Permalänk
Medlem

Jag fick en begagnad mobil från The Phone house för ett par år sedan.
Köpte en vad jag trodde var ny Ericsson T39 tror jag.
Reagerade inte på att skyddplasten var borta förräns jag märkte att hela telefonboken var fylld med olika personers telefonnummer. Även ett gäng sms fanns i telefonen. Det var även stora problem med telefonen så jag förstår att den var tillbakalämnad.

Killen i butiken sa att det är så de gör. Telefoner som kommer i retur skickas på reparation, skalet byts och sedan säljs den som ny igen. Jag blev skitsur och försäljaren sa "visst kan du få en helt ny telefon om du nu vill det". Klart som fan att jag ville ha en ny telefon. Jag gick inte in för att köpa något demoex.

På pc city så har de alltid en avdelning med returer som har sänkt pris. Finns oftast hårddiskar osv i de hyllorna. Köpte min Creative ZEN på 20 gig i "fyndhörnan" och den funkar perfekt än idag. Den hade ingen låda men var välvårdad. Det är ju helt ok sålänge man vet om att det är en demoprodult.

De kan fortfarande gå med vinst på en retunerad produkt genom att sälja grejen en 100ing under normalpris. Eller så går de helt enkelt +-0 kr. Men det är smällar butikerna får ta när de har öppet köp eller sysslar med distansköp.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer! (Känns skönt att det är fler som håller med mig!)
Hoppas att ARN oxå gör det!

Borde skickat den här tråden ihop med anmälan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Jag fick en begagnad mobil från The Phone house för ett par år sedan.
Köpte en vad jag trodde var ny Ericsson T39 tror jag.
Reagerade inte på att skyddplasten var borta förräns jag märkte att hela telefonboken var fylld med olika personers telefonnummer. Även ett gäng sms fanns i telefonen. Det var även stora problem med telefonen så jag förstår att den var tillbakalämnad.

.

Konstigt iom att man tycker att produkten iaf skulle vara återställd till leveransskick så där skulle jag också bli skitsur även om jag i normalfallet där jag kan konstatera att ok varan är använd men funkar den? Ok jag behåller den men det är jag det som utnytjar köpladornas 30 dagars ångerrätt som ger mig den fördelen att jag i lugn och ro kan kolla att denna varan motsvarar eller inte mina förväntningar och krav.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Konstigt iom att man tycker att produkten iaf skulle vara återställd till leveransskick så där skulle jag också bli skitsur även om jag i normalfallet där jag kan konstatera att ok varan är använd men funkar den? Ok jag behåller den men det är jag det som utnytjar köpladornas 30 dagars ångerrätt som ger mig den fördelen att jag i lugn och ro kan kolla att denna varan motsvarar eller inte mina förväntningar och krav.

Hans förklaring var att de hade missat att tömma den.
De hade även missat att laga den samt byta skal på den.
Fick en trasig mobil som de inte hade gjort något alls med i en ny kartong helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Hans förklaring var att de hade missat att tömma den.
De hade även missat att laga den samt byta skal på den.
Fick en trasig mobil som de inte hade gjort något alls med i en ny kartong helt enkelt.

låter som slarv helt enkelt

Permalänk

ångerrätten

Goddag på er.

Distansavtalslagen skyddar kunden mot felköp, låt oss säga att du hittade ett fantastiskt billig monteringssats för din fina Samsung skärm. du beställer hem den, öppnar upp paketet och inser att den inte har den standard som hemsidan angav och därav inte passar din skärm. Där har du en klockren jämförelse. Det som många säger här, Öppna och testa, det hör inte riktigt till distansavtalslagen. det är mer som ett slags öppet köp. som vissa stora butiker som Siba och On-Off kan ha en sådan egen deal (Finns ingenstans i någon lag där det finns rätt till öpet köp, alltså butikerna bestämmer sådant självt) i det här fallet är det lag på det. Distansavtalet.

mycket viktigt, säger någon att det är okej att testa, få det skriftligt...........

Men det är precis det som 2 inlägg jag läste här, en projektor och en router. jag har full förståelse för att det inte alltid är enkelt att lämna tillbaka en sådan sak. Tänk själv på alla förpackningar som måste brytas, är det en online butik med extremt låga marginaler, säljer troligen projektorn för inköp + 5-15% marginal, på 10.000:- blir det mellan 500-1500:- och Detta skall täcka ev. garanti, support, möjligen frakt i vissa fall, lön till den stackaren som fick packa ner den och skicka den till konsumenten. och sen ett återköp, kunden får alla pengar tillbaks, där går butiken back, och sedan en använd bruten kartong med en projektor som inte går att sälja för 10.000:- längre, kanske endast 7.000:- eller kanske inte ens det, det är mycket småkostnader runtomkring som kanske inte alla tänker på, det summerar ofta upp att hela handläggandet gjort att projektorn kostat företaget mer än vinsten man kunnat ha gjort, plus att man får sälja den för mindre pengar än vad dom själva köpt den för.Allt p.g.a en bild som inte föll i smaken. Jättebra om dom skulle ha tagit tillbaks den, en stor butik har kanske råd, men mindre butiker kan klappa igen om det är stora volymer som godkänns för återköp.

Projektorer är alltid svåra att att välja, ett vansinnigt bra tips är att gå till en hemmabio butik som faktiskt demar dem, så man kan se vad det är man köper. att den inte passar in i vardagsrummet eller ger en bild som inte nådde hela vägen. (som sagt specar och reell bild hör inte alltid ihop) det är lite tyvärr sånt som ses som kundens ansvar, iallafall önskar butikerna att kunden tog mer ansvar.

En liten tanke angående range-max produkterna, Går det att finna på nätet att det är ett allmänt känt strul med dessa så kanske det går att få butiken på andra tankar, stå på dig, Tala gärna med netgear supporten först dock, det kan hända att dom har ett ess i skjortärmen.

Att summera:
Förväxla inte öppet köp med distansavtalslagen där flera har quotat redan, Undersöka produkten försiktigt. innebär inte att det är helt okej att testa den.

Sedan finns det även delar av lagen som ni inte tagit upp men beställningsvaror, produkter som inte normalt finns i lager, som måste beställas är oerhört mycket svårare att få igenom med distansavtalslagen. (iallafall vill jag tro det, skall läsa mer om detta imorgon, ge gärna info om detta). iallafall har butiken rätt att reducera priset för återköp för att själv kunna täcka upp de extra kostnader som denne blivit tvungen att vidta för att få produkten.

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du läste rätt eller om jag tolkat ditt inlägg rätt.
Jag fick lämna tillbaka projektorn utan problem. Så, de tog alltså tillbaka den.

PC-city har en hel avdelning med returex som inte alls ligger äckligt under ordinarie försäljningspris. Handlar gärna där för ca 100 kronor mindre.

Edit: Största anledningen till att den inte föll i smaken var för att jag fick huvudvärk av bilden. Inget jag upplevt med någon annan projektor förr. Kändes lite jobbigt.

Edit2: Klart jag kan gå till en vanlig butik som har projektorer på demo men då måste de dema just den jag är intresserad på hos onoff pga krediten där.

Permalänk
Inaktiv

Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
[B]Goddag på er.

Distansavtalslagen skyddar kunden mot felköp, låt oss säga att du hittade ett fantastiskt billig monteringssats för din fina Samsung skärm. du beställer hem den, öppnar upp paketet och inser att den inte har den standard som hemsidan angav och därav inte passar din skärm. Där har du en klockren jämförelse. Det som många säger här, Öppna och testa, det hör inte riktigt till distansavtalslagen. det är mer som ett slags öppet köp. som vissa stora butiker som Siba och On-Off kan ha en sådan egen deal (Finns ingenstans i någon lag där det finns rätt till öpet köp, alltså butikerna bestämmer sådant självt) i det här fallet är det lag på det. Distansavtalet.

[/B]

Du har rätt i öppet köp inte regleras i lag men om skärmen inte har en anslutning som det stod på försäljarens vara så är det fel i vara enligt konsumentköplagen och inte distansavtalslagen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
[B]
mycket viktigt, säger någon att det är okej att testa, få det skriftligt...........

