Dela ut en mountad disk med samba

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Okt 2001

Dela ut en mountad disk med samba

Jag har mountat min 120gigare i min home-mapp, i /home/film
Mounten fungerar på linuxburken, men när jag går in via samba och skapar en nätverksenhet till /home/film så blir den bara 30gb (vilket är storleken på disken linux ligger på)

alltså "gills" inte mounten i samba, utan den delar bara ut själva katalogen som ligger på min 30gigare. Hur fixar jag detta?

hmm, testade lite nu och det verkar som att filerna lägger sig på 120gigaren, men då är frågan, vad kommer hända när det ligger mer än 30gb filer? vad kommer windows säga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Om jag förstår dig rätt så har du delat ut din Linux disk och inte din "mountade" 120GB Hårddisk.

Kolla i din smb.conf att den verkligen pekar på rätt utdelat hårddisk. VIlket den inte kan göra just nu.

"When dealing with the insane, the best method is to pretend to be sane."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

Tror inte heller att den pekar på rätt hdd!

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staden
Registrerad
Sep 2003

Skulle det inte funka att mounta t.ex. "/dev/hda2/"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Okt 2001

Jo, den pekar på rätt hårddisk. När jag lägger över filer över nätverket och samtidigt kollar på linuxburken hur mycket ledigt det är så minskar det på rätt disk.

Men jag har ju mountat 120gigaren i /home/film
och /home katalogen ligger ju på installationsdisken som är en 30 gigare.
Och i windows när man ansluter en nätverksenhet till /home/film så visar den en storlek på 30gig, även fast filerna uppenbarligen hamnar på 120gigaren...

Jag blir inte klok på detta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Maj 2004

Peka som Mixdisk säger då, bara för att testa....

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/bin/bash
Registrerad
Mar 2002

Bryt inte ihop på detta, den läser inte ner i katalogstrukturen helt enkelt. Alltså /home/film ligger på / som är 30gb, alla dina filmer ligger i /home/film/.

Så när du styr access till /home/film så läser den bara film/ och vart den ligger vilket är på 30gb disken. Om du gör en utdelning till ur film katalogen och fixar access till den så kommer den läsa från den disken istället och du kommer se utrymmet från 120gb disken istället.

Alltså den läser film från disken den ligger på, inte vad som ligger i film. It's not rocket science

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --