Vad är det som får dig att bli ”vansinnig” på en säljare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Vad är det som får dig att bli ”vansinnig” på en säljare?

Denna del av forumet är väldigt intressant, eftersom det ofta blir en del mer eller mindre aggressiva attityder gentemot företag/personer som i något avseende inte klarar av att leverera som kunden har tänkt sig. Alla har nog blivit åtminstone irriterade på någon säljare vid något tillfälle och vad det är som retar oss allra mest råder det säkert delade meningar om. Därför skulle det vara intressant att titta på några faktorer som nog kan ge upphov till en del irritation. Vad är det som gör Dig redo att ”lyncha” säljaren när du köper en pryl (utgår från att köpet sker hos en internetbutik)?

Jag kom på följande faktorer som kan vara intressanta, men om du kommer på något jag har missat får du gärna fylla i listan. Skalan går från 1-10 där 10 betyder att den aktuella faktorn är mycket viktigt för att du ska bli nöjd, dvs säljaren får absolut inte göra dig besviken på denna punkt för lär denne inte se dig fler gånger som kund. Siffran 1 betyder följaktligen motsatsen, dvs att du knappast bryr dig.

Givetvis har jag fyllt i mina synpunkter och hoppas att andra vill fylla på med sina. Kommer du på fler faktorer som är viktiga så fyll gärna på dem också. .

Produkterna får inte vara dyra
7
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
7
Utfästelser från säljaren måste infrias
9
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
7
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
10
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
6
Företagets/personens rykte i detta forum
6
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
8
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
8
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
8
Betalning med kort erbjuds
3
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svea Rike
Registrerad
Mar 2005

f-skattesedel

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2005

Produkterna får inte vara dyra
8
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
10
Utfästelser från säljaren måste infrias
7
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
8
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
10
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
5
Företagets/personens rykte i detta forum
3
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
6
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
10
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
5
Betalning med kort erbjuds
7
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
10

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Dec 2003

För mig är det så

Produkterna får inte vara dyra
7
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
8
Utfästelser från säljaren måste infrias
7
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
8
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
8
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
8
Företagets/personens rykte i detta forum
3
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
8
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
10
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
5
Betalning med kort erbjuds
7
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
10

------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Resultaten ittills..hoppas fler ger sina synpunkter...

Kul att ett par personer har svarat. Har räknat samman resultaten från de tre som har delat med sig av sina synpunkter när man handlar över nätet.

Följande punkter är viktigast så här långt (max poäng är 30) om jag inte har räknat fel:

Lätt att komma i kontakt med säljaren (även när det är leveransproblem)
28
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
27
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
26
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
25
Utfästelser från säljaren måste infrias
23
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
23
Produkterna får inte vara dyra
22
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
22
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
19
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
18
Betalning med kort erbjuds
17
Företagets/personens rykte i detta forum
12

Hoppas att fler av er vill bidra med synpunkter, eftersom fler personer innebär bättre slutsatser....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Produkterna får inte vara dyra
2
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
10
Utfästelser från säljaren måste infrias
10
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
10
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
10
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
4
Företagets/personens rykte i detta forum
1
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
9
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
10
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
4
Betalning med kort erbjuds
1
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
1

Summa summarum
Jag betalar hellre högre pris och får bra service och snabb leverans, sedan om det skiljer ett par hundralappar spelar ingen som helst roll, jag tjänar igen det i längden än att trilskas med företag som inte håller vad dom lovar och är billiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Produkterna får inte vara dyra
7
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
4 - jag är van vid att gotland prioriteras NED. fast på senare år så har det blivit bättre - en cd kan IBLAND komma efter 2 dagar, men inget säger att det kan ta 10 dagar.
Utfästelser från säljaren måste infrias
9
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
10 - seriös support är viktigt
Lätt att komma i kontakt med (även när det är leveransproblem)
7
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
9 - jag köper aldrig något från en affär/auktion utan att veta vem det är
Företagets/personens rykte i detta forum
6 - jag utgår ifrån flera olika forum, även pricerunner (enbart affärer med 100+ som har betygsatt)
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
4
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
3 - jag betalar enbart med postförskott, förskott enbart om det är ett STORT företag (Webhallen, Datorbutiken... osv)
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
0 - Som boende på gotland har jag ingen möjlighet, varför betala 400:- för att åka fram och tillbaka med båten? hehe ^^
Betalning med kort erbjuds
1 - Andvänder aldrig kort, enligt principen att jag inte har något kort.
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
8/2 - beror ju på vad det handlar om. 8'an för om du ska lämna tillbaka en produkt det blivit fel på, det är en självklarhet. men om man andvänder ångerrätten så är det självklart att förpackningen måste vara oöppnad!
välj den poäng som gäller, tack.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Resultatet så här långt....

Räknade samman poängen en gång till och som läget är nu ser det ut så här. Det faktum att den punkten som leder ges 9 poäng av 10 i genomsnitt bör nog ge alla säljare som försöker springa och gömma sig (inte svara på e-post, returnera telefonsamtal etc.) en tankeställare. Det har även bildats en ganska ordentlig lucka på totalt 8 poäng ner till de sista 3 punkterna.

Får väl se om fler av er känner för att ge sina synpunkter på vad som är viktigt för att inte företagen ska förlora kunder.

MAX 50 POÄNG (5 har svarat)

Lätt att komma i kontakt med säljaren (även när det är leveransproblem)
45
Bra och snabb support (måste kunna svara på minst 6 av 10 frågor)
43
Utfästelser från säljaren måste infrias
42
Snabba leveranser (typ max 5 arbetsdagar)
39
Man ska inte bara kunna betala i förskott/postförskott
39
Man ska kunna ändra sin order snabbt och lätt
35
Företagets/personens rykte generellt (är säljaren allmänt känd?)
32
Produkterna får inte vara dyra
31
Generösa returvillkor (inte så gnälliga om förpackningen är bruten)
30
Man ska ha möjlighet att hämta prylen hos säljaren och betala där
22
Betalning med kort erbjuds
19
Företagets/personens rykte i detta forum
19