Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seabazz
Nja, jag gillar linux det är inte det, men du får det låta så enkelt med editera /etc/X11/xorg.conf. Har försökt och försökt att få rätt upplösning på min DELL men kan fasen inte lyckas, så jag kan samtidigt förstå frustrationen som vissa har med linux. Men det är som med allt, allt har sina fördelar och nackdelar.

Sen är ju xorg lite segt när man t.ex högerklickar på skrivbordet, frågan är egenltigen varför. I program flyter menyer på hur bra som helst.

Har du någon skum upplösning typ 1400x1200 eller så?

Då kan du behöva en korrekt modeline.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5541464...
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4213117...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Varför inte listan på http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ tex?

Tja, ljudkort var ett dåligt exempel, men säg tv-kort, grafikkort eller moderkort då. Det skulle vara skönt att kunna surfa in på en sida och se om SATA, FireWire osv fungerar eller ej. Säg att jag vill kolla in om SATA fungerar på A8N-SLi. Då vill jag bara kunna surfa in på www.linuxhardwaredatabase.org (eller nåt ), välja Moderkort ---> ASUS -----> A8N-SLi och där borde det då finnas en tabell där det stod SATA: Supported in sata_nv (eller vad det nu blir), requires Kernel 2.6.8 or better. Typ
Var många borden där, men se det mer som spånande än nåt annat...

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid starta ett prog med att skriva namnet, men annars finns det på Ubuntuguiden hur man ändrar var progstartaren ligger under.

men visst, lite udda ibland att tex webredigeringsprog lägger sig under programering.

/oj, vad det haglade nu då.. det gäller Xerbe detta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Okej, vem bryr sig? Gillar du det inte så använd det inte.

Ursäkta Sachankara, men jag ville bara framföra lite konstruktiv kritik? iochmed vissa nöjer sig med responsen från GUI't medan jag inte gör det... Jag gillar linux,jag använder linux... och jag gillar tanken med gnome/kde.......icevm,fluxbox osv är lite för minimalistiskt för min smak.... och för alla som skiver... JA, jag har testat samtliga releaser med diverse ati/nvidia drivrutiner... fick tillochmed igång mus-skuggs acceleration i FC3 :P... Och datorn jag sitter på har varit en 3,2 P4 med 1gig ram hela tiden... med både nvidia och ati kort.. Beroende på distar är det mer eller mindre flaxigt och blinkigt... Fedora core har varit den som fungerat bäst... i Ubuntu får jag sega fönster-resize och mouse-over effekten i menyerna blinkar lite flaxigt om jag rör musen fort över....

Jag vill helt enkelt veta vad det är som gör att man i windows exempelvis fått detta att fungera så mycket bättre? Är det helt beroende på dålig hårdvaru+drivrutinsanpassningar gentemot kde/gnome som gör att det går som det går....? eller beror det på xorg, xfree som i grunden är felt ute?? DIskussionen har dragit mot OT hållet, men visst kan man diskutera vad som kan göras för att linux-distarma skall kännas som mer "kompletta"..

Jag råkar störa mig såpass mycket på detta att det faktiskt är anledningen till att jag inte kör exempelvis Ubuntu som huvud-OS... även om detta är just ett utav de bättre distarna jag provat ur denna synpunkt... SJälva OS'et har jag lärt mig att älska... men tyvärr är inte kärleken blind...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
X* kommer alltid vara slött. Vänta på något som inte bygger på X11, typ Haiku.

Sant... Jag väntar iaf. förväntansfullt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Ursäkta Sachankara, men jag ville bara framföra lite konstruktiv kritik? iochmed vissa nöjer sig med responsen från GUI't medan jag inte gör det... Jag gillar linux,jag använder linux... och jag gillar tanken med gnome/kde.......icevm,fluxbox osv är lite för minimalistiskt för min smak.... och för alla som skiver... JA, jag har testat samtliga releaser med diverse ati/nvidia drivrutiner... fick tillochmed igång mus-skuggs acceleration i FC3 :P... Och datorn jag sitter på har varit en 3,2 P4 med 1gig ram hela tiden... med både nvidia och ati kort.. Beroende på distar är det mer eller mindre flaxigt och blinkigt... Fedora core har varit den som fungerat bäst... i Ubuntu får jag sega fönster-resize och mouse-over effekten i menyerna blinkar lite flaxigt om jag rör musen fort över....

Jag vill helt enkelt veta vad det är som gör att man i windows exempelvis fått detta att fungera så mycket bättre? Är det helt beroende på dålig hårdvaru+drivrutinsanpassningar gentemot kde/gnome som gör att det går som det går....? eller beror det på xorg, xfree som i grunden är felt ute?? DIskussionen har dragit mot OT hållet, men visst kan man diskutera vad som kan göras för att linux-distarma skall kännas som mer "kompletta"..

Jag råkar störa mig såpass mycket på detta att det faktiskt är anledningen till att jag inte kör exempelvis Ubuntu som huvud-OS... även om detta är just ett utav de bättre distarna jag provat ur denna synpunkt... SJälva OS'et har jag lärt mig att älska... men tyvärr är inte kärleken blind...

Windows kan för vissa kännas snabbare än t.ex. Linux eftersom GUI:t är en del av kärnan. Linux och andra *NIX/POSIX-OS kör med filosofin att grafiska gränssnitt inte har att göra i kärnan. Först och främst tar det för mycket prestanda från övriga processer (en av anledningen till att Windows aldrig kommer att köras på superdatorer) och för att det är en säkerhetsrisk. Se bara på när man hittade säkerhetsbrister i PNG-biblioteken: på Windows-system var alla tvungna att uppgradera för att bli av med problemet, oavsätt om det var servers eller desktop-datorer medan *NIX-system utan grafisk miljö inte ens behövde bry sig.

X-systemet är också skapat med ren nätverkstransparens vilket gör att man kan tunnla det över t.ex. SSH. Finns vissa säkerhetsbrister med det men kommer ändå inte i närheten av Windows extremt problematiska RPC.

Själv tycker jag faktiskt att Xorg är snabbare än Windows på mina burkar. Testa bara en sådan sak som att dra ett fönster från ett virtuellt skrivbord till ett annat. I Windows kan det ta upp till två sekunder innan fönstret ens kommer upp på skärmen medan i X så sker det på ett par tio/hundratal millisekunder.

För övrigt när vi ändå talar om Windows och dess brister. Linux må vara ett monolitskt system men Windows är en monolitisk mardröm. Hur i helvete kunde man binda alla dessa grejor från grafiskt gränssnitt och ljudserver till filhanteraren/webbrowser rakt in i systemets grund? Som jag sa tidigare, knappast det mest optimala ur säkerhets- eller prestandasynpunkt. Nu talar vi heller inte om hur hög prioritet det grafiska får för att uppdatera ett fönster. Vi vet att Windows ibland kan vara snabbare på att uppdatera sådant; men när Windows väljer att satsa det mesta av CPU-kraften på fönstret så väljer *NIX-system kanske att "utföra de där 3000 transsaktionerna som ligger på kö" och då presterar bättre för tyngre applikationer. Sedan att man i Linux själv kan kontrollera vilken I/O- och process-schemaläggare man vill ha gör det knappast sämre för de som behöver en kontrollerad miljö.

Ur min synvinkel som programmerare är det också enklare att programmera för *NIX-system än för Windows. Behöver man t.ex. komma åt någen hårdvara så öppnar man bara den som en fil under /dev medan i Windows får man först leta igenom den mest obskyra dokumentationen för Win32-API. Ska jag koda ett filsystem så kan jag bara ta och plocka upp en bok i Linux-kernel-programmering för Linux, men i Windows måste jag betala rejält med pengar åt Microsoft för att få tillgång till dokumentationen till deras djupare delar.

Användarvänligheten kan diskuteras men om man tar en riktig funderare så kan man ju faktiskt se fördelen med att man är vanlig användare (med undantag av Lindows) och inte kan installera program som standard. Klicka på exe-filer för att installera program är heller inte särskilt bekvämt om man ska installera dem på flera datorer. Uppdatera hela systemet? I Windows gäller det då att tanka ner varenda program, installera, paketera om och sprida till övriga datorer. I Linux tankar man ner alla system- och programuppdateringar via dess pakethanterare. Det är både smidigare och går snabbare.

Det var i alla fall några av mina tankar angående Windows och Linux...

Permalänk

Sachankara - Mycket bra skrivet!

Permalänk

jag fattar inte katalog strukturen en heller, men dom hammnar på rätt ställe hela tiden iaf

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Det här är faktiskt det problem jag också ser med Linux och dess fönsterhanterare. Segheten. - Och jag vet att många andra gör det.
Ok, petitresser tycker många, men jag blir ganska irriterad över en sådan grej.

