Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
Goddag på er.
Distansavtalslagen skyddar kunden mot felköp, låt oss säga att du hittade ett fantastiskt billig monteringssats för din fina Samsung skärm. du beställer hem den, öppnar upp paketet och inser att den inte har den standard som hemsidan angav och därav inte passar din skärm. Där har du en klockren jämförelse. Det som många säger här, Öppna och testa, det hör inte riktigt till distansavtalslagen. det är mer som ett slags öppet köp. som vissa stora butiker som Siba och On-Off kan ha en sådan egen deal (Finns ingenstans i någon lag där det finns rätt till öpet köp, alltså butikerna bestämmer sådant självt) i det här fallet är det lag på det. Distansavtalet.
mycket viktigt, säger någon att det är okej att testa, få det skriftligt...........
Men det är precis det som 2 inlägg jag läste här, en projektor och en router. jag har full förståelse för att det inte alltid är enkelt att lämna tillbaka en sådan sak. Tänk själv på alla förpackningar som måste brytas, är det en online butik med extremt låga marginaler, säljer troligen projektorn för inköp + 5-15% marginal, på 10.000:- blir det mellan 500-1500:- och Detta skall täcka ev. garanti, support, möjligen frakt i vissa fall, lön till den stackaren som fick packa ner den och skicka den till konsumenten. och sen ett återköp, kunden får alla pengar tillbaks, där går butiken back, och sedan en använd bruten kartong med en projektor som inte går att sälja för 10.000:- längre, kanske endast 7.000:- eller kanske inte ens det, det är mycket småkostnader runtomkring som kanske inte alla tänker på, det summerar ofta upp att hela handläggandet gjort att projektorn kostat företaget mer än vinsten man kunnat ha gjort, plus att man får sälja den för mindre pengar än vad dom själva köpt den för.Allt p.g.a en bild som inte föll i smaken. Jättebra om dom skulle ha tagit tillbaks den, en stor butik har kanske råd, men mindre butiker kan klappa igen om det är stora volymer som godkänns för återköp.
Projektorer är alltid svåra att att välja, ett vansinnigt bra tips är att gå till en hemmabio butik som faktiskt demar dem, så man kan se vad det är man köper. att den inte passar in i vardagsrummet eller ger en bild som inte nådde hela vägen. (som sagt specar och reell bild hör inte alltid ihop) det är lite tyvärr sånt som ses som kundens ansvar, iallafall önskar butikerna att kunden tog mer ansvar.
En liten tanke angående range-max produkterna, Går det att finna på nätet att det är ett allmänt känt strul med dessa så kanske det går att få butiken på andra tankar, stå på dig, Tala gärna med netgear supporten först dock, det kan hända att dom har ett ess i skjortärmen.
Att summera:
Förväxla inte öppet köp med distansavtalslagen där flera har quotat redan, Undersöka produkten försiktigt. innebär inte att det är helt okej att testa den.
Sedan finns det även delar av lagen som ni inte tagit upp men beställningsvaror, produkter som inte normalt finns i lager, som måste beställas är oerhört mycket svårare att få igenom med distansavtalslagen. (iallafall vill jag tro det, skall läsa mer om detta imorgon, ge gärna info om detta). iallafall har butiken rätt att reducera priset för återköp för att själv kunna täcka upp de extra kostnader som denne blivit tvungen att vidta för att få produkten.