Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byhålan Ösmo
Registrerad
Feb 2005

Debian webserver

Jag har tänkt byta ut min windows server mot en Debian webserver. Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med linux och skulle behöva en liten guid för hur man går till väga efter installationen av själva debian.
(Jag har själv sökt utan resultat på google)

Jag har bara ett önskemål angående guiden och det är att information om .Net stöd finns med.

// KirkaN

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södermalm
Registrerad
Nov 2003

Det finns här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Debian är ett utmärkt val, det är en jättetrevlig dist.
Innan jag rotar fram någon guide, så kan det vara bra att veta att .NET inte fungerar till 100% i linux (.NET är faktiskt ett ms-projekt), även om det finns andra lösningar, t.ex. mono och dotGNU.

Det är nog värt att forska lite mer om .NET innan du installerar servern.

Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byhålan Ösmo
Registrerad
Feb 2005

Jag vet att .Net är ett ms projekt och jag vill gärna pröva hur det fungerar för mig att köra .Net på linux. Allt kanske inte funkar men allt jag behöver använda kanske funkar. Jag vet inte så mycket om linux, jag vet inte äns vart jag ska leta för att hitta information om hur man kör .Net på linux. Jag har sökt men inte hittat

Finns det non här på forumet som har en linux server med .Net?

/ KirkaN

There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary and those who don't.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
:sʇɐlԀ
Registrerad
Dec 2003

http://www.projektfarm.com/en/support/debian_setup/ <- Stegvis guide till att installera ett komplett debiansystem med diverse servergrejer.
Asp.net kan fixas under apache med mono, som är en modul till Apache. Följ guiden ovan och installera sedan detta: http://www.go-mono.com/asp-net.html

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!