Har installerat Gentoo har några problem som jag inte vet hur man fixar.

Permalänk
Medlem

Har installerat Gentoo har några problem som jag inte vet hur man fixar.

Tjena jag har nu installerat Gentoo på min pc installationen funka fint med lite hjälp av morec på slutet. Villket han ska ha tusen tack för. Men nu e det så att jag har några problem jag kommer att rabla upp dom nu.

1:När jag bootar upp gentoo så går det fint tills det kommer en text om att den inte kan hitta boot block devisen och det kommer typ en promp där jag kan skriva lite. Om jag skriver in /dev/hda6 villket som är den partitionen som mitt gentoo system ligger på så bootar gentoo upp och allt funkar som det ska.

2:När systemet är väll uppe så måste jag skriva dhcpcd eth1 för att få en ip till mitt nätverks kort. Jag har följt allt som står i gentoo manualen för att få ip vid boot. Plus att rc-update add eth1.net default funkar inte villket som jag tror är problemet.

3:Glad som jag var med mitt nya gentoo system så installerade jag xorg och fluxbox och även nvidia drivisarna. Problemet här är när jag laddar nvidia drivrutinen med xorg så stanar bilden på nvidia logon. Det som jag har installerat för att få drivisarna att funka är nvidia-kernel och nvidia-glx.

4: Inte direck ett problem men jag undrar en sak. När jag skulle installera gaim så efter att installerat så klagade emerge på att x11-libs inte fanns installerade. När jag sökte på x11 så hitta jag libX11 så jag försökte glatt att installera det. Men när jag skulle göra det så fick jag svaret att programet var maskerat?. Så min fråga är vad inebär det att ett program e maskerat.

Annars så tycker jag att gentoo är ett behagligt system och emerge är välldigt bra enda nackdellen med emerge är att det tar lång tid att installera program med det.

MVH//Crash_M

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

2. Testa att köra "rc-update add net.eth1 default" istället

Allstså net.eth1 istället för eth1.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wippo
2. Testa att köra "rc-update add net.eth1 default" istället

Allstså net.eth1 istället för eth1.net

fick /etc/init.d/net.eth1 notfound

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

4. Att ett program är maskerat innebär att det ännu inte är klassat som stabilt, så man får avgöra själv om man vill använda det ändå, info om hur man gör finns här,
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=33534

Fanns visst lite utförligare beskrvning än min där också.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för dom svaren jag har fått. Men det som jag allra mest skulle vilja ha igång är det där med boot grejen asså så jag slipper att skriva in /dev/hda6 varige gång jag bootar.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Skrivit in rätt i fstab? Skulle kunna vara att du skrivit fel partiton som root hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
Skrivit in rätt i fstab? Skulle kunna vara att du skrivit fel partiton som root hdd

Morec hjälpte mig med just fstab innan med detta problemmet och han kom inte på någon lösning. Plus att den ser helt rätt ut i mina ögon. Kan skriva in den här senare när gnome är färdig bakat

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

1) skulle du kunna skriva exakt vad som står när du försöker boota in.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
1) skulle du kunna skriva exakt vad som står när du försöker boota in.

Jo det kan jag men jag ska bara se till satt gnome bilr färdigt :D.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

2:

cd /etc/init.d/
ln -s net.eth0 net.eth1 (glömmer alltis bort om net.eth0 eller 1 skava först :S)
rc-update add net.eth1 default
./net.eth1 start (funkar med ./ för att vi redan står i /etc/init.d/, annars ska man skriva "/etc/init.d/net.eth1 start"...)

(funkar nätet ändå inte får du konfa /etc/conf.d/net)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
2:

cd /etc/init.d/
ln -s net.eth0 net.eth1 (glömmer alltis bort om net.eth0 eller 1 skava först :S)
rc-update add net.eth1 default
./net.eth1 start (funkar med ./ för att vi redan står i /etc/init.d/, annars ska man skriva "/etc/init.d/net.eth1 start"...)

