Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Dc plugg?

Vilken pol är + och vilken är GND på en Dc kontakt? insidan/utsidan?

Permalänk
Medlem

Står normalt på dosan (eller det är en liten bild som illustrerar det).

Permalänk

Insidan är GND.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikMolin
Insidan är GND.

Inte nödvändigtvis, som Echo säger så brukar det illustreras på dosan.

Permalänk
Medlem

Om det inte står så kan man enkelt mäta fram det.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

ok ,, insidan va +

Permalänk
Medlem

Insidan som plus är ju den variant som jag föredrar. Att sätta plus på utsidan tycker jag är ungefär lika intelligent som att ha plusjordat elsystem i bilar när resten av världen är minusjordad. Eftersom utsidan är lättast att beröra så borde den alltid varit minus. Tyvärr är det inte alltid så. Dessutom finns det en del DC-uttag i helmetall, och gissa vilken kontakt som sitter i "chassiet" på dom?

OBS. Ingen kritik mot vare sig trådskapren eller något av svaren i tråden. Bara ett ondgörande över att man inte kan ha en gemensam standard vald efter kriterier som övriga branchen tycker är givna.

Permalänk
Medlem

Om man följer industriell standard ska som sagt mitten vara plus, detta är också vanligast, men långt ifrån alla följer standarden, så är det alltid.

Om det inte finns märkt på adaptern måste du mäta.
Om du ska köpa eller bygga en en ny adapter och inte har kvar den gamla, samt det inte står polaritet på prylen du ska ha adaptern till blir det antagligen till att öppna och titta på komponenter för att komma på hur det ska vara.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Sorry för mitt felaktiga svar, men på min dc adapter är insidan gnd.
Hoppas du får till det.