Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

LFS-svårt?

Hej jag hade tänkt att testa Linux from scratch. Jag har tidigare använt andra dister, så som redhat 9, suse och debian(tror ja). Men aldrig under någon längre tid. Som ni kanske förstår då är att jag inte är speciellt duktig på linux och hur det fungerar. Så min fråga är helt enkelt "Var börjar man?" Jag läste lite i den LFS boken men jag kom snart framtill att jag måste läsa en hel del innan jag kan fortsätta läsa denna bok. Men eftersom den disten de förklarar i denna bok inte är så jag vill ha min så undrar jag hur skall jag gå tillväga? Det jag vill uppnå med min dist är ett OS till min htpc som har 550mhtz och 8Gb hdd.

Så hur gör jag?

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Om ditt enda mål är att fixa en dist till din HTPC är inte LFS något för dig. Testa tex debian istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Och typ banta det eller hur skall jag gå till väga? Kan jag göra mitt eget "grafiska gränssnitt" eller vad det nu kan heta.

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Om du ska köra HTPC rekommenderar jag GeeXboX.

http://www.geexbox.org/

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Feb 2004

LFS är typ den svåraste "dist" som du kan hitta. Du får i princip göra en egen dist, och om du bara vill köra en HTPC är det rätt overkill (om du nu inte vill göra en dist för att lära dig).
Debian är en bra dist, och MythTV/Freevo är bra HTPC-program.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Sep 2003

I lfs färväntas du bygga varje paket för sig och kompilera _ALLT_ från scratch. Kör tex debian netinstall: http://cdimage.debian.org/debian-cd/3.1_r0a/i386/iso-cd/debia...

vad denna gör är att den ger dig ett bassystem på ett par hundra meg om det ens är hundra meg. Seden förväntas du men du måste inte ha uppkoppling och tar sedan in dina paket med apt. Det finns en del paket för htpc. MythTV är väl en av dem tror jag.

Lycka till!

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak