Handla i USA, flyga hem. Risk för tull ?

Permalänk
Medlem

Handla i USA, flyga hem. Risk för tull ?

Som topicen lyder, hur stor är risken att man åker dit och måste tulla. Har aldrig blivit kollad, och jag har ändå rest mer än många andra. Eller är det så att det är upp till en själv att deklarera ?
Har sökt lite, och läst en del, men inte funnit svar på alla frågor

Sen undrar jag om det går bra att "hämta i butik" från newegg, för såvitt jag vet så har dom ett kontor i CA.
Alla standarder är väl samma, ett grafikkort går lika bra i ett svensk som amerikanst mobo väl?

Sen undrar jag om det finns någon som åkt på en trasig vara, och fått skicka tillbaks den. Är det smärtfritt, eller är det en hel del problem?

Simma Lugnt / NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Man får ju en lapp om man har något att deklarera, men jag antar att den är till för större och dyrare saker. Jag köpte med mig en ipod, slängde originalförpackningen och hade alla sladdar till den i mitt handbagage. Min far hade en ipod och två shuffles i väskan, inte heller han behövde tulla. Men jag antar att det beror på vad du köper.

Undvik orginalförpackningar, och separera på sladdar/manualer/whatever. Om du reser mycket så vet du nog det redan

Permalänk
Medlem

Precis som fesoj skriver så se till så att sakerna ser använda ut. Ha dem inte kvar i orginalkartonger. Är man riktigt orolig kan man vika ihop kartongerna och skicka hem dem med posten.

Jag eller vänner har flugit hem saker från staterna 5-6 gånger, alla gånger har vi dock inte brytt och sett skit, alla saker har varit kvar i orgonalkartonger ouppackade. Vi har aldrig råkat ut för några problem så man behöver inte vara allt för orolig tror jag..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Om du reser mycket så vet du nog det redan

jag är bara 15 år, så jag brukar sällan köpa saker som kostar över tusenlapparna. Har alltså aldrig varit om detta förut

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Tullen på flygplatsen har bättre saker för sig än att sätta dit dig för skatter för ett gfx-kort...om inte blir jag mörkrädd.

Permalänk
Medlem

Grafikkort sägs vara högsta prio. Högre än vapen, knark och människor

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Inaktiv

Om jag inte minns fel måste du betala tull för allt som sammanlagt överstiger ett värde av 1 000 svenska kronor.
Varor som du har köpt utomlands och använt under resan ligger lite i en gråzon men ingen lär ju fråga om du har köpt din digitalkamera eller MP3-spelare under resan så länge de inte ligger splitt nya och oanvända i orginalförpackningar i din resväska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Om jag inte minns fel måste du betala tull för allt som sammanlagt överstiger ett värde av 1 000 svenska kronor.
Varor som du har köpt utomlands och använt under resan ligger lite i en gråzon men ingen lär ju fråga om du har köpt din digitalkamera eller MP3-spelare under resan så länge de inte ligger splitt nya och oanvända i orginalförpackningar i din resväska.

Gränsvärdet är 1700:-
En vara som du köpt utomlands och använt under resan är definitivt inte i någon gråzon om det kan påvisas att den inhadlats utom rikets gränser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av weezer
Tullen på flygplatsen har bättre saker för sig än att sätta dit dig för skatter för ett gfx-kort...om inte blir jag mörkrädd.

Självklart är det så, men snubblar det över ett sprillans nytt 7800 GTX för 4500:- svenska kronor så
så överskrider det ju gränsvärdet för vad du får ta med dig med 2800:- kronor.

2800 +2% tull och 25% moms på härligheten ger ju 714 riksdaler till staten

Permalänk
Medlem

Ifall du är färgad så har du helt klart sämre odds iaf. Har en hel del asiatiska vänner och de åker nästan jämt dit på stick kontroller när de reser. känner inte en enda svensk som gjort det. Tråkigt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Stickkontroller existerar inte bara så du vet, att utföra en stickkontroll är inte i enlighet med lagstiftningen.
Kommer du resande kan en Tulltjänsteman ta ut dig för kontroll enbart för att kontrollera om du fullgjort din deklarationsplikt, mer "misstanke" än så behövs inte.

Tråkigt att dina vänner känner sig utpekade, min bild och erfarenhet av tullkontroller säger dock något helt annat. Sedan kan det ju i hög grad bero på varifrån dina vänner reser och inte så mycket på hur de ser ut....

