tull och moms för service-vara ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2004

tull och moms för service-vara ?

Mina um2 köpta från USA behöver skickas på service. De är värda 329 USD vilket westone kommer att markera för att de inte vill skriva något annat. Det jag undrar är : kommer jag att få betala 25 % moms och tull på något jag redan äger och betalat för. Hur blir det,får jag betala moms på servicens kostnad ( som är gratis ) eller måste jag betala 25 % av hela dess värde ?

Jag blir riktigt sur om jag får betala 25 % moms av vad de kostar....att punga ut ca 800kr + frakt för service..nä fyfan.

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001

Re: tull och moms för service-vara ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
Mina um2 köpta från USA behöver skickas på service. De är värda 329 USD vilket westone kommer att markera för att de inte vill skriva något annat. Det jag undrar är : kommer jag att få betala 25 % moms och tull på något jag redan äger och betalat för. Hur blir det,får jag betala moms på servicens kostnad ( som är gratis ) eller måste jag betala 25 % av hela dess värde ?

Jag blir riktigt sur om jag får betala 25 % moms av vad de kostar....att punga ut ca 800kr + frakt för service..nä fyfan.

Kallas tillfällig export. det ska du givetvis inte betala för, ring tullverket så förklarar de hur du skriver tullfaktura och klareringspapper.
Det som är viktigt är att det redan innan det skickas ut från sverige anges att det skall tillbaka igen efter reparationen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

när jag beställde från usa fick jag betala
25% moms och 14% tull så sammanlagt 39% la dom på. kul.
det är nya EU-regler som gäller på vissa varor.

det allra senaste

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruttnutt
när jag beställde från usa fick jag betala
25% moms och 14% tull så sammanlagt 39% la dom på. kul.
det är nya EU-regler som gäller på vissa varor.

Vad har det med temporär export för service att göra?
Eller var det vad du fick betala vid returen efter service? för i så fall måste du prata med tullen om det. För då har det blivit fel