Varning för molex-förgrenare från DatorButiken.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Bevisbördan ligger hos datorbutiken i det här fallet, och jag ser ingen anledning att dom ska betvivla personens historia, och har dom inga andra bevis så är det bara tugga i sig, betala och se glad ut.

Måste även säga att deras första svar var något i hästväg, killen har precis förlorat hårdvara värd stora pengar pga deras defekta produkt. Och deras personal har inte mer vett än att svara på det viset, sorgligt att se.

Hur kommer det sig att du inte ser någon anledning att betvivla personens historia?
För att alla här i världen är ärliga människor?

I mitt förtetag kollar vi upp alla klagomål noga. Har varit med om ett par som försökt blåsa oss men där vi hittat uppenbara bevis på att det kunden sagt varit lögn. Självklart går vi in med inställningen att kunden talar sanning men vi kollar som sagt alltid upp allt noga och det har visat sig vara väldigt bra.

Jag förstår deras första svar lite eftersom kunden inte kom med några anspråk och avslutade mailet som han gjorde. Men om de var lite smarta så skulle de antagligen försökt att lösa situationen. Självklart vill de slippa betala och eftersom kunden inte gjorde något anspråk så tog de chansen att släta över det.

Och nej, jag skulle inte heller ha kollat kablarna.

Edit: La till lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Hur kommer det sig att du inte ser någon anledning att betvivla personens historia?
För att alla här i världen är ärliga människor?

I mitt förtetag kollar vi upp alla klagomål noga. Har varit med om ett par som försökt blåsa oss men där vi hittat uppenbara bevis på att det kunden sagt varit lögn. Självklart går vi in med inställningen att kunden talar sanning men vi kollar som sagt alltid upp allt noga och det har visat sig vara väldigt bra.

Jag förstår deras första svar lite eftersom kunden inte kom med några anspråk och avslutade mailet som han gjorde. Men om de var lite smarta så skulle de antagligen försökt att lösa situationen. Självklart vill de slippa betala och eftersom kunden inte gjorde något anspråk så tog de chansen att släta över det.

Och nej, jag skulle inte heller ha kollat kablarna.

Edit: La till lite.

Helt riktigt, alla i världen är inte ärliga, men utgångspunkten måste väl ändå vara att kunden talar sanning, såtillvida du inte kan påvisa att han inte gör det?

Man börjar väl inte fabulera ihop vad kunden kan ha gjort, om man inte har något som tyder på det?

Permalänk
Medlem

Får väl också hoppa in och säga något

Ditt mail som du skrev till db, det första jag tänkte på när jag läst klart det var att fan vad härligt för dem att de har så fina kunder som ger dem så bra feedback. När jag fick se svaret ifrån db så tänkte jag att ja det var ju ett helt korrekt svar, fint skrivet att det var en tråkig historia och dem tackade dig för feedbacken.

Jag uppfattar inte att du i mailet är sur eller besviken, eller jo klart man förstår att det inte var kul för dig, men jag får inte intrycket av att du vill ha någon ersättning iallafall, utan det jag tänkte var de att skönt att det ordnade sig för killen och gött av honom att ge feedback. Tog för givet att det ordnade sig imed du inte krävde nått.

Sen har jag läst vidare i tråden och kommit underfull med att du inte viste dina rättigheter och därför krävde du ingenting. Vore inte det bästa att fråga db i samma mail ? nåja nu vet du bätre men alla sitter och väntar på db-mannen.. Jag förstår inte riktigt de, någon har tydligen också skickat ett mail till honom.. Men fortfarande verkar det inte ha hänt något ?

Kanske det kan vara så ändå att det är bätre att ta kontakt med db igen ? dem vet ju fortfarande inte att du vill ha ersättning.. Det borde dem inte veta iallafall för isåfall borde väl den där db-mannen svarat ? Tänk så är db-mannen sjuk, upptagen med annat, sagt upp sig, semester ? ja det finns säkert hundra anledningar till att han inte svarat ännu.

Nä under omständigheterna hade jag faktist ringt upp dem imorn såfort deras kundtjänst öppnar, hade det varit så att du krävde något i första mailet och du blivit nekad detta, då hade jag kunnat förstå att ni satt här och vänta... Men ärligt, tror ni inte dem har annat att göra än att sitta här och läsa ? Dem vet säkert inte ens att denna tråd existerar.

Förlåt om jag trampat någon på tårna

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk

Jag har inte så mycket att tillägga här, låste tråden och fann exemplet mycket intressant och jävligt tråkigt.
Hade gjort samma sak själv, aldrig att man kollar varje kabel. Som nån ovan sa så får du nog ta och stå på dig och komma med ett krav. Förstår att du inte vill fightas med DB. Det är ju sjysta grabbar (och tjejer).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Jag har inte så mycket att tillägga här, låste tråden och fann exemplet mycket intressant och jävligt tråkigt.
Hade gjort samma sak själv, aldrig att man kollar varje kabel. Som nån ovan sa så får du nog ta och stå på dig och komma med ett krav. Förstår att du inte vill fightas med DB. Det är ju sjysta grabbar (och tjejer).

Haha! Din typo förbryllade mig. Hur f*n tror han att han kunde låsa tråden tänkte jag innan jag kom på att det skulle/ska stå läste.

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att FLAGEL inte har kopplat denna fel själv för att få ersättning, finns alla sorters typer i vårat vackra land som kan sjunka så lågt. Vill för all del inte påstå att du skulle vara en sådan FLAGEL men chansen finns right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Hur vet vi att FLAGEL inte har kopplat denna fel själv för att få ersättning, finns alla sorters typer i vårat vackra land som kan sjunka så lågt. Vill för all del inte påstå att du skulle vara en sådan FLAGEL men chansen finns right?

Jo, jag skulle säga detsamma. Inte för att jag vill tro något så dåligt om en swec-medlem, men hur kommer FLAGEL kunna bevisa att det var DB som gjorde fel och inte hans egna händer?

Jag vet det låter långsökt att man skulle vilja leka med en redan färdig molex-splitter, isf skulle det väl vara för en kabelstrumpa...men ändå.

Lycka till FLAGEL, om det är som du säger så har du all rätt till ersättning

Permalänk
Medlem

Det här senariot med medveten felkoppling har jag redan målat upp tidigare i tråden.
Visst, risken finns ju men det är väl upp till datorbutiken att bevisa att det gått till så.

Permalänk
Medlem

har du fått nåt svar än av DB flagel ?

Permalänk

Hej, ledsen att jag inte svarat tidigare. Semestertider just nu och jag är egentligen ledig, men får väl hoppa in och svara så vi reder ut detta. Du skrev som sagt inget i mailet om anspråk. Den på Kundtjänst som svarade på ditt mail antog att du upptäckt att kabeln var felkopplad och att ingen skada hade skett.

Det spekuleras som vanligt vitt och brett om hur vi hanterar detta och det dras också slutsatser om hur vi agerat trots att det inte står någonting om att vi inte skulle ersätta skadorna. V.g dra aldrig förhastade slutsatser, v.g läs tråden noga. Jag tror de flesta vet vad som kommer hända och jag tycker det därför är rätt onödigt att klargöra det när det borde vara helt självklart...

En del har dock upptäckt detta t ex "Waldorf" och det är alltid kul att se att alla inte drar förhastade slutsatser utan faktiskt läser vad som faktiskt står i tråden

Du kommer bli kontaktad av oss igen efter helgen då kontoret är stängt just nu, men detta löser sig givetvis på det enda sätt som det kan och skall lösas på...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Jag krävde inget av DatorButiken när jag skrev mailet då jag inte kände till mina rättigheter som köpare. Jag har handlat från DatorButiken sen jag själv gav mig in i att bygga hårdvara för bra många år sen, de har alltid haft bra priser, haft snabba leveranser och varit allmänt seriösa, jag hade hoppats på att de av ren "good will" skulle kunna ersätta mig eller ge kompensation utan att jag ska kräva dem det.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det löser sig!

Synd på allt som gick förlorat dock

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Skönt att höra att det löser sig!

Synd på allt som gick förlorat dock

Alltid gött med en fresh restart bland ens distar eller hur? Inte värre än att man kan få sakerna tillbaka, dock är det tråkigt om mina 3 gb digitalkamerebilder skulle försvinna :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Alltid gött med en fresh restart bland ens distar eller hur? Inte värre än att man kan få sakerna tillbaka, dock är det tråkigt om mina 3 gb digitalkamerebilder skulle försvinna :/

Men sånt lagrar man ju inte på en hårddisk.

Permalänk
Medlem

jaja lova att skriv vad du får för grejer och så och vad det kostar kolla så du får ett nätagg för det ska väll dom betala för ?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
jaja lova att skriv vad du får för grejer och så och vad det kostar kolla så du får ett nätagg för det ska väll dom betala för ?

Förstår inte varför ett publikt forum skall delges en uppgörelse dem emellan?

