Internet verkar sega i Linux :o

Permalänk
Medlem

Internet verkar sega i Linux :o

Det verkar som att Internet segar sig i Linux, för mina torrents går grymt mycket långsammare än vad dom gjorde under Windows.

Hur testar jag hastigheten av mitt bredband i Linux på ett lätt sätt? (TPTest är teh krångligt att installera, så det är inte vad jag söker)
Vad kan felet vara? Finsn det något vanligt nybörjar fel som passar in här?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

kanske inte är det som är fel, jag upplevde samma (samt att vissa sidor inte funkade) och sen bytte jag router så gick det racer med torrrent sen. prova ställa in routern mao.

sidor känns lite sega, men det är nog för att jag inte inst någon drivrutin för grafikkortet ännu. (dom renderas lånngsammare eller nått) kan de va det?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Jag upplever det tvärtom. All nätverksaktivitet går snabbare i Linux än i Windows.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Re: Internet verkar sega i Linux :o

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det verkar som att Internet segar sig i Linux, för mina torrents går grymt mycket långsammare än vad dom gjorde under Windows.

Hur testar jag hastigheten av mitt bredband i Linux på ett lätt sätt? (TPTest är teh krångligt att installera, så det är inte vad jag söker)
Vad kan felet vara? Finsn det något vanligt nybörjar fel som passar in här?

Anledningen till att nerladdningar via torrents (och andra fildelningsprotokoll som kräver att man själv delar med sig med sin bandbredd) går långsammare, är "lustigt nog" på grund av att Linux har en korrekt RFC-implementation av TCP-protokollet medan Windows har en något modifierad BSD-fork. Detta har ju då vissa nackdelar i och med att Linux då tankar t.ex. torrents långsammare (anledningen till det tänker jag inte ge), men det finns en lösning som heter QoS (Quality of Service). Finns en rätt dugligt skript för QoS om du är intresserad: Wonder Shaper...

(Detta problem existerar endast på DSL-modem och liknande. På rena LAN-uppkopplingar existerar inte dessa problem. Finns en kort beskrivning på Wonder Shaper-hemsidan om det...)

Permalänk
Medlem

Varför har man inte implementerat QoS i Linux än då?
Ska köra den där grejen senare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Varför har man inte implementerat QoS i Linux än då?
Ska köra den där grejen senare.

Det finns.. men det är inte aktiverat by default typ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

sidor känns lite sega, men det är nog för att jag inte inst någon drivrutin för grafikkortet ännu. (dom renderas lånngsammare eller nått) kan de va det?

Det beror på X kassa 2D-prestanda.. inget annat

Permalänk
Hedersmedlem

Installera vettiga grafikdrivare så blir X snabbare.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det finns.. men det är inte aktiverat by default typ..

Men QoS är väl bara bra grejjor? Varför skulle man vilja ha det inaktiverat?

Edit:
Skulle någon kunna hjälpa mig med den där shaper-grejen? Vart jag hittar inställningar och sånt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

QoS är inte någonting simpelt:

ska du optimera trafikflödet för absolut prestanda?
ska du optimera för interaktivitet?
ska du garantera någon tjänst en viss bandbredd?
ska du begränsa några användares nätverksaccess?

finns många fler möjligheter/situationer där en viss sorts QoS är accepterbar men en annan sort är oacceptabel.

Har själv funnit att dsl_qos_queue i kombination med wondershaper funkar väldigt bra för att höja interaktiviteten hos comhem (16ms ping under last)

http://www.sonicspike.net/software/
http://lartc.org/wondershaper/

följande laddas i någon runlevel.

(debian)
/etc/init.d/router.shaper

Du måste aktivera ingress, htb, mangling, traffic shaping i kärnan
dra hem iptables-dev
vidare ändra värdena DOWNLINK=
och värdet efter -r såvida du inte har 8/1 som mig.

Har inte brytt mig något vidare om att pula med skriptet så det spottar ut några underliga meddelanden, men fungerar, det kan även behövas optimeras lite mer för att ge mer prestanda, men är tillräckligt för tillfället och gör ip-telefonin användbar