[/B]
Ska inte behövas, både för att det gäller lagplikt och för muntligt gäller lika mycket som skriftligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
[B]
Men det är precis det som 2 inlägg jag läste här, en projektor och en router. jag har full förståelse för att det inte alltid är enkelt att lämna tillbaka en sådan sak. Tänk själv på alla förpackningar som måste brytas, är det en online butik med extremt låga marginaler, säljer troligen projektorn för inköp + 5-15% marginal, på 10.000:- blir det mellan 500-1500:- och Detta skall täcka ev. garanti, support, möjligen frakt i vissa fall, lön till den stackaren som fick packa ner den och skicka den till konsumenten. och sen ett återköp, kunden får alla pengar tillbaks, där går butiken back, och sedan en använd bruten kartong med en projektor som inte går att sälja för 10.000:- längre, kanske endast 7.000:- eller kanske inte ens det, det är mycket småkostnader runtomkring som kanske inte alla tänker på, det summerar ofta upp att hela handläggandet gjort att projektorn kostat företaget mer än vinsten man kunnat ha gjort, plus att man får sälja den för mindre pengar än vad dom själva köpt den för.Allt p.g.a en bild som inte föll i smaken. Jättebra om dom skulle ha tagit tillbaks den, en stor butik har kanske råd, men mindre butiker kan klappa igen om det är stora volymer som godkänns för återköp.

[/B]

Kan man inte driva butik utan att bryta mot konsumentlagar ska man inte ge sig in i det, snyfthistorier biter inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
[B]
Att summera:
Förväxla inte öppet köp med distansavtalslagen där flera har quotat redan, Undersöka produkten försiktigt. innebär inte att det är helt okej att testa den.

[/B]
Har du någon källa till avgöranden om undersökningsmöjligheterna enligt distansavtalslagen?

Permalänk
Medlem

Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
Goddag på er.

Distansavtalslagen skyddar kunden mot felköp, låt oss säga att du hittade ett fantastiskt billig monteringssats för din fina Samsung skärm. du beställer hem den, öppnar upp paketet och inser att den inte har den standard som hemsidan angav och därav inte passar din skärm. Där har du en klockren jämförelse. Det som många säger här, Öppna och testa, det hör inte riktigt till distansavtalslagen. det är mer som ett slags öppet köp. som vissa stora butiker som Siba och On-Off kan ha en sådan egen deal (Finns ingenstans i någon lag där det finns rätt till öpet köp, alltså butikerna bestämmer sådant självt) i det här fallet är det lag på det. Distansavtalet.

mycket viktigt, säger någon att det är okej att testa, få det skriftligt...........

Men det är precis det som 2 inlägg jag läste här, en projektor och en router. jag har full förståelse för att det inte alltid är enkelt att lämna tillbaka en sådan sak. Tänk själv på alla förpackningar som måste brytas, är det en online butik med extremt låga marginaler, säljer troligen projektorn för inköp + 5-15% marginal, på 10.000:- blir det mellan 500-1500:- och Detta skall täcka ev. garanti, support, möjligen frakt i vissa fall, lön till den stackaren som fick packa ner den och skicka den till konsumenten. och sen ett återköp, kunden får alla pengar tillbaks, där går butiken back, och sedan en använd bruten kartong med en projektor som inte går att sälja för 10.000:- längre, kanske endast 7.000:- eller kanske inte ens det, det är mycket småkostnader runtomkring som kanske inte alla tänker på, det summerar ofta upp att hela handläggandet gjort att projektorn kostat företaget mer än vinsten man kunnat ha gjort, plus att man får sälja den för mindre pengar än vad dom själva köpt den för.Allt p.g.a en bild som inte föll i smaken. Jättebra om dom skulle ha tagit tillbaks den, en stor butik har kanske råd, men mindre butiker kan klappa igen om det är stora volymer som godkänns för återköp.

Projektorer är alltid svåra att att välja, ett vansinnigt bra tips är att gå till en hemmabio butik som faktiskt demar dem, så man kan se vad det är man köper. att den inte passar in i vardagsrummet eller ger en bild som inte nådde hela vägen. (som sagt specar och reell bild hör inte alltid ihop) det är lite tyvärr sånt som ses som kundens ansvar, iallafall önskar butikerna att kunden tog mer ansvar.

