Begränsa upload i Debian. Bittorent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Jul 2001

Begränsa upload i Debian. Bittorent

Installerade precis bittorrent programvaran azureus till Debian igår.

Till windows ska det finnas något program som heter bandwith limiter tror jag. Eftersom jag inte kör windows på någon dator så hade jag azureus på OS X burken innan. Och då fanns det ett plugin (Auto Speed) inbyggt i azureus som tydligen fungerade likadant som "bandiwth limiter".

Man kan ju ställa in "global upload speed" i Azureus, men vad jag har förstått så är inte detta samma sak som att använda auto speed eller bandwith limiter. Och dessvärre fungerar bara "Auto speed" pluginet i windows och OS X.

Någon som vet om det finns något liknande program / plugin till linux? Eller kanske något script jag kan köra?
Jag vill inte dämpa upload hastigheten globalt, bara till azureus.

WS Macbook Pro - C2D 2,16ghz - 4gb ram - itunes Apple G4 Cube - 450mhz - 1gb ram -
Webserver Debian - P4 1,8ghz - 1gb ram - Filserver Mac Mini Intel Core Solo - 1,8ghz - 2gb ram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2001

Re: Begränsa upload i Debian. Bittorent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Man kan ju ställa in "global upload speed" i Azureus, men vad jag har förstått så är inte detta samma sak som att använda auto speed eller bandwith limiter. Och dessvärre fungerar bara "Auto speed" pluginet i windows och OS X.

Jaha, vad är det för skillnad då?

http://peppesbodega.nu/turban/tumbo/Dump/azureus.png detta är upload-begränsnnigen i Azureus, ingenting annat. Vad det skulle vara för skillnad för Azureus under windows/mac/linux vete jäsiken då allt är i Java. Skärmdumpen ovan är från Azureus rullandes under Debian.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stenungsund
Registrerad
Jul 2001

Re: Re: Begränsa upload i Debian. Bittorent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Jaha, vad är det för skillnad då?

http://peppesbodega.nu/turban/tumbo/Dump/azureus.png detta är upload-begränsnnigen i Azureus, ingenting annat. Vad det skulle vara för skillnad för Azureus under windows/mac/linux vete jäsiken då allt är i Java. Skärmdumpen ovan är från Azureus rullandes under Debian.

Jag tycker samma sak..
Men tydligen är det skillnad.. Annars skulle det väl inte finnas plugin?

När jag körde pluginet i OS X så pingade scriptet en valfri sida för att se hur långtid responsen tog och anpassade upload hastigheten därefter..

Den gör någonting i alla fall så att inte azureus ska ta upp hela bandbredden som det annars har en förmåga att göra.

WS Macbook Pro - C2D 2,16ghz - 4gb ram - itunes Apple G4 Cube - 450mhz - 1gb ram -
Webserver Debian - P4 1,8ghz - 1gb ram - Filserver Mac Mini Intel Core Solo - 1,8ghz - 2gb ram