cdrom paj, installation från hdd?

Permalänk

cdrom paj, installation från hdd?

har surfat runt men inte riktigt hittat något matnyttigt.

Drog hem "suse" networkinstallation iso från sunet och frågan är om jag kan extrahera den i en mapp från windows på hårddisken och sedan få den att boota? (den ska sitta i en annan burk)

Hur ska/kan man göra i övrigt för att få till stånd en installation när man varken har os eller cdrom (men som sagt kan lägga in filer via annan dator, windows)

Permalänk
Medlem

Det lättaste är om du har en diskettstation.

Man kan även utföra sk "nätinstallationer" disketter.

Annars kan du boota över nätverket.

Men det klart enklaste alternativet är väl att köra från disketter.

M

Visa signatur
Permalänk

kan man köra sådana bootdisketter från windows? (till helst suse)

Permalänk

Vill du installera Debian stable (sarge) så har jag packat ihop lite filer för att få det att funka, i gamla stable (woody) så fanns det färdiga filer för att installera från dos men icke med nya.

Dra hem http://peppesbodega.nu/turban/tumbo/Dump/HDinstall.zip , packa upp, boota om i dos (ren dos då), gå in i mappen "HDinstall/2.6" och kör där install.bat. Det finns stöd för de flesta nätverkskort och allt nytt och gott, den installerar resten via nätverket ska väl nämnas också.

Ett tips, innan du kör igång detta så kör du "smartdrv" så kommer allt gå lite snabbare.

Säg till om det är några problem så ska jag nog kunna ordna det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
kan man köra sådana bootdisketter från windows? (till helst suse)

Om du nu har en diskettstation så ser jag inte meningen med att gå in i Windows först, boota helt enkelt från disketterna.

Visa signatur