rätta gärna fel

#!/bin/bash ########################## ## ## DOWNLINK ## ########################## # 250 DOWNLINK=9850 DEV=eth0 if [ "$1" = "status" ] then tc -s qdisc ls dev $DEV tc -s class ls dev $DEV exit fi # clean existing down- and uplink qdiscs, hide errors tc qdisc del dev $DEV root echo foo #2> /dev/null > /dev/null tc qdisc del dev $DEV ingress # 2> /dev/null > /dev/null ########## downlink ############# # slow downloads down to somewhat less than the real speed to prevent # queuing at our ISP. Tune to see how high you can set it. # ISPs tend to have *huge* queues to make sure big downloads are fast # # attach ingress policer: tc qdisc add dev $DEV handle ffff: ingress # filter *everything* to it (0.0.0.0/0), drop everything that's # coming in too fast: tc filter add dev $DEV parent ffff: protocol ip prio 50 u32 match ip src \ 0.0.0.0/0 police rate ${DOWNLINK}kbit burst 10k drop flowid :1 ########################## ## ## UPLINK ## ########################## kill -9 `pidof dsl_qos_queue` # add MYSHAPER-OUT chain to the mangle table in iptables - this sets up the table we'll use # to filter and mark packets. DEV=eth0 # Reset everything to a known state (cleared) iptables -t mangle -D POSTROUTING -o $DEV -j MYSHAPER-OUT # 2> /dev/null > /dev/null iptables -t mangle -F MYSHAPER-OUT # 2> /dev/null > /dev/null iptables -t mangle -X MYSHAPER-OUT # 2> /dev/null > /dev/null iptables -t mangle -N MYSHAPER-OUT iptables -t mangle -I POSTROUTING -o $DEV -j MYSHAPER-OUT # add fwmark entries to classify different types of traffic - Set fwmark from 20-26 according to # desired class. 20 is highest prio. #1214 21 2235 6257 6346 24500 24501 24502 24503 24504 24505 iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport 0:1024 -j MARK --set-mark 23 # Default for low port traffic iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport 0:1024 -j MARK --set-mark 23 # "" iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport 20 -j MARK --set-mark 26 # ftp-data port, low prio iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport 5190 -j MARK --set-mark 23 # aol instant messenger iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p icmp -j MARK --set-mark 20 # ICMP (ping) - high prio, impress friends iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --dport 123 -j MARK --set-mark 20 # NTP should be low-lag iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --dport 53 -j MARK --set-mark 21 # DNS name resolution (small packets) ## sip telephony ## aggressive prioritizing of VoIP packets iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --sport 10000:10007 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --dport 10000:10007 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport 5060 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport 5060 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --sport 5060 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --dport 5060 -j MARK --set-mark 20 # SIP Connectivity #iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p udp --dport 53 -j MARK --set-mark 21 # SIP transfer iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport ssh -j MARK --set-mark 22 # secure shell iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport ssh -j MARK --set-mark 22 # secure shell iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --dport telnet -j MARK --set-mark 22 # telnet (ew...) iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport telnet -j MARK --set-mark 22 # telnet (ew...) ## iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p ipv6-crypt -j MARK --set-mark 24 # IPSec - we dont know what the payload is though... ##iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport http -j MARK --set-mark 25 # Local web server iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp -m length --length :64 -j MARK --set-mark 21 # small packets (probably just ACKs) ##iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -p tcp --sport 3389 -j MARK --set-mark 23 # windows remote computer connection iptables -t mangle -A MYSHAPER-OUT -m mark --mark 0 -j MARK --set-mark 26 # redundant- mark any unmarked packets as 26 (low pri ## start userspace queue /usr/local/bin/dsl_qos_queue -d -r 142700

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Mastah J
QoS är inte någonting simpelt:

ska du optimera trafikflödet för absolut prestanda?
ska du optimera för interaktivitet?
ska du garantera någon tjänst en viss bandbredd?
ska du begränsa några användares nätverksaccess?

finns många fler möjligheter/situationer där en viss sorts QoS är accepterbar men en annan sort är oacceptabel.

Har själv funnit att dsl_qos_queue i kombination med wondershaper funkar väldigt bra för att höja interaktiviteten hos comhem (16ms ping under last)

http://www.sonicspike.net/software/
http://lartc.org/wondershaper/

följande laddas i någon runlevel.

(debian)
/etc/init.d/router.shaper

Du måste aktivera ingress, htb, mangling, traffic shaping i kärnan
dra hem iptables-dev
vidare ändra värdena DOWNLINK=
och värdet efter -r såvida du inte har 8/1 som mig.

Har inte brytt mig något vidare om att pula med skriptet så det spottar ut några underliga meddelanden, men fungerar, det kan även behövas optimeras lite mer för att ge mer prestanda, men är tillräckligt för tillfället och gör ip-telefonin användbar

rätta gärna fel

Senast jag mätte min bandbredd så hade jag 5,5/5mpbs, VDSL.
Jag måste säga att det var inte mycket jag förstod i ditt inlägg där. Finns det inte någon enkel walkhrough så att jag slipper lära mig allt det där?

1. ska du optimera trafikflödet för absolut prestanda?
2. ska du optimera för interaktivitet?
3. ska du garantera någon tjänst en viss bandbredd?
4. ska du begränsa några användares nätverksaccess?
-
1. Jag vill få ut så mycket som möjligt ur min uppkoppling, oavsett vad det tar av min dators prestanda... om det är vad du menar.
2. Va?
3. Nej.
4. Nej.

Jag har faktiskt inte en anning om vad jag ska göra nu.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Det var retoriska frågor som svarade på varför QoS inkluderas i de flesta distributionerna.

De flesta hemanvändare vill dock optimera för interaktivitet - det går snabbare att surfa, IM skickas direkt, IRC laggar inte, och kanske viktigast: spel där interaktiviteten är skillnaden mellan liv och död

Här är ett enkelt howto: http://www.my-opensource.org/howto/qostrafficshaping-shorewal...

Visa signatur

/Tj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Mastah J
Det var retoriska frågor som svarade på varför QoS inkluderas i de flesta distributionerna.

De flesta hemanvändare vill dock optimera för interaktivitet - det går snabbare att surfa, IM skickas direkt, IRC laggar inte, och kanske viktigast: spel där interaktiviteten är skillnaden mellan liv och död

Här är ett enkelt howto: http://www.my-opensource.org/howto/qostrafficshaping-shorewal...

Men de flesra hemanvändare kan inte konfigurera det iallafall?
Pre-config bättre än ingenting?

EDIT:
Funkar HOW-TOn på Ubuntu 5.04?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)