Permalänk
Medlem

ändra RO i fedora core

halloj. när jag loggar in så får jag ett felmeddelande (kommer inte riktigt ihåg det) där det står nåt om att gnome inte kan komma åt internet. den säger också att adding localhost.localdomain to file etc\host may fix the problem. och så får man välja antingen try again eller continue. jag trycker på continue och datorn startar som vanligt. när jag då går till etc mappen så finns där flera host filer men alla är read only! när jag ska ändra read only så säger den att jag inte är ägaren och därför inte kan ändra filen. så hur ska jag göra för att ändra Read only på dom? jag märker inga problem men det är lite störigt med det där felmeddelandet :(...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Du måste vara root för att kunna ändra i filer som du inte äger (ung. de filer som inte ligger i din hemmapp ~)

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför localhost.localdomain ska stå i host-filen egentligen. Vad fasen betyder det.
Men hoppas det är det som är felet iallafall. Har för mig att det alltid brukar stå det som default i den filen av nån jäkla anledning.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

En hel massa program försöker komma åt hostnamnet "localhost" (ibland localhost.localdomain) för att nå till "den egna datorn", och för att den uppslagningen ska funka (till IP-adressen 127.0.0.1) måste det stå med någonstans. Då är /etc/hosts lämplig, eftersom den är enkel och alltid funkar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.