Permalänk
Inaktiv

Du måste själv alltid uppge om du har någonting att förtulla.
Om du har varor som ska förtullas, men går via "Nothing to declare" gör du dig skyldig till smugglingsförsök.

Vad som verkligen händer om de kollar dig vet jag inte.

Det är helt enkelt upp till dig och ditt samvete!

Permalänk

De gånger jag har åkt har jag inte flugit direkt till USA utan via någon flygplats i Europa. Av nån skum anledning så slipper man då gå genom tullen helt.

För från San Fransisco AP till t.ex. Heathrow så gör man bara en omstigning och slipper tullen. När man sen kommer från Heathrow till Arlanda så är det ju en resa inom EU. Nånstans är det såklart fel men hur som helst har jag sluppit tullen de gångerna.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
De gånger jag har åkt har jag inte flugit direkt till USA utan via någon flygplats i Europa. Av nån skum anledning så slipper man då gå genom tullen helt.

För från San Fransisco AP till t.ex. Heathrow så gör man bara en omstigning och slipper tullen. När man sen kommer från Heathrow till Arlanda så är det ju en resa inom EU. Nånstans är det såklart fel men hur som helst har jag sluppit tullen de gångerna.

Är ju inga problem för Tullen att kontrollera hurvida ditt bagage har varit incheckat hela vägen, vilket betyder att du inte haft tillgång till det samma och därigenom inte förtullat det vid inresa till EU, således är du deklarationskyldig även då du flyger San Fransisco - Heathrow - Arlanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Är ju inga problem för Tullen att kontrollera hurvida ditt bagage har varit incheckat hela vägen, vilket betyder att du inte haft tillgång till det samma och därigenom inte förtullat det vid inresa till EU, således är du deklarationskyldig även då du flyger San Fransisco - Heathrow - Arlanda.

Naturligtvis är jag det... Ville bara informera om att man inte passerar någon tull alls och att detta såklart är konstigt.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Ehum...jo du passerar igenom tullen på Arlanda såvida du inte anländer på terminal 3 eller 4 (Inrikes) :p.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Ehum...jo du passerar igenom tullen på Arlanda såvida du inte anländer på terminal 3 eller 4 (Inrikes) :p.

Hmmm....kanske man gör men inte på samma sätt som man normalt gör när man kommer från ett icke-EUland... Trodde inte ens jag såg någon röd gång heller, men den kanske var där nånstans.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hkkathome
Hmmm....kanske man gör men inte på samma sätt som man normalt gör när man kommer från ett icke-EUland... Trodde inte ens jag såg någon röd gång heller, men den kanske var där nånstans.

Jodå på precis samma sätt, finns ett tullfilter i Terminal 2 och ett i Terminal 5 mellan A-piren och F-piren. Oavsett om du kommer ifrån 3:e land eller EU-land så passerar du dessa då de är de ända utgångarna för resande. Det du gör är att välja:
Blå (EU-inget att förtulla)
Grön (3:e land-inget att förtulla)
Röd (varor att förtulla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jodå på precis samma sätt, finns ett tullfilter i Terminal 2 och ett i Terminal 5 mellan A-piren och F-piren. Oavsett om du kommer ifrån 3:e land eller EU-land så passerar du dessa då de är de ända utgångarna för resande. Det du gör är att välja:
Blå (EU-inget att förtulla)
Grön (3:e land-inget att förtulla)
Röd (varor att förtulla)

Haha...of_n...hade jag ingen aning om. Okej, så "EU-inget att förtulla" betyder att jag just nu kommer från ett eu-land, inte att jag bor i ett EU-land? Jaja, nu ska vi såklart inte stjäla den här tråden...intressant bara att jag aldrig tänkt på det!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Stickkontroller existerar inte bara så du vet, att utföra en stickkontroll är inte i enlighet med lagstiftningen.
Kommer du resande kan en Tulltjänsteman ta ut dig för kontroll enbart för att kontrollera om du fullgjort din deklarationsplikt, mer "misstanke" än så behövs inte.

Vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Exempel på stickkontroller:

En Tulltjänsteman bestämmer sig för att den femte personen som kommer runt hörnet skall tas ut för kontroll.
Eller att nästa brunett skall kontrolleras eller nästa kvinna/man, nästa rödhåriga nästa skalliga man med myggjagare osv

Börjar det klarna?

Permalänk

snor tråden ett ögonblick:
Så hur mkt måste jag lägga på priset för en vara i %, sammanlagt. Så att jag kan få en bild av hur mycket extra jag måste betala? Hörde en siffra på 40% någonstans, stämmer detta?