Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2004

Ljudproblem i SuSe 9.3

Tjo,
Har precis installerat linux o allt funkar fint, forutom ljudet.
I borjan horde man iaf ett brusande ljud nar datorn arbetade, nu e de knapp tyst.
En av anledningarna att jag bytte var att jag nastan bara lyssnar pa musik, sa de kanns lite jobbigt nar de inte funkar.

Det ljud jag anvande i windows var inbyggt pa moderkortet, jag har ett Asus P5GDC Deluxe s 775. Om nan vet nagot om drivrutinen eller hur man kan fixa det utan att kopa ett nytt ljudkort vore de toppen.

Tack i forhand.
/Simon

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jakobsberg
Registrerad
Okt 2002

Det kan vara så enkelt att ljudet är avstängt. Testa något av mixerprogrammen, t ex kmix, och se om det gör någon skillnad.

Har du konfigurerat ljudet i Yast? I bland kan Yast vara lite lynnigt, testa att konfigurera om ljudet och se om det hjälper. Själv hade jag en del problem med ljudet i Suse 9.2 som löste sig med en omkonfiguration.

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Sep 2004

Kollade sa att ljuset inte va pa mute, problemet ligger i att nar forsoker deletea o lagga till ett nytt kort sa autodetectar den ett kort. Jag har testat att fortsatta med de, men i antal ljudkort av den typen jag har star de [0] Nar jag forsoker spela upp musik sa borjar den inte ens spela utna bara star still

Fattar inte att de maste bli sanna jobbiga problem.

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Har du tagit hem Multimedia Option Pack 1-4 från Yast updatering? Det var jag tvungen att göra för att kunna lyssna på mp3..