Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vänster om atom 276
Registrerad
Jul 2001

Förstå rc.local-script

Det är så att jag kört upp OpenDCHub på föräldrarnas OpenBSD 3.7-Stable låda som ska agera som router och div. saker när jag flyttat. OpenDCHub är chrootad i /var/opendchub och fungerar fint.

Nu är det så att jag vill få OpenDCHub att starta vid varje boot och tänkte då använda mig av ett script i /etc/rc.local, nämligen följande:

if [ X"${opendchub_flags}" != X"NO" -a -x /var/opendchub/bin/opendchub ]; then echo -n ' opendchub' chroot -u opendchub -g opendchub /var/opendchub opendchub ${opendchub_flags}1>/dev/null fi

Jag förstår scriptet delvis och innan jag testar den skulle jag vilja förstå vad som egentligen händer vid "...${opendchub_flags}1>/dev/null"-delen och "[ X"${opendchub_flags}" != X"NO" -a -x /var/opendchub/bin/opendchub ];"-delen.

Dessutom, borde det inte vara ett ; efter "echo -n ' opendchub'"?

Tack i förväg!

qw q b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Feb 2004

${opendchub_flags}1>/dev/null skickar med programparametrarna och skickar sen all output från programmet till /dev/null istället för terminalen.

"[ X"${opendchub_flags}" != X"NO"
kollar om ${opendchub_flags} (programparametrarna) är lika med NO

-a -x /var/opendchub/bin/opendchub ];"
Inte helt säker men skulle gissa på att det kollar så att /var/opendchub/bin/opendchub filen finns.

; Behövs inte i slutet på varje rad i bash script, till skilland från C kod. ; används för att starta olika saker samtidigt i bash, typ.

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Jul 2001

-a är att båda uttrycken ska vara sanna för att det hela ska bli bra (Som && i C etc. om ni vill jämföra så)
-x kollar att filen finns och är körbar.

Läs på om test(1) för mer liknande saker man kan göra.

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vänster om atom 276
Registrerad
Jul 2001

Aha, då förstår jag. Tack för den utmärkta hjälpen!

qw q b