Program för att välja OS vid start?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2004

Program för att välja OS vid start?

Installerade SUSE Linux för några månader sedan, när jag gjorde detta kunde jag välja att boota med xp eller suse vid uppstart. Men sedan så instalerade jag om mitt Xp och funktionen försvann. SUSE finns fortfarande kvar, men jag verkar inte kunna komma åt det.

Så om någon vet ett program som kan ordna detta, eller någon inställning i windows?, så är jag väldigt tacksam. En annan fråga: SUSE laddades upp VÄLDIGT långsamt då jag körde det, vi snackar kanske 10 minuter. Är detta verkligen normalt?

Tacksam för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Försöka att boota med en Live-cd och sen få in GRUB i MBR igen, WinXp har troligen skrivit över det under ominstallationen. För mer info om hur man gör detta får du fråga någon annan. Sorgligt nog vet jag inte riktigt hur man gör men om du söker lite kan det hända att någon annan haft samma problem. Det låter inte så exotiskt.

När det kommer till laddningstiden så låter det lite som om något kanske tar väldigt mycket tid under laddningen av kerneln/moduler och eller autostartande program. Du har inte nått hotplug eller nått som står och söker i evigheter? Hände mig i Slackware och det tog evigheters evighet att starta fanstyget, grrr. Kolla om du kan se något som tar extra mycket tid under bootsekvensen. Vet inte hur SuSE ser ut men jag skulle chansa på att det dräller en massa text eller nått när du bootar. Om inte så kan du kolla i /etc/logs (har för mig att det är där, kan vara typ /var/logs). Search and you shall find.

Lycka till

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2004

Tackar. Live CD? menar du min linux skiva? det har jag dock ingen, lånade av en kompis. Men det kanske går att få in GRUB på annat sätt? får undersöka vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

ehm, lita inte 100 på vad jag säger nu men..

i med SuSE inst skivan därifrån kan du välja starta system som vanligt. gå sen in och skriv bootladdaren igen.

SuSE laddar segt, men tur att man inte behöver starta om så ofta då.. ställer man in fasta nätverksinställningar går det lite fortare eftersom det kollar det varje gånga annars.

// oj, 10 minuter tar det dock inte för mig. kanske 1-2..

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2004

Jag tror jag ger upp SuSE för Fedora nu. Hoppas denna har bättre stöd för mitt trådlösa nätverkskort. Var nämligen inte så lätt att få igång den i SuSE verkade det som.