Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Sep 2003

Problem med samba.

Jag håller på att confa en filserver som ska användas tillsammans med windows datorer.
Men jag får inte samba att fungera. Jag får upp att den inte är tillgänglig eller att jag inte har rättigheter.
Jag skulle vilja ha det så att man får upp en inloggningsruta och skriver in användarnamn och lösenord. Men jag vet inte hur smb.conf ska vara confad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

inloggningrutan får man upp om gäst inte är aktiverat och windowsburkens namn inte finns med(eller fel lösen kanske räcker?) bland giltiga användare samba servern.

rättigheterna kan nog bero på att det är fel ägare eller fel rättigheter inställda på de utdelade mapparna.

posta smb.conf och "ls -la <en av mapparna som är utdelade>" så blir det mkt lttare å hjälpa.

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Sep 2003

Jag hittade en bra guide som hjälpte mig en bit på vägen. Nu ser jag mappen och jag kan gå in i den. Men jag kan inte skriva något till den. Det beror på att användaren inte har rättigheter till att skriva i sin egna katalog. Så nu är frågan hur gör jag så att en användare kan ändra i sin mapp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slottsbron
Registrerad
Jan 2002

[homes]
writable = yes

eller

[homes]
read only = no

jag kör med båda de där två av någon anledning jag själv inte känner till. (på olika mappar då naturligtvis)

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Sep 2003

Problemet ligger inte där. Utan att en användare inte kan ändra i sin mapp. T.ex.

Jag loggar in via ssh som "christian". Sen om jag skriver t.ex. "mkdir test" så har jag inte rättigheter att skapa den mappen. Så jag behöver (antagligen) bara ändra den rättigheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

ssh eller samba... olika rättigheter om du loggat in via ssh eller samba. Och var vill du skapa mappen? I hemkatalogen för den användaren? Då ska det inte vara några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Sep 2003

Allt har löst sig nu. Var fel filsystem...