"no screen found" problem i Ubuntu

Permalänk

"no screen found" problem i Ubuntu

Har ett problem, jag sitter i ubuntu på min "huvud dator" och det har fungerat helt felfritt. Men nu tänkte jag även installera det på en lite äldre maskin som har ett : ATI Technologies Inc Rage 128 RF/SG AGP
och jag lyckas bara inte få X att starta... Någon som vet en guide eller något knep som fungerarar?
mvh //calle

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Inaktiv

Kör kommandot sudo xorgconfig i en terminal och följ den guiden mycket noga.
Välj och kör med vesa när du väljer vilket kort du har, det brukar kunna fungera.

När det gäller 3D-stödet för ATI kort i Linux så är dess drivrutiner inte så värst bra.

Vill man ha ett grafikkort till Linux med 3D-stöd som fungerar ska man välja ett från Nvidia istället.

Och sist men inte minst var försiktig när du ska ställa in frekvenserna på skärmen så att du inte pajar den.

Offtopic: Är det någon som vet vad det betyder när ikonen till vänster har en svart prick på sig. Får det på alla trådar jag skapar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Är det någon som vet vad det betyder när ikonen till vänster har en svart prick på sig. Får det på alla trådar jag skapar.

Du svarade på din egen fråga

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk

nu är inte jag ute så mycket efter 3d. ska inte spela eller något sånt. önskar bara jag kunde få igång X ... men nått geforce kort lär det inte bli... får väll lägga servern på win nt "suckar"

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Du svarade på din egen fråga

Aha dom visas alltså enbart för en själv för att se vilka trådar man
skapat och skrivit i.