Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Suse 9.3 och hårdvara

Jag har installerat senaste versionen av Suse på min Dell-laptop (paralellt med Windows XP). Tyvärr hade installationsprogrammet väldigt svårt med min hårdvara, inte ens USB-musen fungerarade förrän efter mycket pill (som säkert inte skulle varit så mkt pill om jag haft mer koll) men andra enheter är den inte med på alls. Till exempel hittar den inte mitt trådlösa nätvärkskort (Broadcom) vilket gör att jag inte kommer åt internet, skärmen fattade den inte alls utan jag fick ställa att det var en standard 1680x1050 60Hz och dessutom tycker den inte att mitt grafikkort (Mobility Radeon 9700) stöder 3d acceleration. Det skumma (tror jag?) är att ett litet program som heter Suseplugger hittar all hårdvara och precis vilken modell det är, men när man väljer att man vill ställa in enheterna i YaST så hittar den ingenting av någonting. Gör jag något kapitalt fel?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/home
Registrerad
Nov 2002

Lite info snarare än hjälp.
Att Suse plugger hittar dem innebär att enheterna identifierar sig själva på ett korrekt sätt. För att du ska kunna använda dem behöver du drivrutiner. ATI-drivrutiner tror jag du kan ladda ner från ATIs site (vet inte, har inget själv), WLAN-kort brukar vara strul pga att få tillverkare släpper drivrutiner för Linux och tekniken är såpass ny att utbudet av hemmahackade drivisar är lite begränsat... än så länge. Såvitt jag har förstått kan man dock få igång det mesta med ndis wrapper. Skärmar har jag aldrig haft problem med i Linux, så jag vet inte vad jag ska råda dig till... googla?

War is Peace.
Freedom is Slavery.