[FreeBSD] Router, ftp och fil-server

Permalänk
Medlem

[FreeBSD] Router, ftp och fil-server

Jag hade tänkt att installera FreeBSD på en dator som ska serva mig med olika tjänster. Tidigare har jag haft linux till detta men nu har jag en ny dator och tänkte pröva FreeBSD på den.

Router: Vad finns de för alternativ? Hellst ska det vara webgränsnitt.

FTP-server: Ska vara lätt att sätta upp många konton och mappar. Kontona ska inte ha koppling till användarna på själva datorn.

Fil-server: Diskarna på FreeBSD burken ska monteras på min desktopdator (kör OS X), är det nfs som gäller eller finns det bättre alternativ?

Servern ska även köra psyBNC och Apache.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Re: [FreeBSD] Router, ftp och fil-server

Router: m0n0wall är den särklass bästa bsd baserade router-mjukvaran jag vet.. vet inte om just web-interfacet finns portat till vanliga FreeBSD...

FTP: här finns de gott o välja på... tror du letar efter något som glftpd eller pureftpd(med virtuella users).

Fil-server: Både FreeBSD och MacOSX stöder NFS och Samba. så de bara välja

Permalänk
Medlem

Re: Re: [FreeBSD] Router, ftp och fil-server

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Router: m0n0wall är den särklass bästa bsd baserade router-mjukvaran jag vet.. vet inte om just web-interfacet finns portat till vanliga FreeBSD...

FTP: här finns de gott o välja på... tror du letar efter något som glftpd eller pureftpd(med virtuella users).

Fil-server: Både FreeBSD och MacOSX stöder NFS och Samba. så de bara välja

Ok men m0n0wall verkar ju vara ett eget operativsystem, inget man kan ha ovanpå vanliga FreeBSD. Kan man lägga till ftp och webservrar i m0n0wall? I sånna fall tar jag ju det istället.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

Det har jag också funderat på en lägre tid. Att om någon har portat m0n0walls webbgränssnitt så det går att köra direkt på FreeBSD. Är det någon som vet nåt om det? Borde det vara så svårt?

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

finns ju pfSense annars.. en upphottad m0n0wall

http://www.pfsense.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
finns ju pfSense annars.. en upphottad m0n0wall

http://www.pfsense.com

pfSense är dock inte speciellt stabilt, och under en ständig utveckling.
Iofs är det ganska fräckt att de verkar vara seriösa med att konvertera till DragonFlyBSD när det är tillräckligt stabilt...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode