Hejsan alla linux älskare! Undrar skall ladda hem Fedora Core 4 vad skall jag ha ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Hejsan alla linux älskare! Undrar skall ladda hem Fedora Core 4 vad skall jag ha ?

Hejsan alla !

Jag skall ladda ner Fedora Core 4 och undrar vilka iso filer man skall använda sig av?
Finns 4st som heter FC4-i386-SRPMS-disc1.iso disc2 osv är det dom man skall ha eller är det FC4-i386-disc1.iso disc2 osv ?
vad är det för skillnad ?

Tacksam för svar !

Jonas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2004

du ska ha de som inte har "srpms" i namnet, det är källkods isos,

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej vad är det andra för iso filer då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2004

binärisos, färdigkompilerade för att kunna installeras direkt,

ett stående tips är annars att göra en "netinstall" eller en minimal installation och sen installera övriga program med yum,

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej !
Tack för hjälpen !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

Jag skulle sattsat på Fedora Core 3 istället för 4:an om man är nybörjare.

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Jasså varför det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Nov 2002
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej så fedora core 4 skall man inte köra. Men kanske skall hålla sig till ubuntu som jag kör på nu då.
Eller något annat förslag för en nybörjare inom linux ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

Jag skulle ha kört Ubuntu, älskar disten, och communityn (stavning) är fantastisk!

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Mmm gillar också upplägget på Ubuntu. Men en fråga till då vad skilljer sig alla dom olika Linux varianterna från varandra ?
Om jag skulle vilja starta en web server via mitt ip nummer är det svårt om man inte kan? jag menar är det lätt att lära sig. Eller tar det ett bra tag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm, Täby
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Om jag skulle vilja starta en web server via mitt ip nummer är det svårt om man inte kan? jag menar är det lätt att lära sig. Eller tar det ett bra tag?

Beror på... T.ex. thttpd är enkelt att konfigurera men har nackdelen att det inte klarar av alla avancerade saker som Apache. Apache kan däremot vara svårare att konfigurera.

En sak som du som du bör lära dig redan nu är att söka och läsa dokumentation. Läs man-filer och sök på Google. Vill man t.ex. veta hur thttpd ska konfigureras så skriver man "man thttpd" i en konsoll. Det förutsätter dock att du redan har installerat det.