Permalänk

Hjälp med Fedora!

Hejsan! Har precis installerat Fedora Core 4. Jag är helt ny på det här med linux, men tycker det är skoj att prova på något nytt!

Jag laddade ner ett program som heter xmms (tydligen någon mediaspelare) och när jag ska installera den så kommer följande upp på terminalen:

[root@c-bcf7e055 Downloads]# yum install xmms-1.2.10-1.src.rpm Setting up Install Process Setting up repositories updates-released 100% |=========================| 951 B 00:00 extras 100% |=========================| 1.1 kB 00:00 base 100% |=========================| 1.1 kB 00:00 Reading repository metadata in from local files primary.xml.gz 100% |=========================| 172 kB 00:02 updates-re: ################################################## 485/485 Added 0 new packages, deleted 26 old in 0.97 seconds Parsing package install arguments Examining xmms-1.2.10-1.src.rpm: xmms - 1:1.2.10-1.i386 Marking xmms-1.2.10-1.src.rpm to be installed Resolving Dependencies --> Populating transaction set with selected packages. Please wait. ---> Package xmms.i386 1:1.2.10-1 set to be updated --> Running transaction check --> Processing Dependency: mikmod for package: xmms --> Processing Dependency: libvorbis-devel for package: xmms --> Processing Dependency: libogg-devel for package: xmms --> Restarting Dependency Resolution with new changes. --> Populating transaction set with selected packages. Please wait. ---> Package libogg-devel.i386 2:1.1.2-2 set to be updated ---> Package libvorbis-devel.i386 1:1.1.0-2 set to be updated ---> Package mikmod.i386 0:3.1.6-35.FC4 set to be updated --> Running transaction check Dependencies Resolved ============================================================================= Package Arch Version Repository Size ============================================================================= Installing: xmms i386 1:1.2.10-1 xmms-1.2.10-1.src.rpm 3.9 M Installing for dependencies: libogg-devel i386 2:1.1.2-2 base 69 k libvorbis-devel i386 1:1.1.0-2 base 560 k mikmod i386 3.1.6-35.FC4 updates-released 188 k Transaction Summary ============================================================================= Install 4 Package(s) Update 0 Package(s) Remove 0 Package(s) Total download size: 4.7 M Is this ok [y/N]: y Downloading Packages: unsigned package xmms-1.2.10-1.src.rpm [root@c-bcf7e055 Downloads]#

Det är mest det här "unsigned package" jag grubblar över, verkar inte vara riktigt rätt.

Frågorna är, har jag gjort fel eller rätt? Var och hur ser jag var det installerade programmet lägger sig?

Mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

du installerar fel fil, det ser ut som ett källkodspaket,
och sen så laddar man inte ner paketen själv i linux utan det sköter pakethanteraren automagiskt,

'yum install xmms' ska räcka för att installera xmms direkt från server,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
du installerar fel fil, det ser ut som ett källkodspaket,
och sen så laddar man inte ner paketen själv i linux utan det sköter pakethanteraren automagiskt,

'yum install xmms' ska räcka för att installera xmms direkt från server,

Okej, tackar, ska prova det sen!

Edit: En fråga till. Vad jag har förstått så fungerar bara "yum-kommandot" till Fedora. Om jag nu skulle kört Ubuntu, vad skulle jag då skriva för att installera XMMS? Kan ju alltid vara bra att veta, för jag kommer säkerligen prova Ubuntu snart!

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av röksvamp
Okej, tackar, ska prova det sen!

Edit: En fråga till. Vad jag har förstått så fungerar bara "yum-kommandot" till Fedora. Om jag nu skulle kört Ubuntu, vad skulle jag då skriva för att installera XMMS? Kan ju alltid vara bra att veta, för jag kommer säkerligen prova Ubuntu snart!

apt-get install xmms

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av röksvamp
Okej, tackar, ska prova det sen!

Edit: En fråga till. Vad jag har förstått så fungerar bara "yum-kommandot" till Fedora. Om jag nu skulle kört Ubuntu, vad skulle jag då skriva för att installera XMMS? Kan ju alltid vara bra att veta, för jag kommer säkerligen prova Ubuntu snart!

Varför ladda ner rpm'en själv när yum gör det åt dig? testa;

yum install xmms xmms-mp3

kolla in http://www.fedorafaq.org

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy