Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Hej,

Detta är ingen gnälltråd, snarare en fråga samt lite kritik.. men jag tycker den passar in bäst här.

En kamrat beställde en ny dator från datorbutiken.com
Han valde att beställa en AMD 3500+. Direktlänk: http://www.datorbutiken.com/se/config/configfr.php?caller=men...

Eftersom man redan i första skedet får välja vilket system man ska bygga (AMD s754, s939, Intel S478, 775 etc..)
så tycker jag att konfiguratorn ska vara anpassad för just dessa system (vilket den inte riktigt är).
En person som beställer en dator via en datorkonfigurator har dessutom troligen mer begränsade kunskaper än en person som köper allt löst!

Hela systemet var en AMD s939 3500+, en MSI planka med Nforce3, Geforce6800GT, 300Gig S-ATA disk.
Eftersom min kamrat inte har dom optimala kunskaperna så tog han ett billigt chassi med ett 300W nätagg (var inkluderat i chassit).

Allt skulle vara färdigmonterat av datorbutiken.com givetvis.

Här tycker jag att konfiguratorn borde upplyst honom om att ett kraftigare nätagg behövs!
Borde finnas något i scriptet som löser detta.

Kontentan blev kort & gott att systemet givetvis lider av kraftiga instabilitetsproblem då nätagget har hela 10A på +12v... man kommer in i windows men inte mycket mer
Kan tillägga att hans MSI kort med Nforce3 pajjade efter någon månad, känner inte till vilka felsymptom det var, men han fick ett nytt VIA-kort i utbyte.
Mina tankar går direkt på nätagget givetvis.. så datorbutiken.com lär också få onödiga kostnader som följd pga detta.

Nu måste han alltså köpa ett nytt nätagg och det lär han inte göra från datorbutiken.com

Jag antar att detta "problem" även finns hos andra butiker på nätet... detta bör inte vara svårt att lösa för butikerna faktiskt!
En enkel lösning som tar 2 minuter att uföra i detta fall är ju att lägga en asterix längst ner på sidan efter att man valt exempelvis AMD S939 om att man bör ha ett nätagg med minst xxA på +12V. Alternativt ha rekommenderade chassin med inkluderade nätagg i konfiguratorn som man _vet_ fungerar bra med systemet man köpt!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Re: Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Problemet är att din vän har använt den _avancerade_ konfiguratorn och i denna finns det inga "spärrar". Den är till för avancerade användare som vill ha mer att välja på och vet vad som fungerar ihop och inte. Din vän borde istället ha använt sig av den förenklade konfiguratorn där det finns färdiga system att utgå ifrån och alla delar anpassade så att det ej skall gå att göra fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Hej,

Detta är ingen gnälltråd, snarare en fråga samt lite kritik.. men jag tycker den passar in bäst här.

En kamrat beställde en ny dator från datorbutiken.com
Han valde att beställa en AMD 3500+. Direktlänk: http://www.datorbutiken.com/se/config/configfr.php?caller=men...

Eftersom man redan i första skedet får välja vilket system man ska bygga (AMD s754, s939, Intel S478, 775 etc..)
så tycker jag att konfiguratorn ska vara anpassad för just dessa system (vilket den inte riktigt är).
En person som beställer en dator via en datorkonfigurator har dessutom troligen mer begränsade kunskaper än en person som köper allt löst!

Hela systemet var en AMD s939 3500+, en MSI planka med Nforce3, Geforce6800GT, 300Gig S-ATA disk.
Eftersom min kamrat inte har dom optimala kunskaperna så tog han ett billigt chassi med ett 300W nätagg (var inkluderat i chassit).

Allt skulle vara färdigmonterat av datorbutiken.com givetvis.

Här tycker jag att konfiguratorn borde upplyst honom om att ett kraftigare nätagg behövs!
Borde finnas något i scriptet som löser detta.

Kontentan blev kort & gott att systemet givetvis lider av kraftiga instabilitetsproblem då nätagget har hela 10A på +12v... man kommer in i windows men inte mycket mer
Kan tillägga att hans MSI kort med Nforce3 pajjade efter någon månad, känner inte till vilka felsymptom det var, men han fick ett nytt VIA-kort i utbyte.
Mina tankar går direkt på nätagget givetvis.. så datorbutiken.com lär också få onödiga kostnader som följd pga detta.

Nu måste han alltså köpa ett nytt nätagg och det lär han inte göra från datorbutiken.com

Jag antar att detta "problem" även finns hos andra butiker på nätet... detta bör inte vara svårt att lösa för butikerna faktiskt!
En enkel lösning som tar 2 minuter att uföra i detta fall är ju att lägga en asterix längst ner på sidan efter att man valt exempelvis AMD S939 om att man bör ha ett nätagg med minst xxA på +12V. Alternativt ha rekommenderade chassin med inkluderade nätagg i konfiguratorn som man _vet_ fungerar bra med systemet man köpt!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Problemet är att din vän har använt den _avancerade_ konfiguratorn och i denna finns det inga "spärrar". Den är till för avancerade användare som vill ha mer att välja på och vet vad som fungerar ihop och inte. Din vän borde istället ha använt sig av den förenklade konfiguratorn där det finns färdiga system att utgå ifrån och alla delar anpassade så att det ej skall gå att göra fel.

Där ser man!

Tack för svaret, då behöver ni inte ta åt er av texten.
Får man bara fråga vart hittar man den förenklade konfiguratorn?
Under "Datorkonfigurator" finns det bara alternativ för vilket system man vill välja och det är vad han gjort.
(Han valde Datorkonfigurator -> AMD -> Athlon64/FX S939).

