Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Dec 2003

från linux till Xp

tja jag håller på att formatera en server från linux till Xp, men vill inte förlora data, i datorn finns 4 diskar, 3st ext3 och en ntfs, jag skulle vilka flytta saker till Ntfs disken, då det inte går så vill jag formatera den till Vfat, hur gör jag det i linux?

jag har testat mkfs -vfat /dev/hdc1 men fick nånting fel om : bad fragmentsize - at

så vad ska man göra om man vill byta från Ntfs till Vfat?

ett kommando vore tacksamt

tack på förhand

*Que?*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

skriv fdisk eller cfdisk, de är två kraftfulla program som du kan formatera dina diskar med.

Nil volentibus arduum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av legend
skriv fdisk eller cfdisk, de är två kraftfulla program som du kan formatera dina diskar med.

fdisk och cfdisk används för att partitionera hårddiskar, inte formatera dom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
fdisk och cfdisk används för att partitionera hårddiskar, inte formatera dom.

Men om man tar bort alla partitioner och sen skriver ändringarna till disken så är den väl i princip formaterad sen?

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm

Men om man tar bort alla partitioner och sen skriver ändringarna till disken så är den väl i princip formaterad sen?

Inte precis, du har partitioner men inget filsystem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höör
Registrerad
Jun 2002

Problemet är ju inte det att han inte kan formatera hårddisken, utan det att han inte kan formatera UTAN att förlora data.

Ett sätt att lösa det skulle nog kunna vara att stoppa i disken i en dator som kör Windows, sedan skaffa ett partitionsprogram, exempelvis Partition Magic. Partitionera om disken utan att förlora data (vet ej om det är möjligt), och sedan stoppa tillbaka. Vet ej om partition magic stödjer just det filsystem du vill ha, men sådant går ju att ta reda på.

//fog

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På en pizza
Registrerad
Okt 2004

Jag har hört att dte finns drivrutiner till windows som gör satt man kan läsa och skriva till ext3 partioner. Så du skulle kunna ta och stoppa diskarna i en dator som kör windows och flytta alla filer där i från.

8D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Dec 2003

ahhh tusan, jag skulle ha väntat då, håller på just nu att konvertera allt från fat -> Ntfs, då jag först ändrade till fat för att få det att fungera under linux. =:P

men tack för hjälpen iaf, det är bra att veta till nästa gång

*Que?*