Hur kommer mac os x funka på denna prestandan?

Permalänk
Medlem

Hur kommer mac os x funka på denna prestandan?

En g4 667mhz
768mb ram
30gb hårddisk
och det värsta 16mb vram

eller funkar det bättre på

g3 900mhz
640mb ram
40gb hdd
32mb vram

Jag är lite orolig för hur mycket vram man behöver, och hur hög upplösning klarar man med 16mb?

Permalänk
Medlem

Det funkar nog hyfsat på båda, men bäst på G4:an

16MB räcker till många pixlar…

(Behöver du köpa ett bättre grafikkort så PM:a, om det går.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hehe mjaa inte riktigt så lätt,
bärbara brukar ju vara fastlödda och ganska omöjliga att byta men tack ändå.

Permalänk
Medlem

G4an ger mer prestanda i många fall. Men grafikkortet är mindre kul...
Vilka pengar är det det handlar om?
För 9k får du ju en bättre ibook...

Permalänk
Medlem

Vi snackar nog mer runt 3500kr, det jag tänkt mig är ju surfa, musik och film.
Vad exakt är det som kommer gå sämre med mindre vram?
Jag bryr mig inte direkt om allt lull-lull med sån där ande i flaskan effekt, snurrande kuber. Däremot gillar jag quicktime zoomningen utan några hack, kommer det att funka tro?
Sedan så ska ju fönster gärna flyta när man flyttar runt det.

Permalänk
Medlem

Vi pratar alltså om "titan" 667(vga) med 16mb radeon mobility (4x agp) jämfört med iBook G3 med 32mb mobility radeon 7500 (2x agp)???
Svårt för "titanen" är vatare på allt utom att grafikkortet inte stödjer QE helt och hållet…
…jag vet inte riktigt…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer nog, precis ganska krångligt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå till på Titanen, det där extra minnet gör nog en del där.

Permalänk
Medlem

Så en G4@667mhz är snabbare än en G3@900mhz? G4an är alltså så mycket effektivare?

Permalänk
Medlem

Har du tittat något på Macmini? De ligger inte mycket över de 3500kr du sa och då får du betydligt bättre prestanda.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem

nä, en g3 i högre klock är nog snabbare i de flesta svängarna, iaf om man slår av allt sockersött i guiet. (vilket man förmodligen ändå måste göra på båda maskinerna.)
altivec har du inte så mycket nytta av om du inte packar mp3 eller nyttjar gaussian blur hela dagarna...

om du uppgraderar minnet och kanske hårddisken i ibooken så kommer den nog att bli den trevligare upplevelsen.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Så en G4@667mhz är snabbare än en G3@900mhz? G4an är alltså så mycket effektivare?

Jag tror att upplevelsen överlag blir ungefär lika snabb på båda de där datorerna (notera: tror). Men den största anledningen till att jag skulle vilja Titanen är det extra minnet samt skärmen (iBooken har ju bara 1024x768, både på 12" och 14"-modellen).

Tubgirl: 640 MB är max minne i iBooken, tyvärr...

Permalänk
Medlem

Jag har en G4 867, vet inte om grafiken skiljer sig, men allt lulllull och video i fullskärm flyter på fint här. Kör inga avancerade grejer, men surfning, mp3, video i fullskärm och Garageband funkar den utmärkt till.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon

Tubgirl: 640 MB är max minne i iBooken, tyvärr...

ah, det har du rätt i. då blir ju läget lite tjyvigare...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!