Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Sätta igång en server?

Hejsan !
Jag har tänkte starta en server där hemma som man kan komma ut till internet och ja lite sådanna saker. Mer av lärningssyfte. Efter som jag är helt okunnig inom servrar om man säger så. Först undrar jag vilket operativsystem jag skall använda mig av som nybörjare på servern och vilket server program ?

Hoppas någon kan hjälpa mig. Men som sagt jag är nästan helt okunnig inom detta så kanske tar lite tid. Sedan kan jag ju en heldel av datorer i allmänhet så ja.

Tacksam om någon ville hjälpa mig !!

Jonas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Mar 2002

Jag tycker om linux och jag började själv med en dist som heter Slackware. Ren och fin och funkar utmärkt som server. Vill du satsa stenhårt direkt kanske du vill prova Gentoo. Sålänge du följer handboken NOGA under installationen och frågar på forumet så är det inga problem, vad än folk säger Jag tycker själv att Gentoo är lättare/smidigare än Slackware att administrera, men det finns nog folk som tycker annorlunda. Tänk på att du med gentoo måste installera allt(nästan) från källkod. Kompileringen kan ta lite tid om du har en slö dator. Om du med serverprogram menar webserver så funkar apache kanon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej tackar !!
Skall kolla Gentoo då !
Men sedan kan man använda windows datorer på Gentoo servern ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Mar 2002

Om du menar att komma åt utdelningar på linuxburken så fixar du det med samba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Okej ! Samba fixar komunikationen mellan linux burken och windows datorerna ?
Allt skall gå via servern typ internet m.m !
Men det fungerar väll?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Ja.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

grymt tack för hjälpen !