Vem står för garantier?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2004

Vem står för garantier?

Ja, vem är det som står för garantin när jag köper en produkt i en (internet)butik?

Är det butiken eller tillverkaren?

Så här står det på hemsidan för försäljaren under punkten Garanti under köpvilkor:

[Vi] säljer alla produkter med två års garanti, utom vissa produkter som säljs med ett års garanti.
Vi har omsorgsfullt valt ut våra leverantörer och erbjuder en service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Gäller det t.ex. handhavandefel eller felinställd vara måste vi via våra leverantörer debitera dig kostnaden. Detta gäller även i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv.

Din faktura är också ditt garantibevis. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka vid leverans, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin.

Det är så att tillverkaren är i konkurs, och frågan är då om jag har någon garanti eller ej på varan som jag planerar köpa.

Det socialistiska liket lever medelst frankensteinliknande åtgärder.
Flygande anka! Akta den bitts!
Gud är som Alfons osynliga kompis. Få ut det ur skallen och bli en normal människa... För guds skull... Väx upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

är tillverkaren i konkurs då är det knappast bra.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2005

På mitt företag så skickas alla returer/garantiärenden direkt till leverantören utan att vi först kikar på det. Sedan får vi ett utlåtande av dem på vad som är fel. Är det inget fel så debiteras vi och den avgiften tar vi sedan ut från kunden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Det är olika från butik till butik. Men efter vad jag kan se av texten du har bifogat så har du ett eller två års garanti på varan ifall den var felaktig när du fick den(detta kan ju visa sig senare) men ingen garanti från tillverkaren då de har kursat. Finns inte företaget så är det ju omöjligt att RMA:a nånting.

Köp en vara ifrån ett företag som inte har kursat är ju ett tips.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
_
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Köp en vara ifrån ett företag som inte har kursat är ju ett tips.

Wow.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2005

Re: Vem står för garantier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squalo
Ja, vem är det som står för garantin när jag köper en produkt i en (internet)butik?

Är det butiken eller tillverkaren?

Så här står det på hemsidan för försäljaren under punkten Garanti under köpvilkor:

[Vi] säljer alla produkter med två års garanti, utom vissa produkter som säljs med ett års garanti.
Vi har omsorgsfullt valt ut våra leverantörer och erbjuder en service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Gäller det t.ex. handhavandefel eller felinställd vara måste vi via våra leverantörer debitera dig kostnaden. Detta gäller även i de fall vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv.

Din faktura är också ditt garantibevis. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka vid leverans, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin.

Det är så att tillverkaren är i konkurs, och frågan är då om jag har någon garanti eller ej på varan som jag planerar köpa.

Du sa att tillverkaren var i konkurs inte återförsäljaren. Detta betyder att du har garanti iallafall. Företaget som säljer denna pryl måste enligt lag ge minst 6 månaders garanti. Att tillverkaren har gått i konkurs är ett problem för återförsäljaren...inte för dig. Jag skulle sluta sälja den varan om jag var återförsäljare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet eller i bingen
Registrerad
Jul 2001

Om tillverkaren av varan är borta så är det generalagenten och den butik som sålde varan åt dig som är ansvarig.

- Gammal gubbe -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Wow.

nä, det har ingenting med world of warcraft att göra

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

que?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Wow.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Re: Re: Vem står för garantier?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Du sa att tillverkaren var i konkurs inte återförsäljaren. Detta betyder att du har garanti iallafall. Företaget som säljer denna pryl måste enligt lag ge minst 6 månaders garanti. Att tillverkaren har gått i konkurs är ett problem för återförsäljaren...inte för dig. Jag skulle sluta sälja den varan om jag var återförsäljare.

Kan du visa mig lagstycket som säger att att återförsäljare måste ge 6 månaders garanti?

Vill även påpeka att du alltid har tre års reklamationsrätt mot återförsäljare (höjdes från 2 år 1:e april i år).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jan 2005

Jag hämtade det ur konsumentköplagen.

Citat:

Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Jag tolkade det som att det är en typ av garanti. Har jag fel ?

Citat:

Konsumentköplagen:

Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas.
Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Lite knepigt att bevisa det ibland...Alltså måste återförsäljaren ha "garanti" i minst 6 månader. Det är den tiden som fel anses som ursprungliga.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Jag hämtade det ur konsumentköplagen.

Jag tolkade det som att det är en typ av garanti. Har jag fel ?

Lite knepigt att bevisa det ibland...Alltså måste återförsäljaren ha "garanti" i minst 6 månader. Det är den tiden som fel anses som ursprungliga.

Läs lagen i klartext: http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...

Garanti är något som tillverkaren lämnar och bestämmer villkor för.

Däremot ligger bevisbördan för en reklamation hos återförsäljare det första halvåret och därefter hos kund.

(Dock är det här knepigt då det i folkmun kallas garanti, men egentligen inte är det.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

citat från:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Om garanti:

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier."

Om reklamationsrätt:

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Vad kan jag se så står det ingenting om vem du ska reklamera hos, men jag antar det är hos säljaren.
Du kan ju eventuellt kontakta konsumentverket och se vad de säger.

Sen skulle det vara bra att du kunde berätta vad du är för produkt, hur den är trasig och eventuellt hur det gick till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

Vad jag vet så är det du som kund bara att reklamera felet hos säljaren som i sin tur sen får gå bakåt i ledet för att få ersättning om möjligt av detaljist, tillverkare mm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Feb 2002

Jo bara för att tillverkaren kursat så skall inte det ställa till med problem för kunden, antigen får han en ny vara som är likvärdig den han hade eller så får dom ersätta honom i form av kontanter eller en annan vara för samma pengar i butiken.

Så skall det enligt mig fungera och på dom flesta ställen brukar det fungera så.

Mvh,
Viper