Linuxfantasterna får klaga hur mycket det vill på Windows och hur förbannat jävla dåligt det är när det gäller andra grejor.
Men fortfarande. Jag gillar inte Linux p.ga. den grafiska sirapen. Jo, jag har testat fluxbox och XFCE4. Problemet kvarstår delvis.

Kan vi inte linuxmänniskor istället arbeta för ett bättre GUI-OS? Främja utvecklingen.
Ett GUI-OS som är lika responsivt som Windows, om inte ännu mer

Permalänk

hmm frågan är oggah vill alla jobba med att få linux enklare osv, jag tror faktiskt inte det..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Nej det tror jag inte heller.
Det känns dock som att vissa Linux-OS har värvat många Windowsanvändare nu på senare tiden.

Vad heter förresten det projekt som handlar om nästa generations X11, X.org. Eller vad det heter?

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Sachankara, håller helt med om att Linux/UNIX ger dig saker som Windows aldrig kan ge.

Dock är Grafiskt en "andragrej" i Linux/UNIX. Och det kommer troligen aldrig bli lika snabbt som Windows eller MacOSX(Mach-kernel/BSD). Dock har dom projekt på gång för hårdvaru och kernel-accelererad X-server m.m..

Jag har själv gett upp hoppet lite för X11, visst kör jag det, men jag är medveten om att de blir inte snabbare förrän dom gör något drastiskt... Är nog mer nyfiken på BeOS's efterföljare..

Permalänk
Medlem

Linux-projektet består av många olika delar, och för alla är användarvänligheten säkert inte högsta prioritet (tror knappast ratpoison-utvecklarna sitter och funderar på hur de ska underlätta övergången från Win XP till deras WM ). Dock så arbetar många för att göra Linux mer användbart, tex Gnome- och KDE-utvecklarna eller folket bakom Mandrake, Fedora eller Ubuntu.
Och det går ju framåt hela tiden, omän i små steg, mer evolutionärt än revolutionärt. Om vi ska jämföra Windows och Linux (de användarvänliga distarna då) så har Windows mest fått små säkerhetsfixar och tillägg som Security Center, medans tex KDE har utvecklats enormt. 2001 så var det fortfarande KDE 2.x som gällde: http://www.kde.org/screenshots/images/large/kde2final_1.jpg
Angående xorg så går det framåt, snart släpps 7.0 som numera är modulärt :). Dessutom introduceras exa som används för att använda grafikkortet för att fixa transparans och dropshadows :).
Kombinerat med glitz och cairo kommer man kunna accelera skrivbordet med grafikkortet, ungefär som i OSX.

Permalänk

Är det bara jag som tycker att Windows går segt som sirap, medan Fluxbox flyter på bra? Visserligen var det ett tag sedan jag installerade om Windows, och en del skräp och sådant kanske det kan finnas, men det gick långsamt redan från början. På alla andra i denna tråd verkar det som om det vore självklart att Windows skulle vara så mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman

...

Angående xorg så går det framåt, snart släpps 7.0 som numera är modulärt :). Dessutom introduceras exa som används för att använda grafikkortet för att fixa transparans och dropshadows :).
Kombinerat med glitz och cairo kommer man kunna accelera skrivbordet med grafikkortet, ungefär som i OSX.

just transparenta fönster odyl ser jag som en stor fördel i ett modernt gränssnitt. en genomskinlig palett känns ju mycket mindre ivägen i de flesta fall...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Tycker att "Jag fattar inte - Det suger"-mentaliteten genomsyrar den mesta kritiken i den här tråden.
Vill man ha en filstruktur (läs saknad av) som i Windows bör man använda windows. Den filstruktur som används av majoriteten av alla operativsystem är den *nix baserade och den är bra mycket mer logisk än windowsvarianten; kaos.

Personligen tycker jag inte att X / Xfce är speciellt mycket segare än Windows, men visst kan man märka en skillnad. Men att bara klaga på att det är segt och suger hjälper inte problemet. Fundera vad istället vad man själv kan göra för att snabba på utvecklingen av nästa version av Xorg, finns massa saker förutom att koda. GNU/Linux bygger på volentär arbete.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Både SGI, SUN och IBM har häfftiga grafikkort till sina arbetsstationer, och eftersom dom har egna OS så kan dom skriva drivrutiner som utnyttjar dessa kort till max.

Att dom använder *nix variantern är nog den enklaste förklaringen att dom är enkla att skriva för och att dom sedan tidigare har stora färdiga programbibliotek.

En annan förklaring är att Windows inte har kunnat utnyttja stora arbetsminnen förän dom senaste versionerna, beror också på x86 platformen som endast kan adressera 1GB direkt, iofs kan adressera mera med diverse tillägg men det är också nytt. Det kanske blit anorlunda när 64bits har slagit igenom på "PC" sidan.

SGi, SUN, HP och IBM har haft 64bitars processorer och 64bitars OS länge. MS har precis släppt sin version.

Ok men om man ska sysla med cad/3dmodelering på en typisk cad/3dmodelerings pc. Altså en pc med pentium4 quadro grafikkort och några gigabyte med ram. Vad lämpar sig bäst då *Nix eller windows?.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
X* kommer alltid vara slött. Vänta på något som inte bygger på X11, typ Haiku.

Varför skulle X alltid vara slött? Det är ett påstående helt utan grund, X utvecklas kontinuerligt och snabbare nu än på många år.

När det gäller Haiku har jag följt projektet sedan det startade 2001 och visst är det ett gulligt litet hobbyprojekt, men det ganska lite har hänt de senaste fyra åren. Det är lite intressant ur ett projektsynpunkt, men det enda de försöker göra är att duplicera att 5 år gammalt OS. Visst var BeOS kul på sin tid, men det var fem år sedan.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Det här är faktiskt det problem jag också ser med Linux och dess fönsterhanterare. Segheten. - Och jag vet att många andra gör det.
Ok, petitresser tycker många, men jag blir ganska irriterad över en sådan grej.

Linuxfantasterna får klaga hur mycket det vill på Windows och hur förbannat jävla dåligt det är när det gäller andra grejor.
Men fortfarande. Jag gillar inte Linux p.ga. den grafiska sirapen. Jo, jag har testat fluxbox och XFCE4. Problemet kvarstår delvis.

Kan vi inte linuxmänniskor istället arbeta för ett bättre GUI-OS? Främja utvecklingen.
Ett GUI-OS som är lika responsivt som Windows, om inte ännu mer

GUI-OS? Ett GUI som är ett eget OS? Är inte det lite mycket arbete? Förövrigt finns det redan en hel del testversioner av hårdvaruaccelererade guin för linux. Vad gäller schankaras inlägg så är det imponerande hur man så totalt kan prata förbi det man svarar på. Killen är inte intresseread av att lära sig koda X86assembler eller att implementera en egen grafikmotor, e.dyl., något som du tog upp.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Vad gäller schankaras inlägg så är det imponerande hur man så totalt kan prata förbi det man svarar på. Killen är inte intresseread av att lära sig koda X86assembler eller att implementera en egen grafikmotor, e.dyl., något som du tog upp.

Nej, vad han vill göra är rätt tydligt: han vill köra Windows. Passar XFree86/Xorg inte honom så behöver han väl inte använda det? Jag sa det redan i början på tråden. Jag ville bara försöka upplysa honom om att Linux varken är eller kommer att vara en Windows-kopia...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
GUI-OS? Ett GUI som är ett eget OS? Är inte det lite mycket arbete? Förövrigt finns det redan en hel del testversioner av hårdvaruaccelererade guin för linux. Vad gäller schankaras inlägg så är det imponerande hur man så totalt kan prata förbi det man svarar på. Killen är inte intresseread av att lära sig koda X86assembler eller att implementera en egen grafikmotor, e.dyl., något som du tog upp.

Prata förbi? Schankara beskrev varför Linux (X) kan upplevas som segt ibland. Det var bara i de sista två styckena som har skrev ur sin egen synvinkel som programmerare.

Du däremot, slog nog världsrekord i missuppfattning när du hängde upp dig på "GUI-OS". Naturligtvis menar oggah ett OS med ett bra GUI och inte ett GUI som också är ett OS.

Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Nej, vad han vill göra är rätt tydligt: han vill köra Windows. Passar XFree86/Xorg inte honom så behöver han väl inte använda det? Jag sa det redan i början på tråden. Jag ville bara försöka upplysa honom om att Linux varken är eller kommer att vara en Windows-kopia...

Nej, nej och än en gång, NEJ?!.... Allt du har skrivit är sant, oh vad alla har skrivit här är sant, jag vill inte göra OM linux till windows genom att implementera likadan filstruktur, exe-liknande filer osv... Du får nog skilja på vad jag skriver och andra skriver här?.... Jag är kanske en av ett fåtal här inne som faktiskt ANVÄNDER linux utan att vara programerare... Såsant såsant, mycket väl beskrivet hur fint det är för programerare osv... men vill inte ni programerare att mer folk använder era applikationer? Jag poängterade helt enkelt vad jag tycker som är den största bromsklossen för mig.... Man har valt att inte bulta in gui't i OSét.. som du sa ur många apekter är mycket bra... Men då får man försöka att kompensera det man förlorar.... herregud... Jag har provat väldigt många olika typer av OS, hemma kör jag Linux,OSX, Windows... Alla har sina för och nackdelar... punkt slut... det som windows har som en nackdel har den andra som fördel..vice versa på alla håll... Men den stora tanken med Linux är att den med större kliv skall försöka jobba sig in i Desktop-marknaden... vilket i sådanafall blir perfekt.. då ni utvecklare inte måste sitte vid SuSe, Redhat/Fedora och Ubuntu.. utan vilket ni vill...

Det jag ä försöker påpeka var varför jag, som en workstation/desktop-användare inte kan tänka mig linux som huvud-OS, konstruktivt och icke-flame enligt min åsikt?... Vill du så skulle jag kunna skriva allt jag tycker är dåligt med windows, saker som de borde implementera från linux och dylikt... Men jag tycker inte det ska gå i överdrivt, vi vill inte ha 10 olika typer av "Windows" där ute... Linux finns idag för att det var/är unikt och enda i sitt slag..... Men när väl steget togs att implementera ett GUI till det så finns det ingen orsak till att inte göra det så snabbt och responsivt som möjligt... Du besvarade många av mina frågor, men sen skrev du lite bihang som jag inte kunde ta åt mig... bara för att du är van till att folk flamar här inne behöver man inte utsätta någon som bara vill ha svar på frågor, inte sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Är det bara jag som tycker att Windows går segt som sirap, medan Fluxbox flyter på bra? Visserligen var det ett tag sedan jag installerade om Windows, och en del skräp och sådant kanske det kan finnas, men det gick långsamt redan från början. På alla andra i denna tråd verkar det som om det vore självklart att Windows skulle vara så mycket snabbare.

yo!

Window flyter på bra direkt efter intallationen tycker jag, sen när man lagt in drivrutiner till grafiken går det istället segare. nu sitter jag i Gnome med nVidias dris på systemet, och det flyter på bra som nytt Windows ..fast snyggt då.

Windows verkar ju fö hylla seghet, standard i inställningar är ju bla att det SKA ta en extra sekund innan programmenyn visar sig. =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson

Prata förbi? Schankara beskrev varför Linux (X) kan upplevas som segt ibland. Det var bara i de sista två styckena som har skrev ur sin egen synvinkel som programmerare.

Du däremot, slog nog världsrekord i missuppfattning när du hängde upp dig på "GUI-OS". Naturligtvis menar oggah ett OS med ett bra GUI och inte ett GUI som också är ett OS.

Nicklas

meningen var väll att det är en integrerad del av systemet, istället för att vara en separat del som instruerar systemet om önskemål (från användarens synvinkel)

Visa signatur

Permalänk

Egentligen kanske vi alla borde ta och "coola ner lite" innan det blir en massa tjafs...

Jag ska bara ta och säga två saker till innan jag förbereder mig inför nästa salva av motargument (;)) :

1. Grafiskt användargränssnitt kommer aldrig bli en del av kärnan. Kernel-utvecklarna vill inte ha en massa saker i kärnan som hör hemma i "user-space". Det skulle resultera i en kärna med stora säkerhetsproblem, enormt bloatad, svår att debug:a, o.s.v. En mardröm för utvecklarna med andra ord...

2. X är en standard för UNIX-kompatibla och UNIX-liknande OS (med undantag på ett fåtal som QNX och BeOS). Vill ni att de ska utveckla ett nytt system så har ni en stor uppgift framför er: att övertyga tusentals programmerare och företag att göra om sina program och verktyg. Lycka till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Ok men om man ska sysla med cad/3dmodelering på en typisk cad/3dmodelerings pc. Altså en pc med pentium4 quadro grafikkort och några gigabyte med ram. Vad lämpar sig bäst då *Nix eller windows?.

Windows lämpar sej bäst. Finns mest program för sådant med där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor

Windows är ett Desktop GUI, en komplett skrivbordsmiljö, tar säkert en 1Gbyte...
Gnome och KDE är detsamma, fast hälfen så snabbt...

Fluxbox är en fönsterhanterare på runt ~2MByte, inget annat...