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Re: Re: Re: Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Om man ej är avancerad användare så går man
då in under "Stationära" datorer och utgår från något
av de systemen där och då kommer man in i den förenklade konfiguratorn.
Vill man bygga ihop en dator från grunden och välja alla delar från början och ha mer att välja på använder man den avancerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Där ser man!

Tack för svaret, då behöver ni inte ta åt er av texten.
Får man bara fråga vart hittar man den förenklade konfiguratorn?
Under "Datorkonfigurator" finns det bara alternativ för vilket system man vill välja och det är vad han gjort.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Om man ej är avancerad användare så går man
då in under "Stationära" datorer och utgår från något
av de systemen där och då kommer man in i den förenklade konfiguratorn.
Vill man bygga ihop en dator från grunden och välja alla delar från början och ha mer att välja på använder man den avancerade.

Ok, tackar.
Då ser jag att ni har ett alternativ till den avancerade konfiguratorn

(Dock såg jag att ni hade det chassit som han köpte med 300W nätdelen som har 10A på +12v) som förstaval under ett alternativ i den simpla konfiguratorn).

db Gamer AMD Athlon64 3000+ S939, 512Mb Dual DDR RAM, 160Gb S-ATA HD, 16X DVD-brännare, 128Mb GeForce 6600GT PCIe + Windows XP + 17" TFT [monterad]
Med chassi: Black Thunder Miditower Black 300W ATX + cooling + S-ATA strömadapter.

Räcker verkligen 10A på +12v för att driva detta system utan fallande spänningsvärden ?
Nu är egentligen detta lite offtopic men som hyfsat erfaren inom detta område blir jag lite orolig

Jag är f.ö tacksam och nöjd med de snabba svar jag fått och tycker att ni numera har en väldigt bra datorkonfigurator!
Ska tillrättavisa min kamrat som gjorde köpet

Mvh
Michael

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Datorbutiken.com's datorkonfigurator.

Ja, det funkar utan problem. Uppgraderar man dock grafikkortet eller sätter i flera hårddiskar så ska man byta till ett chassi med starkare nätaggregat - det står också under "Att tänka på" i den konfiguratorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Ok, tackar.
Då ser jag att ni har ett alternativ till den avancerade konfiguratorn

(Dock såg jag att ni hade det chassit som han köpte med 300W nätdelen som har 10A på +12v) som förstaval under ett alternativ i den simpla konfiguratorn).

db Gamer AMD Athlon64 3000+ S939, 512Mb Dual DDR RAM, 160Gb S-ATA HD, 16X DVD-brännare, 128Mb GeForce 6600GT PCIe + Windows XP + 17" TFT [monterad]
Med chassi: Black Thunder Miditower Black 300W ATX + cooling + S-ATA strömadapter.

Räcker verkligen 10A på +12v för att driva detta system utan fallande spänningsvärden ?
Nu är egentligen detta lite offtopic men som hyfsat erfaren inom detta område blir jag lite orolig

Jag är f.ö tacksam och nöjd med de snabba svar jag fått och tycker att ni numera har en väldigt bra datorkonfigurator!
Ska tillrättavisa min kamrat som gjorde köpet

Mvh
Michael

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem

Toppen, peta inte sönder den avancerade konfiguratorn nu bara. den fungerar klockrent.
Det enda jag skulle vilja är att man kunde plocka tillbaka ett system från kundvagnen till konfiguratorn om man ändrar sig eller har sparat en konfig.
För försöker man ta bort en pryl försvinner hela paketet ur korgen.

Permalänk

Den senaste konfigurationen är faktiskt redan sparad - prova får du se!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Toppen, peta inte sönder den avancerade konfiguratorn nu bara. den fungerar klockrent.
Det enda jag skulle vilja är att man kunde plocka tillbaka ett system från kundvagnen till konfiguratorn om man ändrar sig eller har sparat en konfig.
För försöker man ta bort en pryl försvinner hela paketet ur korgen.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte ett 300W räcka förresten? Jag har ett 300W "noname" (prodnamn: 300-202) från Sirtec, som för övrigt verkar vara besläktat med Chieftec om man tittar runt på produktnamnen Hur som helst så driver jag det som står i signaturen + ett par fläktar med det. Kan inte tänka mig att en 3500+ drar så förbaskat mycket mer, inte hårddisken heller för den delen. Visserligen ligger det på 13A på 12V+, men man vet aldrig med såna nätagg

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jag börjar bli så oerhört trött på era lögner om nätagg.

300W räcker UTAN PROBLEM till två dvd-brännare, två fläktar, fem hårddiskar, en ny AMD64-processor och lite lysdioder osv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag börjar bli så oerhört trött på era lögner om nätagg.

300W räcker UTAN PROBLEM till två dvd-brännare, två fläktar, fem hårddiskar, en ny AMD64-processor och lite lysdioder osv.

Eh? Det beror helt på specifikationerna på nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag börjar bli så oerhört trött på era lögner om nätagg.

300W räcker UTAN PROBLEM till två dvd-brännare, två fläktar, fem hårddiskar, en ny AMD64-processor och lite lysdioder osv.

Anledningen till att jag frågade var ju givetvis att min kamrat haft problem med det 300W agget som hade 10A på +12v på sin A64....

Men eftersom dbmannen rett ut alla begrepp i denna tråd så finns det inte mycket mer att säga om detta, jag litar på honom.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

Hamorai - såklart, men jag tror nog även det billigaste 300W-nätagget du kan hitta klarar av det ovanstående.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Tror och vet är inte riktigt samma sak....

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /