Permalänk
Medlem

Vlc kan inte öppna skärmen?

När jag försöker spela upp videofiler i vlc, eller bara starta programmet så kommer detta felmeddelande upp:

Z8:/win/animea/Voices_Of_A_Distant_Star-NEON# vlc Voices\ of\ a\ Distant\ Stars-NEON.mkv VLC media player 0.8.2-svn Janus libhal.c 767 : org.freedesktop.DBus.Error.ServiceDoesNotExist raised "Service "org.freedesktop.Hal" does not exist" [00000244] main playlist: adding playlist item `filnamnet' ( filnamnet ) Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified Gtk-WARNING **: cannot open display: :0.0

Förstår att den inte får komma åt skärmen och att nånting bevisligen saknas. Men hur löser jag det? Det går att starta vlc som en vanlig användare men det går inte att spela upp nånting. Får följande fel:

[00000245] main playlist: adding playlist item `/home/willhelm/[Ani-Kraze]_Xenos aga_-_01_[BD29F91D].avi' ( /home/willhelm/[Ani-Kraze]_Xenosaga_-_01_[BD29F91D].a vi ) libdvdnav: Using dvdnav version 0.1.9 from http://dvd.sf.net libdvdread: Encrypted DVD support unavailable. libdvdread: Could not open input: Åtkomst nekas libdvdread: Can't open /home/willhelm/[Ani-Kraze]_Xenosaga_-_01_[BD29F91D].avi f or reading libdvdnav: vm: faild to open/read the DVD [00000256] access_file access error: cannot open file /home/willhelm/[Ani-Kraze] _Xenosaga_-_01_[BD29F91D].avi (Åtkomst nekas) [00000262] access_file access error: cannot open file /home/willhelm/[Ani-Kraze] _Xenosaga_-_01_[BD29F91D].avi (Åtkomst nekas) [00000252] main input error: no suitable access module for `/home/willhelm/[Ani- Kraze]_Xenosaga_-_01_[BD29F91D].avi' [00000245] main playlist: nothing to play [00000245] main playlist: deleting playlist item `/home/willhelm/[Ani-Kraze]_Xen osaga_-_01_[BD29F91D].avi'

Varför verkar den inte kunna öppna filen? Den ligger ju in min /home så jag borde väl ha åtkomst till den?

Finns det några andra videospelare som man kan använda? apt-get verkar varken kunna hitta xine eller mplayer, vilka efter vad jag förstått är två kompetenta spelare.

Edit: Sitter i Debian Etch/testing och använder Xfce4 som wm.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Användaren du försöker starta den som har inte rättigheter att visa saker på din X-Server antagligen.
Du har kanske loggat in som din vanliga user, och att dömma av texten du klippt in så försöker du starta vlc som root.

Varför köra som root?

Nåväl, måste du det så kan du i X (som din user) köra 'xhost +localhost', då får alla klienter från localhost komma åt den.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

anledningen till att jag kör som root är att jag inte har lyckats mount:a mina ntfs diskar så att vanliga users kan komma åt dem ännu :-/ Jag har det på min to-do list.

Alltså ska jag skriva xhost +localhost för att lösa problemet?

Edit: jag tycks inte kunna använda filen som ligger i min /home med något program :-/ får igång filen med mplayer men enbart om jag kör sudo.

Edit2: Efter att ha kört chmod 777 på filen som root så kan jag spela upp den som min användare om jag använder mplayer

Edit3: Nu verkar det ha löst sig helt och hållet
Verkar som om det var ett ägarproblem med filen, vlc kan också spela upp det nu.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |