Permalänk
Medlem

installera Grub från Windows?

Installera om winXP nyligen, som ni vet så skriver windows över MBR. Hur får man tillbaka Grub till MBR? kan inte boota LiveCDs av nån konstig anledning så jag undrar hur man lägger in GRUB från windows.

kan man inte installera en starthanterare på en disket istället för att skriva om MBR?

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att du inte kan starta från LiveCDs pga att du inte har CD:n först i bootsekvensen eller vad det heter?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det är inte så enkelt att du inte kan starta från LiveCDs pga att du inte har CD:n först i bootsekvensen eller vad det heter?

nej de är inte de som är felet. Utan de är drivrutinerna grafikortet s0m strular. Kan man inte komma åt xorg på livecds? måste byta från NV till VESA drivrutiner

Permalänk
Medlem

Om du bara har skrivit över Booten så går det att ordna med en vanligt "Linux-install-cd".

Du skriver något i stil med "vmlinuz root=/dev/hda0" Så bootar den som vanligt upp ditt linuxsystem.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Om du bara har skrivit över Booten så går det att ordna med en vanligt "Linux-install-cd".

Du skriver något i stil med "vmlinuz root=/dev/hda0" Så bootar den som vanligt upp ditt linuxsystem.

//fog

okej, kan du förklara lite mer hur de menar? förstår inte riktigt. ska jag skriva vmlinuz root=/dev/hda0 i istallationsprogramet?

Edit: kan jag inte tanka hem grub och lägga in det på diskett istället? för enkelhetens skull