Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jul 2001

Snabbtest: Zeta 1.0

Jag gillar BeOS och därför har jag och sidde testat Zeta lite.

Till utseendet är det ett mycket trevlig OS. Fönsterhanteringen är precis som jag vill att den skall vara och det är trevlig att använda. Man vill gärna bosätta sig i Zetas GUI. Det bootar dessutom mycket snabbt.

Zeta verkar inte stödja sådanna saker jag gillar. Jag gillar att ha dubbelt av allt. Dubbla grafikkort och dubbla CPUer fungerar inte bra.

Systemet verkar inte klara av att hantera två likadana grafikkort (TNT 2 Pro PCI) och visar därför bara bild på ena skärmen. Drivrutinerna är minst sagt omoderna. Man kan inte få någon 3D acceleration på kort nyare än Geforce 2. Hur det går med ATI-kort vet jag inte.

Med dubbla CPUer (Pentium II 400 MHz) bootar inte systemet. Tar man ut av CPUerna bootar det utan problem. De har alltså missat en av sakerna som gjorde BeOS så härligt. BeOS klarade av att hantera Dubbla CPUer otroligt effektivt.

Sammanfattning
Jag rekomenderar Zeta till folk som vill testa nått "nytt" som inte är Windows, Linux, *BSD. Personen skall inte heller gilla dubbla saker då det inte fungerar direkt bra i Zeta.

Fördelar:
Snyggt
Trevlig fönsterhantering
Bootar snabbt
Säkert nått mer

Nackdelar:
Klarar inte av "dubbla saker"

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2001

http://www.yellowtab.com/ För er som är intresserade.

BeOS var ju hett back in the days. Älskade skrivbordsmiljön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004

BeOS var fethårt. Synd att det gick i graven alldeles för tidigt och aldrig mötte nån bred front.

Sen tackar man ju inte nej till en sån här:

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Testade Zeta för några dagar sedan, var snabb att påpeka för VaCUm att dubbla grafikkort inte fungerade så bra... Gick inte att få dualscreen...

Men det var lite mysigt, fast kör hellre Mac OS 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
BeOS var fethårt. Synd att det gick i graven alldeles för tidigt och aldrig mötte nån bred front.

Sen tackar man ju inte nej till en sån här:
http://www.isecore.net/~isecore/bebox.jpg

Älskar CPU-mätarna på framsidan.

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Älskar CPU-mätarna på framsidan.

Verkligen! Varför har inte moderna burkar sånt? Superskönt.

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Ge mig Haiku-OS nu!

BeOS är mysigt, har kört det en del. Bland annat PhosporusOS, BeOS PE Max och Zeta.
Ska testa BeOS Dev. någon dag.

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.