Garanti på varor köpta från Blocket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Garanti på varor köpta från Blocket

Lär köpa en datorpryl från blocket snart, och vill höra mer er hur det ligger till med garantier och sådant. Alltså, säljaren skickar med kvitto och originalförpackning och jag godkänner med betalgarantin efter jag har fått varan. Låt säga att den börjar krångla sedan, kan jag skicka den till butiken där han köpte den och få den undersökt/utbytt?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003

Aldrig garanti som andra ägaren. ENDAST första ägaren

Lenovo P1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2003

Det som går att göra om säljaren går med på det är att du kan vid ett eventuellt problem överlämna den till säljaren som i sin tur överlämnar den till butiken för åtgärd

Jag har en datamaskin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Är varan köpt på postorder eller kontant i en butik?
Det är ju inte säkert att köparens namn står skrivet på kvittot och allt butiken behöver för ett garantiärende är normalt köpbeviset, d.v.s kvittot.
Om inget namn står skrivet på kvittot vet de inte i butiken vem som har köpt varan och kräver inte heller att du ska bevisa detta.

Det finns inga moln – det är bara någon annans hårddiskar ...

Har några prylar och en gammal bil ...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Så det går inte att skicka den direkt till nätaffären, om man köpt något begagnat? Kan vara bra att veta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Aldrig garanti som andra ägaren. ENDAST första ägaren

Inte riktigt sant. Jag vet att bla. NetOnNet lämnar garanti på produkterna och inte till köparen. Så även om du säljer/ger bort en produkt så följer garantin med produkten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Inte riktigt sant. Jag vet att bla. NetOnNet lämnar garanti på produkterna och inte till köparen. Så även om du säljer/ger bort en produkt så följer garantin med produkten.

Låter ju ganska rimligt. Annars hade man ju inte haft någon garanti på julklappar och liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

ja men gäller garantin om man säljer till en annan person då ? det tror nämligen inte jag, speciellt om namnet står och oftast så gör det.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja men gäller garantin om man säljer till en annan person då ? det tror nämligen inte jag, speciellt om namnet står och oftast så gör det.

Även här vet jag att iaf NetOnNet godtar garantiärenden ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Köper man en hårddisk av något så finns det ju garanti på DISKEN.
Bara att skicka in till tillverkaren, de skiter ju i vem som köpt disken.

Om man får med originalkvittot på sakerna man köper, hur ska butiken veta vem som köpte varan först och att du inte köpt den begagnad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ja men om jag nu köper en beg prolle av en Nisse Lind och den pajar och jag skickar in den till firman han köpte av så är väl det självklart vem som köpte först om ja heter Anders svensson liksom ?

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja men om jag nu köper en beg prolle av en Nisse Lind och den pajar och jag skickar in den till firman han köpte av så är väl det självklart vem som köpte först om ja heter Anders svensson liksom ?

Ja, om namn och sånt finns med på kvittot.
Men o andra sidan så bryr de sig nog inte så mycket om vad du heter sålänge du har originalkvitto. Vad ska de göra lixom? Du kan ju även säga att du heter det som står på kvittot om det nu står något. Det står ju oftast bara om du köper via nätet eller liknande.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Storstad
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345

vad lagen säger så är det endast första ägaren.

Lenovo P1