Lurad på ny dator,

Permalänk
Medlem

Lurad på ny dator,

Hej!

För 2 veckor sedan köpte min vän en dator från affären www.pcnode.net. Det utlovades
Amd 2500+XP Sempron
512 DDR 333 MHZ
40 GB HD 7200
FX 5200 128 MB TV OUT
ASROCK K7S41 MK
CDRW 52*32*52 LG
Finns i både Svart/Vit Färg
350 watt ATX Tyst låda

För detta betalade han 3480:- sek

När han hade hämtat datorn så slog han på den i frid och fröjd och började lira cs.

Väl inne i cs så droppar fps som regn från himlen. Han testade därefter med att köra med diverse fpstweak osv. Men inget funkar. Nu börjar han bli desperat och vill klocka datorn vilket han gör. När vi då går in i cpu-z och kollar hur mkt han skall höja vcore och vad minnena ligger på upptäcker vi att han har fått en Amd xp 1700+ med ett 512 266mhz.

han skall självklart gå tillbaka till affärer och be de sätta in rätt komponenter.

Vad kan han mer kräva av dem?
Reseersättning
Kan han inte kräva kompensation för typ lurendrejeri osv.

EN KOMPIS SKREV TRÅDEN DEN HANDLAR OM MIG JAG ORKAR INTE BYTA TEMPUS TACK PÅ FÖRHAND

Permalänk

Gå in i bios och ställ in cpu´n på rätt frekvens, och sedan så är FX5200 inte mycket att ha.
Trodde ärligt att det slutade säljas för en 2år sedan.

Permalänk
Medlem

det står att jag har en annan processor(thoroughtbred) i programmet pcuz som är mer lågpresterande än den som står på kvittot

Permalänk
Medlem

Du skall e.g inte pilla nåt själv kontakta SÄLJAREN per tel. och rådgör med dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wella
det står att jag har en annan processor(thoroughtbred) i programmet pcuz som är mer lågpresterande än den som står på kvittot

Ställ FSB:n på 166Mhz somsagt, nu står den väl på 133Mhz, vilket förklarar varför den inte körs i full hastighet.

"The Sempron is basically an AthlonXP “Thoroughbred” chip re-badged, this means that it has slightly lower performance than the Athlon XP Barton (Caused mainly by the lesser cache on the Sempron - 256k level 2 cache vs. 512k on the Barton)."
- http://www.driverheaven.net/reviews/Sempron/

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk

Resekostnader (alt. frakt) ska du minst ha. Annan kompensation beror helt på hur sjyssta de är.
Men skynda på då de kan få det till att du bytt delar.

Permalänk
Medlem

Hehe. CS-noobar....
Ni måste ju öka fsb:n lite. Sen så suger FX5200. Du fick vad du betalade för.

Permalänk
Medlem

lovar också att det är FSBn som inte är rätt inställd fast varför beställa från en sån där sida bygg den själv så sparar man rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Testa slå av AMD Cool & Quiet om du har sånt? För mig visar CPU-Z 1004mhz när jag igentligen har 2400mhz. AMD Cool & Quiet sänker klockmultipliern (heter det så?) när processorn inte behöver köras i top speed, för att få den som kall och tyst som möjligt. Behöver nog inte vara det, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

som sagt var så är inte prollen inställd på rätt FSB från början, min barton 2800+ var som exempel på 100MHz FSB från början och 166 var rätta..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Hedersmedlem

Ricque: CnQ finns inte på AMD XP.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Absolut inte för det är inte något fel på datorn. Om det dock är butiken som levererat datorn färdigmonterad och inte ställt in CPU'n rätt så är det dock rätt kasst. Det är klockfrekvensen som är felinställd i BIOS, han har säkert fått rätt hårdvara - det är bara det att den måste ställas in rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexamados
Resekostnader (alt. frakt) ska du minst ha. Annan kompensation beror helt på hur sjyssta de är.
Men skynda på då de kan få det till att du bytt delar.

Permalänk
Medlem

I vilken affär köpte du den?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Re: Lurad på ny dator,

L0rden:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wella

För 2 veckor sedan köpte min vän en dator från affären www.pcnode.net.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lurad på ny dator,

Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffpuff
L0rden: <Ful rättning>

PuffPuff:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wella
EN KOMPIS SKREV TRÅDEN DEN HANDLAR OM MIG JAG ORKAR INTE BYTA TEMPUS TACK PÅ FÖRHAND

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

<Ful rättning>? Vad menas?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
<Ful rättning>? Vad menas?

Ah, trodde Puffpuff klagade på att du skrev "köpte DU den" och rättade med att en Vän köpte det..

*DuH*

(går och ställer sig i skamvrån för att han inte läser klart meningar)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Absolut inte för det är inte något fel på datorn. Om det dock är butiken som levererat datorn färdigmonterad och inte ställt in CPU'n rätt så är det dock rätt kasst. Det är klockfrekvensen som är felinställd i BIOS, han har säkert fått rätt hårdvara - det är bara det att den måste ställas in rätt.

Eller också är moderkortet ett sådant som sänker FSBn om datorn inte får gå igenom hela biossekvensen. Ska underlätta om man klockar datorn så högt att den hänger redan i uppstarten, men en manuellt avbruten uppstart tolkas på samma sätt. Har för mig att Asus har haft den funktionen, och Asrock är ju besläktat med Asus...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Fortfarande så BÖR ju datorn man får vara det man köper den för, och inte att man kan ställa om den så den funkar så fort.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst lite i hast, men det jag tycker att ni ska göra är att skicka in datan och låta dom fixa problemet. Det är deras rätt att göra, inte mer med det.

Permalänk
Medlem

Men det var ju ett jävla tjat om att cs droppar fps.
Har ni csnördar svårt att fatta det eller?
Enligt er är en dator inte en dator föräns den levererar 100fps konstant i cs...
Någon, stena dom som utvecklat cs... Att man kan hata ett spel och dess spelare så mycket..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohani
Jag har bara läst lite i hast, men det jag tycker att ni ska göra är att skicka in datan och låta dom fixa problemet. Det är deras rätt att göra, inte mer med det.

Lämnar du in bilen för tanka den?

Herregud, klarar man inte av att gå in i BIOS och ställa in rätt FSB (kanske med manualens hjälp och hjälp från oss här på forumet) så är det tveksamt ifall man ska få äga en dator öht.

BIOS-inställningarna kan ändra sig lite hur som helst, blir det t.ex. något fel i POST så kan BIOS gå tillbaka till "säkra" inställningar som Hardware guy säger ovan. Det är inget som försäljaren rår över.

Eftersom tråden börjar blir lite väl OT..

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |