Permalänk
Medlem

Kör vidare på sway efter ett distrohopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Ubuntu Budgie 22.04
https://iili.io/XGYG1V.md.png

Efter en del trixande så flyter det på fint som ett desktop OS. Även en av dom första gångerna som video etc fungerar fint och mjukt utan att applicera några "sync fixar".

Testar spela lite Ion Fury.

glöm såg nu. är det ser nice ut som typ win2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Kör vidare på sway efter ett distrohopp

Snyggt, får du Wayland att fungera bra med Nvidia? Tycker det har bara strulat för mig.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Snyggt, får du Wayland att fungera bra med Nvidia? Tycker det har bara strulat för mig.

Tycker inte att det strulade nått värst när jag körde, men nu kör jag Nvidiakortet bara i min VM och använder AMD-kortet för Linux så då är det ju inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Efter att jag äntligen är klar med plugget och inte behöver mina VMs som jag har haft innan så är det dags att äntligen börja leka igen
Nu blev det Bare debian med i3wm och försöker köra så minimalt som möjligt, samt inga fancy teman utan är mer gjort för att försöka maximera produktivitet.
Försöker köra mycket inom terminalen eftersom det är oftast där jag sitter och jobbar ändå (Cisco).

Permalänk
Medlem

Petade precis in Endeavouros (Arch) med Cinnamon på bärbara.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Efter en hel del distrohopp så föll det på Linux Mint Cinnamon till slut.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Petade precis in Endeavouros (Arch) med Cinnamon på bärbara.

https://i.imgur.com/S0dD5VJ.png

https://i.imgur.com/k2ZayI7.png

En liten fråga.
Vad är Endeavouros fördel kontra Arch?

Jag skapade precis två virtuella installationer, en med Arch (senaste ISO) och en med Endeavouros_Cassini_Nova-03-2023_R3.iso.
Och om man bortser från själva installationsprocessen som uppenbarligen skiljer sig åt (CLI och GUI) så ser jag väl inte riktigt någon fördel att använda Endeavouros framför Arch.
Däremot kan jag förstå om Archs installationsskript ter sig "skrämmande" för somliga.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En liten fråga.
Vad är Endeavouros fördel kontra Arch?

Jag skapade precis två virtuella installationer, en med Arch (senaste ISO) och en med Endeavouros_Cassini_Nova-03-2023_R3.iso.
Och om man bortser från själva installationsprocessen som uppenbarligen skiljer sig åt (CLI och GUI) så ser jag väl inte riktigt någon fördel att använda Endeavouros framför Arch.
Däremot kan jag förstå om Archs installationsskript ter sig "skrämmande" för somliga.

https://i.imgur.com/OKnxcQM.png

Det kommer nog en del som inte håller med om att Endeavouros är arch, men som jag ser det är det inkörsporten till arch innan man är riktigt framme i kunskapsnivå för att installera arch från grunden.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

En liten fråga.
Vad är Endeavouros fördel kontra Arch?

Jag skapade precis två virtuella installationer, en med Arch (senaste ISO) och en med Endeavouros_Cassini_Nova-03-2023_R3.iso.
Och om man bortser från själva installationsprocessen som uppenbarligen skiljer sig åt (CLI och GUI) så ser jag väl inte riktigt någon fördel att använda Endeavouros framför Arch.
Däremot kan jag förstå om Archs installationsskript ter sig "skrämmande" för somliga.

Endeavours (och Garudas) fördel är just att de är enklare att installera, då de använder den grafiska Calamares-installern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Däremot kan jag förstå om Archs installationsskript ter sig "skrämmande" för somliga.

Scriptet är ju den enkla genvägen. Men om man har intresse nog för Linux att veta att arch existerar så kan man installera det om man bara läser innantill. Dessutom får man ju lite mer förståelse kring hur Linux faktiskt är uppbyggt om man bara sätter sig ner och gör det. Det tar inte speciellt lång tid.

Annars kan man ju även köra på Gentoo som även de har en jättebra installationsguide där det mesta är manuellt. Vill man ha det som projekt att sitta och peta med så kan man med fördel installera det från en annan distro och köra allt i en terminal innan man är redo att starta om.

Själv fick jag infall att köra en vanlig hederlig desktop environment igen och installerade KDE.

EDIT:hittade ett ännu schysstare retrotema. Det är nått i kontrasten mellan den gamla looken och det moderna som tilltalar mig

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Har äntligen portat mina gamla SuperKaramba-widgets jag gjorde för KDE3 till Conky. SuperKaramba har fungerat fram till och med Debian 10 (med en jäkla massa pill på senare versioner). Nu är det dax för en uppgradering till senaste Debian och alla paket som SuperKaramba är beroende av är borttaget. Kanske inte är många som använder widgets, men efter 20 år så har jag gjort mig beroende av dem

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, men funkar.

Permalänk
Medlem

Det kliar i fingrarna på mig om att leka runt bland stilmallarna, men eftersom jag inte har hittat någon guide som berättar vad allt heter (trots flera veckors letande), så kan jag inte göra ett smack åt det Så det här får duga tills vidare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tänkte utmana mig själv lite och valde en distro som är allt annat än plug and play så det blev CRUX. Ganska skoj att pilla med, det är inte mycket som kommer av sig självt här. Jag kör till vardags Gentoo som har fler människor med åsikter än vad den har användare, men den får ändå anses vara otroligt nybörjarvänlig jämfört mot detta.

