Linux droppar nätverksanslutning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2004

Linux droppar nätverksanslutning

Jag har en filserver med Samba 3.0.10 körandes på linux och det har fungerat ypperligt att ha utdelningarna jag skapat som nätverkenheter på mina windows datorer men för ett par dagar sedan hade vi störmavbrott och datorns stängdes av felaktigt och när jag startade upp den hade jag ett par filesystem errors som alla blev "corrected" direkt. Utan vidare tanke på det drog jag in lite nya uppdateringar som kommit men sedan när det hela skulle börja användas igen fungerade det till en början bra men efter ca 10 min blev nätverksenheten helt plöttsigt frånkopplad och gick inte att komm a åt igen på flera minuter och strax senare hände samma procedur igen. Då jag även har flera nätverksenheter mot min laptop som oxå kör linux med samba och inte hade några problem alls där är jag nästan säker på att felet ligger hos filservern. Jag har även provat byta nätverkskort i filservern utan något resultat.
Om jag pingar en annan dator så får jag ungefär 10 packetloss per 100 paket och alla samtidigt.

Jag undrar altså om en felaktig avstängning eller några uppdateringar kan skapa denna typen av problem ? Kanske någon som haft något liknande som vill dela med sig hur man löser det ? Jag vill gärna slippa installera om den då det var väldigt krångligt att en gång i tiden installera systemet på grund av dårligt stöd för hårdvaran.

Blev väldigt långt, hoppas någon orkar lästa allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Dec 2003

tjenixen jag har lite av samma problem, att nätverks kopplingen stänger ner sig lite då och då, tex när jag brukar linan väldigt hårt mot bbb så tppar alla andra enheter nätverket totalt dock så har jag googlat runt ganska mycket på det å kommit fram till att det är mina Ide kablar som inte är ok, tänkte om dina tog skada vid händelsem (långsökt) eller om det är nånting du har installerat då, för jag tror att om det står corrected när du startar så ska det ju inte vara nått bekymmer

*Que?*