Köpa dator åt släkting.

Permalänk
Medlem

Köpa dator åt släkting.

Har fått i uppdrag att köpa ny dator åt min moster.
Var är lämpligast att köpa om man inte orkar bygga själv?

Har kollat "dell.se" och "netonnet.se".
Netonnet verkar ha bäst priser...eller har ni något annat förslag?

Support å sånt e skit samma.

tack
johan

Permalänk
Medlem

Hon ska bara surfa och köra ordbehandling antar jag? Isf borde denna funka ypperligt. Du kan dock vilja ta en till sticka RAM.. http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10129

Permalänk

Köp en PowerMac 2#2,5 ghz. 8gb ram och 30' cinema display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Hon ska bara surfa och köra ordbehandling antar jag? Isf borde denna funka ypperligt. Du kan dock vilja ta en till sticka RAM.. http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10129

Samt kanske en lite större hårddisk då 40gb inte är mycket att ha.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Samt kanske en lite större hårddisk då 40gb inte är mycket att ha.

40GB måste ju räcka om man surfar och skriver dokument. Vet inte hur mkt dokument du har om du nu fyller 40GB. Föräldrarna mina har en 80GB hårddisk och dom har fyllt under 10GB, det som tar plats är programmen man installerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Hon ska bara surfa och köra ordbehandling antar jag? Isf borde denna funka ypperligt. Du kan dock vilja ta en till sticka RAM.. http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10129

"Intel Celeron D 320 2.4GHz. Ett modernt PC system med Intel Celeron processor som ger dig mer än tillräckligt med prestanda för alla tänkbara uppgifter."

hmmm...

Permalänk

Her helt okej ut men satsa på 512 Mb minne

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

2,4 Ghz celeron och 40Gb hårddisk kommer nog räcka mer än väl för din moster.

512 Mb minne kan dock vara en rekommendation, WinXP har en tendens att sluka mer minne än vad som kan anses förklarbart.

dell.se funkar, netonnet.se funkar!
Dell säljer skräp billigt, nettonet säljer skräp billigare.
Dell har (varierar) bra support, nettonnet har jag inte haft någon kontakt med.
Skräp funkar. !

Kolla igenom hennes behov och sätt upp en budget.
Har hon inga höga krav (skriva/surfa/jobba/spela hjärter) så är det galenskap att lägga mer än 6-8 tusen inkl skärm och skrivare.
Tft skärm är att rekommendera rent generellt då de är lågstrålande och flimmerfria. Men många äldre upplever dem som skarpa och ljusstarka.
En 17" tft skärm är mer än tillräckligt såvida man inte tänkte sitta i soffan och se film på datorn.

Lycka till med inköpet.

Nu till del 2!

FireFox! Om du inte har vettiga råd att komma med så ser vi nog helst att du inte kommer med något överhuvudtaget!

Man kommer ju in på det här forumet för att få seriös hjälp. Visst, du vill väl hjälpa till du med, och synas för den delen.
Men såvida hans moster inte ska fylla burken med film så är t.o.m 40Gb för mycket. Varför då rekkomendera att hon skaffar mer av något hon inte kommer utnyttja.

Visst du sa "kanske". Men man får ta saker ur sitt sammanhang. Är man datornovis och läser denna tråd så tror man ju att man "behöver" 512Mb minne OCH en större hårddisk. Varpå bara det ena är någorlunda vettigt medan det andra är totalt åt helsike.

Hjälp gärna till, men tänk först efter om ni hjälper eller stjälper.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem

Samma sak som ovan talare sade gäller HoneyFresh

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X