Permalänk
Inaktiv

Acer Aspire Bärbar Dator

Hejsan !
Jag undrar om nån här har erfarenhet av denna dator, eller liknande dator ?

Är Acer bra datormärke, jag tyckte det var billigt för de specifikationer som dom anger ?

Sen undrar jag vad det är för skillnad på dessa datorer, den ena har mindre ram, men kostar mer.

http://www.theclickstore.se/product_viewer?product_id=71975

http://www.theclickstore.se/product_viewer?product_id=56425

Permalänk
Medlem

Nu har du länkat till samma produkt på båda länkarna.

[edit] Nu funkar länkarna här med.

Dock kan jag inte få upp båda fullständiga specifikationerna. Jag ger upp.

Permalänk

hmm, inte samma pris iaf!

En p4 i e bärbar är inte bra, dra mycket ström och blir olidligt varm
Men jag är inget proffs, bara läst i forumet.

Ps fel forumsde Dsl

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

I en bärbar ska man ha en centrino. har det själv å den funkar hur bra som helst (Acer TM290LCi).. lång batteritid å rätt bra fräs i processorn trots sina låga 1,3GHz... jag är helnöjd

Annars funkar nog Amd64 rätt bra också tror ja...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Inaktiv

Anledningen att jag kolla på denna va dens prestandad för det lilla priset (enligt mig).

Ni kanske kan tipsa mig om nått bättre, jag vill ha:
*Stor skärm, minst 17"
*Minst 3 GHz'
*Minst 1gb i ram
*minst 80gb hdisk, gärna 100
*Dvd
*Gärna inte för dyrt, inte över 15K

Är det önsketänkande för under 15 K ?

Tack för er tid.

EDIT: Gärna nått bra grafikkort, behöver inte va det värsta, men bra

Permalänk
Medlem

Jag gör ett nytt försök.

Acer gör helt ok grejer. Själv föredrar jag alltid AMD före Intel.

Dem här kanske kan vara nåt, är långt ifrån en expert på bärbara men man ska aldrig köpa en med inbyggd grafik om man tänker spela på den.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC5014WLMI Ser trevlig ut, tyvärr bara 512 MB RAM.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=AC1804WSMI-2 Mer RAM men tyvärr en Pentium.

Tycker marknaden känns väldigt oflexibel när det kommer till bärbara datorer. Konfigurationsmöjligheterna är små och man hittar sällan en dator som motsvarar förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Köp absolut ingen P4!
Visst dom är snabba, enda tills dom blir överhettade.
Min bärbara ( 3Ghz, 1 gig ram, 9700 Mobility) har en batteritid på ca 45min och väger nästan 4Kg med batteri. Fläktarna jag har i den går på helvarv HELA tiden. Och de låter som fan. Har till och med varit tvungen att lämna in datorn på lagning då fläktarna dragit in så mycket damm och hundhår att processorfläkten stannat.

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Medlem

på min centrino går fläktarna (fläkten?) väldigt sällan... stoppar jag huvet intill datorn hör jag hårddisken å det knappt.. annars är den väldigt tyst å fin men ska du ha minst 3GHz så är det inte så mkt mer än p4 å välja på (även fast en pentium m på 2GHz är bättre....).

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Inaktiv

Tack för era tips, jag är väldigt ringrostig på allt som har med hårdvara att göra, man måste hänga med hela tiden annars tappar man allt.

Rekomendera några datorer, istället för att bara säga vad jag INTE ska köpa.

Sen om det är så att det finns nånting som är jämförbart med en 3GHz så går det BRA.

Permalänk

Zepto 6515...Dell 9300. inte Acer 5020 serien sen får ägarna säga va dom vill...

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DinyE
Anledningen att jag kolla på denna va dens prestandad för det lilla priset (enligt mig).

Ni kanske kan tipsa mig om nått bättre, jag vill ha:
*Stor skärm, minst 17"
*Minst 3 GHz'
*Minst 1gb i ram
*minst 80gb hdisk, gärna 100
*Dvd
*Gärna inte för dyrt, inte över 15K

Är det önsketänkande för under 15 K ?

Tack för er tid.

EDIT: Gärna nått bra grafikkort, behöver inte va det värsta, men bra

med de här kraven är det en stationär du ska ha, inte en bärbar.

17 tum i en bärbar? sheesh. Vill du ha en mobiltelefon från 1982 med inbyggt bärhandtag också?