Permalänk
Medlem

Kan man bara byta hårdvaran?

Det är så att jag kommit över lite nya delar till min Linux-server och jag undrar om man slipper installera om hela burken. Dvs att jag bara bytar ut delarna (moderkort,processor) och att det funkar som vanligt sen.

Om jag nu måste installera om min burk, hur gör jag lättast för att spara inställningar på configurationerna på vissa program?
Kör debian på servern, kanske bör nämnas.

Tar gärna emot tips och idéer.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver inte installera om.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men indentifierar inte installern hårdvaran och anpassar systemet efter det?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.
m0REc, Du kör gentoo + nästan samma version också. Så jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig att få igång mitt gentoo. Gå in på Kernel panic tråden och svara.
Tack på för hand.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Men indentifierar inte installern hårdvaran och anpassar systemet efter det?

Naej, det mesta laddas dynamiskt av kerneln vid boot.
Se till att diskar och pci-kort hamnar i samma ordning bara för att undvika problem och omkonfigureringar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Naej, det mesta laddas dynamiskt av kerneln vid boot.
Se till att diskar och pci-kort hamnar i samma ordning bara för att undvika problem och omkonfigureringar.

Ser ni, jag visste att det var ngt! Tack för hjälpen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda du kan tänkas behöva ändra är kärnan om du inte kör med moduler eller om du inte har kompilerat moduler till alla enheter som du nu köpt nya.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Kan man bara byta hårdvaran?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Det är så att jag kommit över lite nya delar till min Linux-server och jag undrar om man slipper installera om hela burken. Dvs att jag bara bytar ut delarna (moderkort,processor) och att det funkar som vanligt sen.

Om jag nu måste installera om min burk, hur gör jag lättast för att spara inställningar på configurationerna på vissa program?
Kör debian på servern, kanske bör nämnas.

Tar gärna emot tips och idéer.

Tack på förhand.

Har jag gjort ett flertal gånger med min server. Ryckt ur de gamla grejerna och stoppat in nytt. Har dock kompilerat om kerneln mellan varven (varit lite olika processorer) men det funkar nog ändå även om man inte gör det.

Kör ingenting som kräver specifik hårdvara, ser bara till att hårddiskkontrollers är inkompilerade, resten sköter sig själv oavsett grundläggande hårdvara.

(min server kör också Debian)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.