla på tillverkarnas hemsida så att Bios versionen stödjer X2-a. Du kanske har den senaste bioset och då slipper du att uppgradera. Kör in Windows skivan och följ instruktionerna resten är som vanligt förutsatt att du har monterat allt rätt. Tänk på alla strömkablar osv.

Lycka till.
Återkom med lite bilder samt resultat.

Permalänk
Medlem

ja, då har man lekt med Dual core X2 4400+ med moderkort DFI Sli - DR och jag var imponerad av hastigheten när man spelade och allt flyter på.. dock vill den inte så mkt maxar 2620mhz på 1.56v ?? kanske fel inställning och den går inte stabil i 2500mhz heller fattar Inget

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

kylning?
Kört båda kärnorna i super PI?
Minnen
etc...?

x2 klarar olika som alla cpu.
2500-2700mhz är vanligt med luft och vatten.
phase ca 3ghz

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
ja, då har man lekt med Dual core X2 4400+ med moderkort DFI Sli - DR och jag var imponerad av hastigheten när man spelade och allt flyter på.. dock vill den inte så mkt maxar 2620mhz på 1.56v ?? kanske fel inställning och den går inte stabil i 2500mhz heller fattar Inget

Du kan övervolta ge 1.6-1.7v, så kommer du garanterat mer. Den borde göra runt 2.8ghz iaf.
Jag kan bara instämma med dig att det flyter hur fint som helst. Har varit uppe i 270mhz med minna gammal BH5 stickor 2-2-2-2-7. Det går undan rejält.
Prova att köra lite slappare timings. Sen får du inte glömma att koppla in dom resterande ström kablar i moderkortet. Skall du klocka så skall du även ha den extra Molex och FDD kontakten inkopplade för att ge stabilitet. Det har jag testat mig fram. Om du kollar i mitt första inlägg och går genom så har du fina länkar till Xteme och DFI street kommer garanterat att hitta inspiration och lite vägledning.

Lycka till du kommer inte att vara besviken på en X2-a

Permalänk
Medlem

vad är säker Vcore på X2 ? vill inte döda den juh... och vad är LDT bus ? hur räknar jag ut vad jag ska ha den inställd på ? jag kunde lätt nå 280 x 9 och vad Ldt bus på X 2 eller x 3

Jäklar vad snabbt det går undan i spel !!! speciellt utmärker det sig i doom III & Painkiller som jag har testat... orginal volt på processorn 1,26v och tempen i idle 26 grader blev chockad..... normalt ligger den på 31-34 grader

första gången på länge jag klockar amd system iaf.... känns annorlunda kan man säga.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har läst att X2 ska man inte ge mer än 1,45 Volt (se länk nedan).
Blir väl mera värme med dubbla kärnor.

Överklockningsguide som jag tycker verkar bra:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är säker Vcore på X2 ? vill inte döda den juh... och vad är LDT bus ? hur räknar jag ut vad jag ska ha den inställd på ? jag kunde lätt nå 280 x 9 och vad Ldt bus på X 2 eller x 3

Jäklar vad snabbt det går undan i spel !!! speciellt utmärker det sig i doom III & Painkiller som jag har testat... orginal volt på processorn 1,26v och tempen i idle 26 grader blev chockad..... normalt ligger den på 31-34 grader

första gången på länge jag klockar amd system iaf.... känns annorlunda kan man säga.

Det viktigaste är att du har koll på Cpu tempen. Då kan du använda Ntune som finns på Nvidias hemsida eller Everest Home edition.
Everest Home Edition ger dig en fullständig överblick över alla sensorer. När du har installerat det programet så klickar du på Dator och sen på Sensor.

Du kan ge 1.6v 1.7v (1.8v->kompressor) tom men du måste ha jäkla kolla på tempen då. Försök att hålla dig runt 1.65v max (om du har luft) annars kan det blir lite för varmt över det. Du kommer inte att döda cpu-n så lätt. Med vatten så går jag högre vid behov.

LDT är HT bus (HyperTransport). Går från 1x till 5x. Personligen så ligger jag på 5x för jag har märkt att i både Super Pi och i Si Soft benchar så ger den max. Många sänker till 4x eller 3x när dom överklockar mycket. Dock så har jag varit i 270*9 med 5x i HT/LDT, och tycker att man skall behålla på 5 så långt det går eller går ner till 4 för att prova om det ger mer stabilitet. Dock så klarar DFI plankan alldeles utmärkt HT på 5x och med bra överklockning.
Den Klara 2000 HT och ligger du på 250fsb * 5xHT = 1250 lugnt.
Så försök hålla den så hög som det går, som sagt gå ner till 4x och testa om det ger mer stabilitet om det skulle strula och sen till 3x.
Vid samma klockfrekvens så get 5x HT i Super Pi (ca:1-2)sek snabbare. Så är det hos mig och det har jag testat åtskiliga ggr. Vid 4xHT så får jag t.ex 32s i Super Pi och med 5xHT så får jag 31s i Super Pi.

Vilken Bios version kör ni med ? Själv kör jag med 623-3 org. Bios från DFI sidan.

Ja 1.3v är väl std. Uppgradera Bios och läs genom mitt första inlägg så kommer du att finna massa info som kan vara användbart för er/dig.

Tempen är mycket trevlig för en sån prestanda Cpu/2xkärnor. Oavsätt hur mycket jag belastar min så kommer jag inte över 38c-39c. Idle så ligger den på 32-33c. (Sommar värde) min är inköpt precis när det va som varmast i Sverige. Vinter och lite kallar så kan man tänka sig att det sjunker något, återstår att se vintern närmar sig. Dock så kan jag inte klaga det minsta på varken prestanda eller på tempen

Permalänk
Medlem

kör med 623-3 ochså okej... jag provar x 5 på LDT ville kunna ta 300fsb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

kör med 623-3 ochså okej... jag provar x 5 på LDT ville kunna ta 300fsb

Det upp till var o en på vilken HT dom vill lägga sig på. Vissa hävdar att man inte skall gå över 1000HT men det funkar bra för mig så finns ingen anlädning att ändra på det.
När jag log på 270fsb då hade jag fortfrande 5xHT och inga som helst problem.
Men du kan prova dig fram för att uppnå 300:), kul som f*n om du kommer upp till 300fsb men det krävs mycket tålamod och nerver

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Jag antar att det gäller om man vill vara på den säkra sidan om man kör överklockat 24/7. Jag klockar bara när jag vill bencha och kör oklockat annars. För mig räcker det och blir över.

Permalänk
Medlem

kollade hypertransport på wikipedia.org.
HT verkar ha stöd för upp till 1400MHz, om jag inte förstår det hela fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa

Jag antar att det gäller om man vill vara på den säkra sidan om man kör överklockat 24/7. Jag klockar bara när jag vill bencha och kör oklockat annars. För mig räcker det och blir över.

Det är kul att testa vad den går för, men jag kör oxå oklockat för det finns kraft så det räcker till en dator till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
kollade hypertransport på wikipedia.org.
HT verkar ha stöd för upp till 1400MHz, om jag inte förstår det hela fel

Kan stämma men jag kan oxå tänka mig att dom värdena ändras med varje gång en ny produkt/chip kommer ut så det gäller att uppdatera wikipedia
På Dfi-s hemsida så står det att moderkortet stödje 2000HT.
Själv när jag körde med 270fsb*5xHT=1350HT kan vara så att jag inte kom till den gränsen ändå.

Permalänk
Medlem

YES!!
Och här är jag....

Hehe är "Pytonorm" som får stå för kunskaperna i det här fallet. Jag sitter bara på burken hähä... Jag är iaf imponerad hittils av prestandan.
Men sen har jag ju köpt nytt graffe,mobo,minnen etc

Men den här burken är ju stor skillnad mot förra som var: P4 3,2ghz, 6800GT (Ultra), 1gb Value select och ett MSI 865-PE mobo.

Blir väl så att jag oxå kör oklockat sen vanligtvis, men vi måste ju kolla lite vad den går för iaf. Dock flyter alla spel jävligt nice som det är oklockat.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov

Det är 'massor' på xtremesystems forum som kör ~1.7V 24/7 (inte bara vid benching alltså) på X2, både manchester och toledo. Dock är det ju med phase change.

symetric
Det är självklart så att det kommer nya versioner och revsioner av hypertransport, på amds processorer finns både 800MHz på sockel 754 och tidiga 940 eller 1000MHz på 939. Men det kan användas i fler produkter också så man kan köra en annan specifikation av det än vad som används i processorerna.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag funderar lite på att skaffa mig en 3800+ och försöka överklocka den lite om det går. Vad jag läst så finns det 3800+ med Toledo-kärna som har halva cachen disablad, d.v.s. Toledos som blivit nedgraderade till 2x512K cache och dessa lär vara bättre överklockare än Manchester. Men hur stor chans är det att få en sådan om man köper en X2 3800+?

Jag ser inte som folk på extremesystems som folk som vill köra på tyst luftkylning. Själv kommer jag nog inte gå över 1,4 Volt.