En liten tanke angående range-max produkterna, Går det att finna på nätet att det är ett allmänt känt strul med dessa så kanske det går att få butiken på andra tankar, stå på dig, Tala gärna med netgear supporten först dock, det kan hända att dom har ett ess i skjortärmen.

Att summera:
Förväxla inte öppet köp med distansavtalslagen där flera har quotat redan, Undersöka produkten försiktigt. innebär inte att det är helt okej att testa den.

Sedan finns det även delar av lagen som ni inte tagit upp men beställningsvaror, produkter som inte normalt finns i lager, som måste beställas är oerhört mycket svårare att få igenom med distansavtalslagen. (iallafall vill jag tro det, skall läsa mer om detta imorgon, ge gärna info om detta). iallafall har butiken rätt att reducera priset för återköp för att själv kunna täcka upp de extra kostnader som denne blivit tvungen att vidta för att få produkten.

Då kollar vi vad Distansavtalslagen säger vilket bl.a är:

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Detta tolkar jag som att kartong/försegling får brytas för att varan skall kunna undersökas och hur skall det kunna göras utan att den testkörs? Säljaren får helt enkelt ta smällen om varan sjunker i värde pga detta då detta står här klart och tydligt i lagtexten eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Då kollar vi vad Distansavtalslagen säger vilket bl.a är:

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Detta tolkar jag som att kartong/försegling får brytas för att varan skall kunna undersökas och hur skall det kunna göras utan att den testkörs? Säljaren får helt enkelt ta smällen om varan sjunker i värde pga detta då detta står här klart och tydligt i lagtexten eller?

Som notis, det är §12 som är inkopierad, inte §17, så folk inte blir förvirrade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Som notis, det är §12 som är inkopierad, inte §17, så folk inte blir förvirrade.

Vad jag kan se så är det paragraf 17.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OOHTM...

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Vad jag kan se så är det paragraf 17.

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OOHTM...

Ta en titt på din länk.

Citat:

Upphävd: 2005-04-01

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: ångerrätten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ta en titt på din länk.

Där ser man

Edit:
Kan länka till den som gäller då (§12):
http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?${HTML}=SFST_LST&${OOHTM...

Permalänk

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.

Det är tolkningsfråga eller hur. En kund skulle säkert vilja tro att bryta förpackningar, testa och klottra lite i manualer och diverse. En butik vill helst se en obruten förpackning eller obruta förseglingar i paketet.

Ta till exempel en Projektor i det här fallet som jag kan tänka mig skulle fungera. Kunden har kört den i någon vecka och så vips har man 50h brinntid utnyttjad. Det är en väsentligt förändrad produkt. Då man påverkat livslängden. Givetvis är det ju så att på 2000h känns det kanske inte alltför mycket. men ändå ! risken för att produkten dessutom har repor och andra defekter. som att ha felgängat antennen till en Router, eller rentav klottrat i en manual, lämnar tillbaks routern i endast den inre anonyma kartongen och har "kastat" den yttersta eller rentav hela kartongen. Det känns lite, för att vara kritisk så här på kvälls kvisten att vi diskuterar personer som behandlat sina produkter utomordentligt bra. Det finns alltid alltid undantag.

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazy_maze
17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick.

Det är tolkningsfråga eller hur. En kund skulle säkert vilja tro att bryta förpackningar, testa och klottra lite i manualer och diverse. En butik vill helst se en obruten förpackning eller obruta förseglingar i paketet.

Ta till exempel en Projektor i det här fallet som jag kan tänka mig skulle fungera. Kunden har kört den i någon vecka och så vips har man 50h brinntid utnyttjad. Det är en väsentligt förändrad produkt. Då man påverkat livslängden. Givetvis är det ju så att på 2000h känns det kanske inte alltför mycket. men ändå ! risken för att produkten dessutom har repor och andra defekter. som att ha felgängat antennen till en Router, eller rentav klottrat i en manual, lämnar tillbaks routern i endast den inre anonyma kartongen och har "kastat" den yttersta eller rentav hela kartongen. Det känns lite, för att vara kritisk så här på kvälls kvisten att vi diskuterar personer som behandlat sina produkter utomordentligt bra. Det finns alltid alltid undantag.

Tolkningsfråga?

Det är viktigt att man läser resten

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Klotter i en manual kan man antagligen INTE se som något som krävs för att man skall kunna testa produkten. Vet inte hur projektorn "i det här fallet" kom in i diskussionen, jag sa bara att jag fick lämna tillbaka min utan problem och sedan eskallerade det i en diskussion om den? Om ev. repor uppstår i samband med kontroll av varan som inte kunde udvikas så gäller enligt mig ångerrätten. Repor som däremot kommit av att man varit oaktsam kan inte räknas till detta. Självklart är det svårt att avgöra. Som du ser så finns ordet "förstörts" även med i lagtexten.

Jagsjälv skiter i vad som kan anses ha hänt osv. Jag packar upp mina grejer och testar, självklart är jag försiktig. Är jag inte nöjd så utnyttjar jag ångerrätten och hittils har det gått bra. Jag tycker inte ett dugg synd om butikerna som frivilligt har gett sig in i branchen och måste följa lagarna. Jag bryr mig inte heller om vad de helst vill se.

Visst finns det andra som inte är lika försiktig som jag men även försiktighet är en tolkningsfråga.

Permalänk

Det vara ett exempel av många som jag personligen har sett i mitt arbete.... börjar bli lite trött nu. Men du har helt rätt ordet förstörd finns med. Och oavsett om man klottrar eller inte lämnar tillbaka en komplett produkt eller har gjort den mindre attraktiv så brukar butikerna ge med sig. Det handlar ju i slutändan om goodwill, Skulle butikerna vara paragrafryttare på mångt och mycket blir det ett illa omtyckt företag eller hur. och det sista man vill ha är "bad publicity".

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

Uppdatering: ARN har börjat behandla ärendet (dom ringde). Handläggaren ville har kompletterande router- information/produktbeskrivning.

Tror ni verkligen att folk som kladdar i manualer/river sönder förpackningar etc. försöker med ångerrätt? Jag kan bara säga att i mitt fall så är allt i nyskick, förutom plasten på kartongen som jag var tvungen att avlägsna för att öppna den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Varför skulle du få koppla in varan för att testa den, häva köpet och hänvisa till ångerrätten när varan uppenbarligen inte är i nyskick? Företaget har ju sett att du använd routern.

Du borde veta vilka spec varan har innan köp, i ditt fall routern. Om varan inte håller nämnda spec så ska du självklart få rätt att byta den eller om affären inte kan ge dig en vara som håller rätt spec häva köpet.

Men jag hoppas att de ändrar sig så du får den vara som du vill ha och blir nöjd med, jag är ingen gnällgubbe utan tänker endast hur jag vill ha varan om jag köper något till fullpris.

Spelar absolut ingen roll om företaget vet att du använt produkten. Jag jobbar i branshen (försäljning av komponenter) Ser förpackningen och produkten oanvända ut så måste de ta tillbaks den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad anser du att de skall göra med produkten om de accepterar din retur?

Sälja en beg. vara som ny och utföra bedrägeri mot en kund?

Jag kan garantera att du köpt något som någon annan har ångrat då det lägg ut till försäljning igen. Bara för att det är ångrat betyder inte att det är defekt. Dock skall man inte få en produkt som det syns att den är använd... Syns det ej så är det ok att ångra sig.

Detta är inte bedrägeri, det är så det funkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Distansavtals lagen är i min tolkning att du i princip får "titta" på produkten och faktiskt inte använda den. Eftersom man ej har _rätt_ till öppetköp hos någon om inget annat lovats så är denna lag väldigt tight skriven ( tycker jag ... ).

Detta är min egna tolkning samt endel av erfarenheter där jag jobbar.

Håller inte med dig där.. De ärenden som jag känner till har gått till kundens fördel och företaget har fått ge med sig till ARN´s rekomendationer när det gäller distans...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten."

Det är otroligt svårt att undersöka en vara utan att testa dess funktion. Är du inte nöjd så kan du ÅNGRA dig. Därför det kallas ångerrätt.

Tror nog att ARN håller med.

Garanterat.... Med tanke på tidigare beslut..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Jag kan garantera att du köpt något som någon annan har ångrat då det lägg ut till försäljning igen. Bara för att det är ångrat betyder inte att det är defekt. Dock skall man inte få en produkt som det syns att den är använd... Syns det ej så är det ok att ångra sig.

Detta är inte bedrägeri, det är så det funkar.

Jag anser att det är bedrägeri iom. att man inte blir upplyst om att varan är använd. Om ingenting anges antar man att varan är oanvänd, vilket gör att det enligt konsumentköpslagen inte är korrekt att sälja en beg. vara som ny. Har f.ö fått en använd produkt en gång och kan säga att jag inte blev speciellt glad.

Även jag jobbar i branschen, vad nu det har med saken att göra?

Om man får in en vara med bruten förpackning märks denna upp och säljes till ett något reducerat pris, en använd vara är använd och kan inte vips bli oanvänd, så enkelt är det.

Kan säga att jag aldrig skulle vilja sätta min fot i din butik om du behandlar kunder på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jag anser att det är bedrägeri iom. att man inte blir upplyst om att varan är använd. Om ingenting anges antar man att varan är oanvänd, vilket gör att det enligt konsumentköpslagen inte är korrekt att sälja en beg. vara som ny. Har f.ö fått en använd produkt en gång och kan säga att jag inte blev speciellt glad.

Även jag jobbar i branschen, vad nu det har med saken att göra?

Om man får in en vara med bruten förpackning märks denna upp och säljes till ett något reducerat pris, en använd vara är använd och kan inte vips bli oanvänd, så enkelt är det.

Kan säga att jag aldrig skulle vilja sätta min fot i din butik om du behandlar kunder på detta sätt.

För det första så har jag ingen butik.. För det andra så har jag aldrig sagt att jag gör så. Jag har bara sagt att det är så det funkar. Om nu trådskaparen inte är nöjd med prestandan på sin vara och lämnar tillbaks den i orginalutförande så kommer butiken garanterat att sälja den vidare. Det vore som sagt skillnad om det satt en plombering på kartongen så att den gick sönder eller dyligt. Säg nu att jag skulle köpa denna router och är nöjd med dess prestanda. Är denna produkt mindre värd då ? Man kan ju inte direkt kalla att den är begagnad för det är den ej.

Säg att du knallar in på siba och ber att få kika på en Logitech Joystick för att spela flygspel på. Personalen öppnar kartongen och låter dig "torrflyga" lite för att känna om just den rätta känslan finns i stickan. Du tackar så mycket för hjälpen och går därifrån. Tar de då fram prismärkaren och sänker priset för att du dragit lite i den eller packar de ner den igen och ställer tillbaka i hyllan ?

Permalänk

*Säg att du knallar in på siba och ber att få kika på en Logitech Joystick för att spela flygspel på. Personalen öppnar kartongen och låter dig "torrflyga" lite för att känna om just den rätta känslan finns i stickan. Du tackar så mycket för hjälpen och går därifrån. Tar de då fram prismärkaren och sänker priset för att du dragit lite i den eller packar de ner den igen och ställer tillbaka i hyllan ?*

Alldeles underbart......... jag kunde inte ha sagt det bättre själv ! Underbart

Visa signatur

Dator-nörd sen 1995 :)

Permalänk
Medlem

############
# #
# UPPDATERING #
# 30/8 #
############

Dabus.se ringde för ett par timmar sedan. Dem har fått anmälan från ARN
och vill förlika!!! (Fan va uselt) Kunde dem inte bara accepterat min ångerrätt?
Jag gick med på förlikningen eftersom jag vill ha tillbaka mina pengar och köpa
andra prylar...

Slutsats: ARN verkar ha makten, så ta hjälp av dem så mycket ni kan!
Köp inte Netgears Rangemax produkter... ni blir besvikna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedus
############
# #
# UPPDATERING #
# 30/8 #
############

Dabus.se ringde för ett par timmar sedan. Dem har fått anmälan från ARN
och vill förlika!!! (Fan va uselt) Kunde dem inte bara accepterat min ångerrätt?
Jag gick med på förlikningen eftersom jag vill ha tillbaka mina pengar och köpa
andra prylar...

Slutsats: ARN verkar ha makten, så ta hjälp av dem så mycket ni kan!
Köp inte Netgears Rangemax produkter... ni blir besvikna!

Vad ingick i den förlikningen då?

Permalänk
Medlem

Jag får returnera routern och adaptern! (Det var det jag ville = ångerrätt)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jag anser att det är bedrägeri iom. att man inte blir upplyst om att varan är använd. Om ingenting anges antar man att varan är oanvänd, vilket gör att det enligt konsumentköpslagen inte är korrekt att sälja en beg. vara som ny. Har f.ö fått en använd produkt en gång och kan säga att jag inte blev speciellt glad.

Du verkar förutsätta att alla produkter har ett embalage/kartong som tydligt indikerar om den är bruten.

Att t.ex. tejpa ihop ett bruten blisterpackage och sälja varan som ny tror jag ingen seriös butik gör, men produkter som ligger i kartonger kan ibland vara helt omöjliga att avgöra om de är vad du kallar "använda". Kan tänka mig att jag själv köpt flera "använda" produkter utan att märka det.

Redan i fabriken funktionstestas de flesta produkter i vilket fall - gör det att de är "använda" enligt dig?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
[B]Du verkar förutsätta att alla produkter har ett embalage/kartong som tydligt indikerar om den är bruten.

Att t.ex. tejpa ihop ett bruten blisterpackage och sälja varan som ny tror jag ingen seriös butik gör, men produkter som ligger i kartonger kan ibland vara helt omöjliga att avgöra om de är vad du kallar "använda". Kan tänka mig att jag själv köpt flera "använda" produkter utan att märka det.

[/b]Jepps, givetvis vet jag inte man aldrig kan vara garanterad en oanvänd produkt. Men det man inte vet har man inte ont av.

Förstår dock inte vart du vill komma med ditt inlägg? Givetvis finns det inte en försegling på alla datorprodukter.

Känns nästan som om du är ute efter att provocera.

Citat:

Redan i fabriken funktionstestas de flesta produkter i vilket fall - gör det att de är "använda" enligt dig?

Det är skillnad på en produkt som är testad i rätt miljö och en produkt som man kan se feta fingeravtryck, emballage som är brutalt upprivet etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Jepps, givetvis vet jag inte man aldrig kan vara garanterad en oanvänd produkt. Men det man inte vet har man inte ont av.

Förstår dock inte vart du vill komma med ditt inlägg? Givetvis finns det inte en försegling på alla datorprodukter.

Jag ville bara belysa det orimliga i att sälja varor som är som nya till reducerat pris, vilket jag fick intryck av att du ville.

Av min erfarenhet är många varor som varit och vänt hos en kund i samma skick som nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Jag ville bara belysa det orimliga i att sälja varor som är som nya till reducerat pris, vilket jag fick intryck av att du ville.

Av min erfarenhet är många varor som varit och vänt hos en kund i samma skick som nya.

Dock är vi av olika uppfattning, jag tycker inte att det är orimligt, har en vara tagit en tur och testats hos en kund är den enligt mig begagnad och skall märkas.

Jag anser det inte orimligt iom. att det faktiskt tillämpas av butiker i dagsläget. Ett exempel är bredbandsrouters, många tar hem trådlösa och testar, de lämnar tillbaka dem för att de helt enkelt inte lyckas konfigurera dem. Jag ser den som en begagnad produkt och därmed, i vissa butiker, sänks priset med ex. 50 spänn. Femtio kronor är inte speciellt mycket pengar, men iom. att den är såpass lite begagnad tycker folk det är värt att spara dessa pengar (Ex. om man plockar ihop en router, trådlöst kort blir det lite i slutändan).

Permalänk
Hedersmedlem

Om en produkt tar en tur och inte testats då? En butik kan ju omöjligt avgöra om varan är testad, ifall den är som ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Om en produkt tar en tur och inte testats då? En butik kan ju omöjligt avgöra om varan är testad, ifall den är som ny.

Det är en bedömningsfråga och givetvis kan man inte alltid pricka rätt.

Det enklaste är att först fråga kunden om varan varit använd, om man får ett ja är saken biff, om man får ett nej försöker man helt enkelt göra en bedömning om produkten är använd eller inte.

Sunt förnuft är något som fungerar otroligt bra faktiskt.