ipcop - hjälp med färgerna

Permalänk
Medlem

ipcop - hjälp med färgerna

hej

jag har testat installera ipcop och kom då till en ruta där jag skulle välja nätverkskonfiguration. det fanns massa val som grön (röd är modem), grön röd, grön blå röd, grön orange röd osv.

vad är det för skillnad mellan grön och orange/blå i praktiken förutom att jag läst orange är för DMZ och blå för wireless?

jag har 3 nätverkskort i routern, en till internet och två till mina lokala datorer. jag förstår inte riktigt det med färgerna. det finns ju inte grön grön röd som symbliserar mina två lan datorer och internetanslutningen. vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

såvitt jag vet ska det inte spela någon roll. grön och orange är väl samma sak antar jag.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Red: Internet
Orange: DMZ, Servrar
Green: LAN, Ditt nätverk
Blue; Wireless

Aaah, the power of IpCop

EDIT: jag ser nu att du har två burkar, du borde koppla in dom i en switch eller hub och sen koppla switchen/hubben till det gröna kortet.

Kan bli lite drygt att ha nån av burkarna på Orange annars
Sen är det lita andre regler för Orange än vad det är för Green.

Gå in på www.ipcop.org och läs på lite om de olika zonerna.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

jo det var det jag tänkte. med datorn i den oranga zonen kan man inte gå in på konfigurationssidan så begränsat är det ju. hmm vill inte ha en hubb för två datorer som sedan kopplas till det gröna. det är ju bara onödigt. för när jag använde clark connect så behövde man ej sådant.

förstår bara inte varför ipcop stödjer två "gröna datorer".

Permalänk
Medlem

Du förstår inte varför ipcop stödjer 2 gröna datorer?

Jag antar att du skrev lite fel där. (EDIT: och med det menar jag att jag inte förstog den meningen överhuvudtaget.)

Nejvisst, du gjorde inte så med clarc connect, men det var det operativsystemet.
Det systemet du nu kör är inte gjort för att ha en normal burk på Orange.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Hmm tror jag fattar nu!

Eftersom jag har 3 datorer antog jag att jag var tvungen att ha 3 zoner, varför jag valde grön, orange och röd. Nu förstår jag (tror jag iaf) att jag bara behöver välja grön och röd eftersom grön står för zon och inte per-dator. Så väljer jag den konfigurationen så kommer mina 2 lan-datorer stå som gröna!

Tack sYph, visserligen förklarade du inget men jag förstod när jag tänkte efter vad du inte förstod.