Permalänk
Medlem

source2deb

Är det möjligt att "bygga om" en source *.tar.gz till en *.deb på ett enkelt sätt???
Tänkte nämligen göra om senaste Wine sourcen till en installerbar *.deb, om det går..

Permalänk
Medlem

Här har du ett mycket trevligt program som man borde höra mer om
http://packages.debian.org/unstable/admin/checkinstall
./configure
checkinstall
Så har man det kompilerat och ihoppackat till en debfil.
(Kan även bygga RPM och Slackware-paket)

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuBBo
Här har du ett mycket trevligt program som man borde höra mer om
http://packages.debian.org/unstable/admin/checkinstall
./configure
checkinstall
Så har man det kompilerat och ihoppackat till en debfil.
(Kan även bygga RPM och Slackware-paket)

Tack för info.. ska helt klart kolla in den..

Permalänk
Medlem

finns även alien;
Alien allows you to convert LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages into Debian packages, which can be installed with dpkg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
finns även alien;
Alien allows you to convert LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages into Debian packages, which can be installed with dpkg.

Men om jag då skulle ta hem en RPM version av Wine som tex tillhör Suse 9.3, kan jag konvertera den till deb och installera i Ubuntu?? Är filerna inte "special anpassade" för varje operativsystem??

Eller kan jag ta hem en version(rpm eller vad dom då anväder för packetsys.) av dom du nu räknade upp(LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages) och konvertera med alien till *.deb och sen installera i Ubuntu???

Permalänk
Medlem

Det brukar över lag fungera bra att konvertera paket till .deb med alien och bara köra, du får helt enkelt testa hur bra det fungerar.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumanji
Men om jag då skulle ta hem en RPM version av Wine som tex tillhör Suse 9.3, kan jag konvertera den till deb och installera i Ubuntu?? Är filerna inte "special anpassade" för varje operativsystem??

Eller kan jag ta hem en version(rpm eller vad dom då anväder för packetsys.) av dom du nu räknade upp(LSB, Red Hat, Stampede and Slackware Packages) och konvertera med alien till *.deb och sen installera i Ubuntu???

Har aldrig testat så testa gärna Programmet bör fungera hyffast då man kan apt'a ner det från officiella källor. När det konverterat installerar du med 'dpkg -i <paket>'

*JuBBo* du har pm :>

Permalänk
Medlem

Nu lyckades jag visst kompilera och installera Wine från sourcen i alla fall.. Provade först Checkinstall men den klagade en bit in i kompileringen så jag provade "./tools/wineinstall" i wine-20050628 katalogen och lyckades tillslut få till det efter ett antal installationsförsök.. men jag skulle ju helst vilja fixa en *.deb fil av denna wine source..

Så här sa Checkinstall efter ett tag då jag provade den:

make[2]: *** Ingen regel för att skapa målet "../../dlls/advpack/tests/advpack_test.exe.so", som behövs till "advpack_test.exe.so". Stannar.
make[2]: Leaving directory `/home/"min user"/wine-20050628/programs/winetest'
make[1]: *** [winetest/__install__] Fel 2
make[1]: Leaving directory `/home/"min user"/wine-20050628/programs'
make: *** [programs/__install__] Fel 2

**** Installation failed. Aborting package creation.

Cleaning up...OK

Sen märkte jag att om man installer div saker i Ubuntu(bla 3D stöd) och vill kompilera nått så vill den uppenbarligen ta bort viktiga filer för x-windows/gnome... Vad gäller ovanstående kompilering av Wine så har jag inte installerat nånting annat än det viktigaste så att säga och ubuntu har inte klagat över nått som måste tas bort för att kunna installera saker för kompilering... Så då blir frågan: Måste ja hoppa ur x-windows om jag ska kompilera nått och kan jag ha 3D stöd installerat i x-windows under tiden?

Permalänk
Medlem

Varför inte köra den Wine som finns i Ubuntus egna paketsystem? I debian är senaste releases från 0628 vilken också är den senaste på Wine's hemsida. Samma ser det ut att vara i Ubuntu http://packages.ubuntu.com/breezy/otherosfs/wine .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Varför inte köra den Wine som finns i Ubuntus egna paketsystem? I debian är senaste releases från 0628 vilken också är den senaste på Wine's hemsida. Samma ser det ut att vara i Ubuntu http://packages.ubuntu.com/breezy/otherosfs/wine .

Vad behöver jag lägga till i source.list för att få tillgång till den då?
Jag har lagt till det som stog i ubuntuguide.org och den installerar version 20050524 av wine..