Permalänk
Medlem

så vi vet att dom gör det på rätt sätt och inte ger kassare grejer & att han får betala för frakten

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Inaktiv

Dbmannen min dator och plasma för 95 000:- sprängdes i luften av molexen, när kommer min ersättning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kojak
Dbmannen min dator och plasma för 95 000:- sprängdes i luften av molexen, när kommer min ersättning?

Dum, dummare eller dummast?... bara att välja Kojak.

Nu vet jag varför DBmannen har superman som avatar.

& killen hoppar in på sin semester! +++++++

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Dum, dummare eller dummast?... bara att välja Kojak.

Nu vet jag varför DBmannen har superman som avatar.

& killen hoppar in på sin semester! +++++++

arbetsnarkoman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Hej, ledsen att jag inte svarat tidigare. Semestertider just nu och jag är egentligen ledig, men får väl hoppa in och svara så vi reder ut detta. Du skrev som sagt inget i mailet om anspråk. Den på Kundtjänst som svarade på ditt mail antog att du upptäckt att kabeln var felkopplad och att ingen skada hade skett.

Det spekuleras som vanligt vitt och brett om hur vi hanterar detta och det dras också slutsatser om hur vi agerat trots att det inte står någonting om att vi inte skulle ersätta skadorna. V.g dra aldrig förhastade slutsatser, v.g läs tråden noga. Jag tror de flesta vet vad som kommer hända och jag tycker det därför är rätt onödigt att klargöra det när det borde vara helt självklart...

En del har dock upptäckt detta t ex "Waldorf" och det är alltid kul att se att alla inte drar förhastade slutsatser utan faktiskt läser vad som faktiskt står i tråden

Du kommer bli kontaktad av oss igen efter helgen då kontoret är stängt just nu, men detta löser sig givetvis på det enda sätt som det kan och skall lösas på...

jag räknar inte med mer än att Datorbutiken.com som ett respektabelt företag ska göra som konsumentköplagen förespråkar och sen att trådskaparen inte nämnde i sin konversation med företaget att komponenter hade gått sönder pga denna felaktiga molexförgrening är olyckligt men samtidigt förklarligt iom att han inte visste om sina rättigheter som konsument.

Som kuriosa kan nämnas att jag 1999 läste ofördelaktiga omnämnanden om datorbutiken.com men bestämde mig ändå för att beställa ifrån er pga att ni hade bra pris på minnen som jag behövde då + att jag inte hade nån brådska iom att julen stog för dörren men ni gjorde mig inte besviken utan levererade varan snabbt oc med fullbelåtenhet så efter det så litar jag på er som leverantör när grejer behöver beställas.

Hoppas på ett fortsatt förtroende ifrån bägge sidor då jag anser att ni som företag gör vad ni kan inom rimliga ekonomiska ramar att levereera datagrejer till ett rimligt pris i beaktning av supportbehov då jag själv anser mig vara den som inte behöver mer än grundläggande support som t.ex "kan det bero på kompatibilitetsproblem"? typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Hej, ledsen att jag inte svarat tidigare. Semestertider just nu och jag är egentligen ledig, men får väl hoppa in och svara så vi reder ut detta. Du skrev som sagt inget i mailet om anspråk. Den på Kundtjänst som svarade på ditt mail antog att du upptäckt att kabeln var felkopplad och att ingen skada hade skett.

Riktigt bra att du kommer hit och svarar, men jag måste säga att det hela låter som en efterhandskonstruktion för att rädda ert anseende.
Jag menar, han var riktigt tydlig i sitt mail att molexförgrenaren hade åstakommit skada, han skrev det två gånger till och med...

Här:
"I samma runda som allt kopplades in förstördes exakt 1000GB hårddiskar."

och här:
"Denna molex-förgrenare är ensam skyldig till döden av 1000GB hårddiskar och ett Antec TruePower 480W nätagg och en helvetes massa tid på felsökning, något mycket dyrbart för en student."

Men detta "missade" ni och ni erbjuder er inte ens att ersätta honom för den felaktiga förgrenaren...

aja, hoppas ni kommer fram till en lösning som bägge parter kan vara nöjd med.

ps. Tror knappast att support personen tyckt att det var en "väldigt tråkig historia,.." om enbart en molexfördelare var trasig...

Permalänk
Sötast

*beställer massor av molexförgrenare*

>=D

Permalänk

tråkigt du

Du borde stämma dom!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unknown One
tråkigt du

Du borde stämma dom!!!!

Du borde läsa tråden.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du borde läsa tråden.

... och vi bör nog låsa den så att dbmannen får njuta lite av semestern. Kul att det löste sig!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com