(funkar nätet ändå inte får du konfa /etc/conf.d/net)

Får ls: net.eth0: No such file or directory
ls: net.eth1: No such file or directory när jag kör ls -s net.eth0 net.eth1. Den ända net grejen som finns i /etc/init.d/ är net.lo vilket som är ju loopback. här är min /etc/conf.d/net

# This blank configuration will automatically use DHCP for any net.*
# scripts in /etc/init.d. To create a more complete configuration,
# please review /etc/conf.d/net.example and save your configuration
# in /etc/conf.d/net (this file :]!).

config_eth1=( "dhcp" )
dhcp_eth1="nodns notp nonis"

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

"ln -s net.lo net.eth0"

så är det nog du ska göra... eth0 är det första interfacet.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TSSJ
1) skulle du kunna skriva exakt vad som står när du försöker boota in.

Här kommer det

>>Activating udev
>>Determining root device...
!!The root block device is unspecified or not detected
Please spexify a device to boot, or a "shell" for a shell...
boot() :: _

så ser det ut. Och nrä jag skriver /dev/hda6 så bootar den upp.

Nu har jag fått igång nätverkter gjorde som Whoracle sa och länkade net.lo till eth1. Nu är en sak fixad ialla fall och nu när jag har gnome så skulle jag villja att nvidia drivisarna funkar villket dom inte gör kan posta min xorg conf senare plus att jag vill få igång scrollen och göra satt cdskivor och usb minnen mountas auto matisk och hamnar på skriv bordet.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

scrollhjulet :

i musavdelningen i xorg.conf (tror det är lika i Xfree86 om du mot förmodan skulle råka använda det...):

Section "InputDevice" ..... ..... Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
scrollhjulet :

i musavdelningen i xorg.conf (tror det är lika i Xfree86 om du mot förmodan skulle råka använda det...):

Section "InputDevice" ..... ..... Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection

Hmm det funka inte och sen så har jag lite problem med att visa program inte hamnar på gnome menyn. Hur fixar man det? har installerat xmms och gaim å firefox bara firefox hamna på gnome menyn. Men tusen tack för all den hjälp jag har fått hitils

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Euum, har du passerat en root= till kerneln i grub.conf så den vet vart root block device håller hus?
T.ex
kernel /vmlinuz root=/dev/hda6.....

Dubbelkollat så att allt stämmer i /etc/fstab?

Edit: om jag ska vara lite petig så är det /etc/init.d/net.eth0 som gäller för första nätverkskortet och net.eth1 för andra. Så egentligen är det net.eth0 som du bör lägga till i start och sätta config_eth0="dhcp" i /etc/conf.d/net.... men men, det fungerar ju som du har löst det också.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Euum, har du passerat en root= till kerneln i grub.conf så den vet vart root block device håller hus?
T.ex
kernel /vmlinuz root=/dev/hda6.....

Dubbelkollat så att allt stämmer i /etc/fstab?

Edit: om jag ska vara lite petig så är det /etc/init.d/net.eth0 som gäller för första nätverkskortet och net.eth1 för andra. Så egentligen är det net.eth0 som du bör lägga till i start och sätta config_eth0="dhcp" i /etc/conf.d/net.... men men, det fungerar ju som du har löst det också.

Jag kör lilo och det nätverks kortet som jag vill använda hetter eth1 eth0 e ett skit kort på mitt mordekort. och jag kan lägga ut min fstab så ni kan titta på den

# /etc/fstab: static file system information.
# $Header: /var/cvsroot/gentoo-src/rc-scripts/etc/fstab,v 1.18.4.1 2005/01/31 23:05:14 vapier Exp $
#
# noatime turns off atimes for increased performance (atimes normally aren't
# needed; notail increases performance of ReiserFS (at the expense of storage
# efficiency). It's safe to drop the noatime options if you want and to
# switch between notail / tail freely.
#
# See the manpage fstab(5) for more information.

# <fs> <mountpoint> <type> <opts> <dump/pass>

# NOTE: If your BOOT partition is ReiserFS, add the notail option to opts.
/dev/hda5 /boot ext2 defaults,noatime 1 2
/dev/hda6 / ext3 noatime 0 1
/dev/had3 none swap sw 0 0
/dev/cdroms/cdrom0 /mnt/cdrom iso9660 noauto,ro 0 0
#/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto 0 0

# NOTE: The next line is critical for boot!
proc /proc proc defaults 0 0

# glibc 2.2 and above expects tmpfs to be mounted at /dev/shm for
# POSIX shared memory (shm_open, shm_unlink).
# (tmpfs is a dynamically expandable/shrinkable ramdisk, and will
# use almost no memory if not populated with files)
shm /dev/shm tmpfs nodev,nosuid,noexec 0 0

Plus att när jag ska installera den allra nyaste nvidia drivrutinen från emerge (Har lagt till ACCEPT_KEYWORDS="-x86" i min make.conf) så får jag

>>> md5 src_uri NVIDIA-Linux-x86-1.0-7667-pkg0.run
* Determining the location of the kernel source code
* Found kernel source directory:
* /usr/src/linux
* Found sources for kernel version:
* 2.6.12-gentoo-r6

* getfilevar requires 2 variables, with the second a valid file.
* getfilevar <VARIABLE> <CONFIGFILE>
* Could not find a usable .config in the kernel source directory.
* Please ensure that /usr/src/linux points to a configured set of Linux sources.
* If you are using KBUILD_OUTPUT, please set the environment var so that
* it points to the necessary object directory so that it might find .config.

!!! ERROR: media-video/nvidia-kernel-1.0.7667 failed.
!!! Function linux-info_pkg_setup, Line 521, Exitcode 1
!!! Unable to calculate Linux Kernel version
!!! If you need support, post the topmost build error, NOT this status message.

jag har använt genkernel och jag vet inte hur jag ska lösa detta över huvod taget

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem

Känns nästan som om det är problem med uDev när du bootar...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt hur det blir med genkernel men kolla om du har en linux-x-x-x mapp i /usr/src ifall du har en länka den till /usr/src/linux, då kanske den hittar .config filen om det finns nån sån i genkernel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tharkun
vet inte riktigt hur det blir med genkernel men kolla om du har en linux-x-x-x mapp i /usr/src ifall du har en länka den till /usr/src/linux, då kanske den hittar .config filen om det finns nån sån i genkernel.

MM det finns en sån lekte med make menuconfig och efter en reboot så funka inte nätverktet. Tror att jag fixar det nu komplierar om hella grejen igen

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
/dev/had3 none swap sw 0 0

Kan inte hjälpa dig med det andra, så jag kan påpeka det här iaf..=)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha unstable paket av nvidia-drivrutinerna så är det bättre att du lägger in följande i /etc/portage/package.keywords. Annars får du ju unstable utav allt såvida du inte vill köra bleeding edge men då är risken stor att du emerge:ar ebuilds som inte är 100% ok.

media-video/nvidia-kernel ~x86
media-video/nvidia-glx ~x86

Edit: Lite mera exempel hittar du här http://gentoo-wiki.com/TIP_package.keywords

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Om du bara vill ha unstable paket av nvidia-drivrutinerna så är det bättre att du lägger in följande i /etc/portage/package.keywords. Annars får du ju unstable utav allt såvida du inte vill köra bleeding edge men då är risken stor att du emerge:ar ebuilds som inte är 100% ok.

media-video/nvidia-kernel ~x86
media-video/nvidia-glx ~x86

Edit: Lite mera exempel hittar du här http://gentoo-wiki.com/TIP_package.keywords

Lyckades fixa grafiken och ljudet :D. Nu är det bara boot green som e kvar å fixa och jag har kolat runt på google och gentoo forumet men jag hittar ingen lösning :(. annars så funkar gentoo jätte fint lätt den bäst disten jag har kört än så länge.

Visa signatur

8D