Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Say what? Enda skillnaden på line- och micingång i konsumentvärlden är att micingången har en +20dB gain boost och är en mono-ingång. Frekvenser är irrelevant

OnT: Mig veterligen har Mac Mini inga inspelningsmöjligheter, så det blir till att köpa ett USB-ljudkort. Finns många fina saker där, t.ex. M-Audio Transit som borde ligga nånstans runt 800 spänn i Sverige. Kan kolla MB-pris imorrn på jobbet.

Edit: Jag har kört en G4 Titanium Powerbook i 2-3 år. Ångrar inte en spänn. OS X är 10,000 ggr bättre än Windows på en laptop.

Ok nån sa till mig att man inte fick spela in ljud genom den på en PC utan skulle använda line in, alltså inte mikrofon, men den personen kan ju haft fel. Men hur som helst, om man vill spela in i stereo då? Har Power Macarna line in?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Ok nån sa till mig att man inte fick spela in ljud genom den på en PC utan skulle använda line in, alltså inte mikrofon, men den personen kan ju haft fel. Men hur som helst, om man vill spela in i stereo då? Har Power Macarna line in?

Det "nån" menade var antagligen att mic-ingången brukar vara mono, och att den (pga. gain-boosten) brusar mer och har lätt för att dista.

Powermacarna har line-in, men jag vet inte om jag ger så mycket för ljudkvaliteten i dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Nu blir jag osäker igen... Du tror inte att 512Mb räcker för mig som ska använda Mini:n till surfning, msn, musiklyssning, bittorrent och lite ftp?
För om jag ska köra med 512Mb så köper jag det från Applestore, och då är ju det färdigmonterat och klart från början, och det fungerar garanterat.
Köper jag 1Gb så blir det från någon annan webbutik, och då måste man ju själv montera i det. En stor anledning till varför jag ska köpa en Mac är just att jag vill ha det enkelt, att slippa hålla på och böka i datorn och inte behöva riskera att jag har sönder något varje gång. Det har jag totalt ledsnat på från PC-världen.

Det här med 1 gig är väl lite överdrivet, anledningen till att ha mycket minne i OS X är till stor del att man kan ha många program öppna även fast man inte använder dem, då kommer man åt programmen mycket snabbare när man vill ha dem.

Jag stänger till exempel aldrig av program utan låter dem bara vara i dockan. Man märker ingen skillnad mot om de skulle vara avstängda förutom en liten pil på ikonen, detta gör att man slipper alla startuptider.

Jag har 1gig i min iMac och jag har inte märkt av den minsta minnebrist, jag tror det kommer att fungera utmärkt med 512mb i din mini. En gång i tiden var ju 512mb väldigt mycket minne i en persondator och då fanns även OS X.

Har du råd köp 1gig och du behöver aldrig oroa dig om minne, men 512 kommer räcka till det med.

Har verkligen myten om OS X minneshantering gått så långt att man rekommenderar 1gig till en surfdator?

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Låter bra

Hur stabilt är Mac OSX för övrigt annars? Kan det stå och ticka i flera veckor utan att bli segt t.ex.?

Och en helt annan fråga; Finns det något "downoadställe" där man kan tanka ner mycket Mac-program? Jag tycker det känns väldigt kalt på den fronten.. Jag brukar aldrig se någa mac-logor nånstans..
Vad säger ni, var hittar man alla program?

EDIT: Hmm, minin har ingen coaxial/optisk utgång va? :/

Jag vet ju inte om det kan ticka i veckor men kan säga så här mitt Tiger (10.4) har aldrig kraschat...däremot mitt windows lägger ner lite då o då.

Det "downloadställe" jag använder och många andra är www.versiontracker.com , där finns både program till Os X och windows. Det finns mängder med bra program där som är i olika versioner (freeware, shareware, commercial osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Hur stabilt är Mac OSX för övrigt annars? Kan det stå och ticka i flera veckor utan att bli segt t.ex.?

Jag stänger aldrig av min dator utan använder viloläget, den har rullat på i 15 dagar nu sedan jag stängde av den på grund av åskväder. Datorn känns lika rapp som när jag köpte den, programmen behöver jag aldrig stänga av, firefox har varit igång sedan jag rebootade datorn senaste gången.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Jag stänger aldrig av min dator utan använder viloläget, den har rullat på i 15 dagar nu sedan jag stängde av den på grund av åskväder. Datorn känns lika rapp som när jag köpte den, programmen behöver jag aldrig stänga av, firefox har varit igång sedan jag rebootade datorn senaste gången.

Min uptime snittar på 2-3 månader, behöver bara boota om när jag gör omfattande säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ashim
Varför ska du köpa en Mac Mini, när du har en Monstermaskin!

Alltså det som står i din sign.

Ska självklart ha kvar min dator, men jag skulle vilja pröva på hur en Mac är.. Det sägs ju att de ska vara så bra och ha så bra interface
Har i stort sett bara sett lite screenshots här och var på Mac OSX... Och filmen som turbonallen har lagt ut på nätet..
Jag har egentligen inget behov av en mac, utan det är mer ett intresse.. Det är just därför jag överväger om det är värt pengarna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag hade planerat att köpa en Powerbook 12" i början av augusti, men det ryktas ju om en speedbump. Och det vore surt om grejerna fick en major update två veckor efter att man köpt sin liksom...

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffelmannen
Jag hade planerat att köpa en Powerbook 12" i början av augusti, men det ryktas ju om en speedbump. Och det vore surt om grejerna fick en major update två veckor efter att man köpt sin liksom...

Frågan är bara när denna update kommer?
Jag vill ju ha NU!
Nae, men det kanske är bäst att vänta lite och se vad som händer.. Det tråkiga är ju att ingen verkar veta när updaten kommer på modellerna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hema80
Jag kan jämföra arbete i Indesign med högupplösta bilder. Det går mycket rappare på min PC hemma. Jag är förvånad över hur snabb min Pentium är faktiskt ... Jag brukar spela in film från tvn i DVD-kvalitet, klippa reklamen och bränna ut. Jag kan obehindrat jobba på i mina program medans Pinnacle Studio renderar filmen i DVD-kvalitet. Visst, tittar jag på i aktivitetshanteraren så ligger CPU-aktivitet på 90-100% hela tiden, men allt flyter på, ibland att timglaset kommer fram någon sekund men över det hela så flyter det på riktigt bra. På jobbet så hankar sig burken fram om man laddar ner en fil från nätet, kopierar en fil och samtidigt skriver ett mail.

Och vi kan jämföra med Mac OS "classic" också för den delen. Det är den allmänna uppfattningen på jobbet, att -"det gamla systemet" gick snabbare. Även om nu multitasking va i sämsta laget på gamla Mac OS - tung process = mest processortid, rippar du en CD kan du knappt ordbehandla.

Är det singel eller dual propp?
I OSX märker man i stort sätt en 100% bättre dator med en till CPU. Men ännu bättre blir det att ska man arbeta med tunga saker ger den fruktansvärt mycket mer kraft.

Fördelen med macar vs windowsbaserade system är att macarna arbetar bättre med dualproppar än windowsdatorerna. Det gör att i film och annat där man vill ha mycket kraft vinner macarna oftast.

Kan säga att min dualmac gör kräm utav en P4 2,6GHz i allt cpukrävande arbete. Som klippa videos...

Permalänk
Medlem

Sidde: Det är en single med 1GB ram. Får rekomendera dom en uppgradering då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Frågan är bara när denna update kommer?
Jag vill ju ha NU!
Nae, men det kanske är bäst att vänta lite och se vad som händer.. Det tråkiga är ju att ingen verkar veta när updaten kommer på modellerna..

Det har jag också funderat väldigt mycket på, och nu har jag kommit fram till att jag struntar i att vänta längre.
Jag tror att den nuvarande hårdvaran duger alldeles utmärkt till mig ändå.
Beställer en Mini 1,25GHz med 512Mb ram och Superdrive efter helgen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
Det har jag också funderat väldigt mycket på, och nu har jag kommit fram till att jag struntar i att vänta längre.
Jag tror att den nuvarande hårdvaran duger alldeles utmärkt till mig ändå.
Beställer en Mini 1,25GHz med 512Mb ram och Superdrive efter helgen

Vad går den på exakt?
Vad är superdrive?
DVD-brännare?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Vad går den på exakt?
Vad är superdrive?
DVD-brännare?

Alldeles exakt kommer jag inte ihåg, men ca. 5500:- (max 100:- dyrare) med 10%'s studentrabatt. Då hade jag också räknat med ett Apple usb-tangentbord för drygt 250:-, dels för att mitt Logitech UltraflatX håller på att ge upp och att Apple-tangentbordet har inbyggd usb-hubb

Japp, Superdrive är en dvd-brännare istället för en vanlig cd-brännare. Följande är kopierat från Applestore:

Citat:

Med en SuperDrive-enhet (DVD+R/CD-RW) kan du skapa CD-skivor med musik och data, läsa DVD-skivor och skapa DVD-videoskivor som kan spelas upp på de flesta DVD-spelare. Tillsammans med Apples program iDVD blir Mac mini en fullfjädrad DVD-studio. SuperDrive-enheten läser DVD-skivor i 8 x hastighet, bränner DVD-R-skivor i 4 x hastighet, DVD-RW i 2-4 x hastighet, DVD+R i 4 x hastighet och DVD+RW i 2-4 x hastighet, läser CD-skivor i 24 x hastighet och bränner CD-R-skivor i 16 x och CD-RW-skivor i 8 x hastighet. Enheten fungerar med skivor i formaten CD-ROM, CD-Audio, CD-R, CD-RW, CD-I, Mixed Mode CD, Photo CD, Video CD, Enhanced CD, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R och DVD+RW.