Permalänk

filformats problem (Linux)

cfdisk 2.12p

Disk Drive: /dev/hdc1
Size: 120031478784 bytes, 120.0 GB
Heads: 255 Sectors per Track: 63 Cylinders: 14592

Name Flags Part Type FS Type [Label] Size (MB)
------------------------------------------------------------------------------
hdc1p1 Primary Linux 120023.29

[Bootable] [ Delete ] [ Help ] [Maximize] [ Print ]
[ Quit ] [ Type ] [ Units ] [ Write ]
WroNo primary partitions are marked bootable. DOS MBR cannot boot this.e.
Toggle bootable flag of the current partition

vad är fel? jag har även testat att ändra till bootpartition, men det hjälper inte det minsta, har även testat med andra system, som ext3, kan nån hjälpa mig med detta, eller måste jag unmounta den först eller så?

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

Markera partitionen med upp eller nedpil och gå till bootable med höger eller vänsterpil och tryck space

Visa signatur

Debian sägs väl vara en avskalad och simpel dist. Det lilla jag har kört den har det funkat bra, så länge du kompilerar själv och inte använder något förvirrande paketsystem.
-HannesP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CUBErt
Markera partitionen med upp eller nedpil och gå till bootable med höger eller vänsterpil och tryck space

...och slutligen "Write"...

Permalänk

ahh ok
så den måste vara markerad som bootable, trots att det inte ska vara nått OS på den? med bootable menas då bara att det känner av den vid boot då eller? jag antog att bootabl menades att det skulle vara primary boot disk (dvs system disk) tack för hjälpen ska testa nu

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde_jejje
ahh ok
så den måste vara markerad som bootable, trots att det inte ska vara nått OS på den? med bootable menas då bara att det känner av den vid boot då eller? jag antog att bootabl menades att det skulle vara primary boot disk (dvs system disk) tack för hjälpen ska testa nu

Nej, om den inte ska ha något OS så behöver den inte vara bootbar, så länge du inte har MBR på enheten...

Permalänk
Medlem

cfdisk äger

Permalänk

Mada fan va onödigt, i övrigt tack för hjälpen alla

Visa signatur

*Que?*