Men nu har jag kommit till den nivån där jag anser mig ha installerat en distro, d.v.s. att jag fått igång KDE i wayland samt qemu/libvirt med looking-glass som kör kernelmodulen. Får se om det blir en långkörare men det tilltalar mig lite att saker är rätt old school. Så fort FreeBSD får stöd för Intel Arc blir det nästa mål, men i dagsläget är det rätt ohållbart att köra 1024x768 på en skärm gjord för 3440x1440

Permalänk
Snusfri

Testar Mint på en av mina laptops, var oerhört längesedan jag körde Linux som Desktop och än så länge känns det rätt ok.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

https://i.imgur.com/DwnGXwk.png
Ubuntu 23.04

Grejade lite med Linux igen i helgen.
Provade KDE först då den ser Windows-likt ut. Föredrar panel/taskbar framför "docka", då det är mer överskådligt.
Sen testade jag Linux Mint. Båda var OK.

Till slut testade jag vanliga Ubuntu med dash-to-panel samt lite tweaking. PERFEKT.
Kanske blir att byta helt till Linux (Ubuntu) framöver? Vem vet. Det verkar vara väldigt stabilt och jag kan fixa det precis som jag vill ha det.

Det är bara att hoppas på att Ubuntu blivit bättre.
Jag har provat (K)Ubuntu lite av och till under en massa år och det har alltid, utan undantag, slutat med ominstallation vid versionsbyte.
Uppgraderingen hänger sig och gör inte klart vilket resulterar i ett system som inte startar.
Så ja, det är stabilt. Men bara till en stor uppgradering. I alla fall för mig.
Då slänger jag ut skiten och återgår till mitt kära Arch.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Det är bara att hoppas på att Ubuntu blivit bättre.
Jag har provat (K)Ubuntu lite av och till under en massa år och det har alltid, utan undantag, slutat med ominstallation vid versionsbyte.
Uppgraderingen hänger sig och gör inte klart vilket resulterar i ett system som inte startar.
Så ja, det är stabilt. Men bara till en stor uppgradering. I alla fall för mig.
Då slänger jag ut skiten och återgår till mitt kära Arch.

Arch är nog det mest ostabila systemet. Gillar man pilla mycket så är det kanske "stabilt". Har inte tid med sådant så det är skönt att Ubuntu finns som ett Windows-alternativt. Har provat flera distros och ingen kommer i närheten av Ubuntus känsla som ett färdigt operativsystem.

Kubuntu gillar jag inte. Det är på grund av KDE som är som en stor ihopbakad röra. Usch. Gillar Gnome jättemycket men gillar inte UX:en. Tur att det finns extensions

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Arch är nog det mest ostabila systemet. Gillar man pilla mycket så är det kanske "stabilt".

Intressant. Själv finner jag EndeavourOS som det stabilaste jag har haft på väldigt länge. Linux Mint Cinnamon var långsiktigt ostabilare när jag använde det för kanske 3 år sen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ni som gillar Ubuntu borde testa eller ge PopOS en riktig chans, det har blivit väldigt stabilt och bra de senaste åren.
Körde det ett bra tag innan jag ville minimera och nu är det Debian med i3wm som gäller, funderar dock på att testa Sway men vi får se när jag får ork eller tid till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Ni som gillar Ubuntu borde testa eller ge PopOS en riktig chans, det har blivit väldigt stabilt och bra de senaste åren.
Körde det ett bra tag innan jag ville minimera och nu är det Debian med i3wm som gäller, funderar dock på att testa Sway men vi får se när jag får ork eller tid till det

System76 gjorde även ett ganska trevligt tillägg till GNOME i PopOS som låter en köra i3 liknande tiling direkt i GNOME.

EDIT, lägger in en uppdaterad bild också. Tagit alla färger från Catppuccin nu.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Ni som gillar Ubuntu borde testa eller ge PopOS en riktig chans, det har blivit väldigt stabilt och bra de senaste åren.
Körde det ett bra tag innan jag ville minimera och nu är det Debian med i3wm som gäller, funderar dock på att testa Sway men vi får se när jag får ork eller tid till det

Ska prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Ni som gillar Ubuntu borde testa eller ge PopOS en riktig chans, det har blivit väldigt stabilt och bra de senaste åren.
Körde det ett bra tag innan jag ville minimera och nu är det Debian med i3wm som gäller, funderar dock på att testa Sway men vi får se när jag får ork eller tid till det

Sway och i3 är väl funktionellt identiska med varandra så det är väl bara att installera sway och kopiera din config? Sen kanske du får byta ut lite verktyg mot wayland-diton men det borde inte vara någon enorm sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Sway och i3 är väl funktionellt identiska med varandra så det är väl bara att installera sway och kopiera din config? Sen kanske du får byta ut lite verktyg mot wayland-diton men det borde inte vara någon enorm sak.

Tycker nog config en till i3 och Sway är de enda som är lika varandra. Väldigt stor skillnad på Waybar och Polybar t.ex.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.