Dra igång en massa Firefox, Gimp och massa program.. sen tabba hejvilt mellan allt samtidigt som du lyssnar en mp3a.. så ska du se att de inte flyter så fint..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
jag fattar inte katalog strukturen en heller, men dom hammnar på rätt ställe hela tiden iaf

Den är väldigt enkelt upplagd egentligen, det gäller bara att sätta sig in i hur det fungerar. Eller rättare sagt, det gäller att få ur alla tankar om C: och "Den här datorn".

Det Sachankara skrev beskriver väldigt bra varför somliga väljer ett "krångligt" och "långsamt" OS framför ett GameboyOS som Windows.
Jag har testat dom flesta av dom "användarvänliga" distarna, och fastnade tillslut för Ubuntu, då det bygger på Debian som jag kört mycket tidigare. Igår gick jag över till Linux som primärt OS, efter att hela mitt Windows XP hängde sig/bootade om/laggade pga. att min IP-telefonidosa/switch hängt sig vilket resulterade i att den inte delade ut IPn, bara skit. Detta visar ju hur dynamiskt Windows är. Om en del ballar ur stannar hela systemet.

Sedan har det ju pratats mycket om det här med seghet i tråden. Testa att installera om och gå sedan in i "Den här datorn" och markera en massa filer. ATT det laggar! Och dom flesta har väl någon gång, lite smått irriterade på sin hårdvara, öppnat Kontrollpanelen och blivit ännu mer irriterade på att det tar flera sekunder innan man får se några ikoner. Något jag aldrig upplevt i någon Linuxdist.
Jag kör nu Ubuntu med XFCE4 som fönsterhanterare, och jag har inga lagg, någonstans!

Edit: Det finns en hel uppsjö fönsterhanterare som landar nånstans emellan Gnome och KDE's tunga seghet och Fluxbox minimalitet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Corrado]
Detta visar ju hur dynamiskt Windows är. Om en del ballar ur stannar hela systemet.

nej Microsoft har bara implementerat en unifierad helhetslösning för krashantering.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Windows lämpar sej bäst. Finns mest program för sådant med där.

Beror på hur avancerat det ska vara. Anledningen till att större "3D-renderingsföretag" nyttjar Linux beror på att det är så otroligt billigt att bygga klustrade system. Bara att distribuera renderingen över flera datorer. Fast han ska väl bara köra en dator så det är väl inte så mycket att tjafsa om...

Permalänk
Medlem

Inflikar mina tankar i tråden, är både windows- och linuxanvändare. Jag är en smart man. Lagom lat. Lite paranoid.

___Installera program___

Windows: Aplätt. Verkligen - en apa klarar det.

Linux: Går bra om paketet finns med i distributionen. Ska du lägga in ett annat program som t.ex. rar hamnar du i trubbel eftersom de är länkade mot specifika versioner av bibliotek. Det välkända "check your dependencies twice a day". Gäller även om du själv ska kompilera. Går sällan genom utan att du behöver installera 2 nya biblotek.

Vinnare: Windows...

___Filstruktur___

Windows: Förryckt. Galet. Totalt osäkert. Förrvirrat. Ärva rättigheter genom mappar? Det går åt skogen när man försöker göra det säkert lite här och där i vissa mappar och flyttar på filer. Dessutom.. Varför lägga mina dokument på skrivbordet som ligger i documents & settings som ligger i den här datorn som ligger på skrivbordet. Vänta... vad sa jag... rörigt... Går inte heller att säkerhetskopiera alla programs inställningar eftersom vissa ligger i registret. Då måste du kopiera registret... Det vill man inte vid en ominstallation.

Linux: "/" roten. Virtuell startpunkt som inte har något att göra med varken "Den här datorn" eller just ditt skrivbord. Det är inget annat än en rot där allt är uppfäst. Mantrat "allt är en fil" är trevligt. Allt som hör till din användare ligger i din hemkatalog. Bra. Alla inställningar som är unika för din användare ligger i... just det... din hemkatalog. Alla programs inställningar ligger i /etc (säkerhetskopiera dem om du planerar förstöra för dig själv).

Vinnare: Linux

___Hårdvarustöd___

Blandad kompott. Med standardkomponenter är Linux lättare fram tills dess du vill göra något "avancerat" som att slå på TV-ut. Suck. Linux är gjort i programmeringslabbet och windows i hem/kontorsmiljö. Det är så och det märks.

Vinnare: Windows

___Spel___

Det händer att jag spelar spel. Annat än röj faktiskt. Alla vet vad som gäller här. Windows vinner. Linux kan om du kan, ibland.

Vinnare: Windows

___Server/Nytta___
Att köra server är naturligt på linux. Du når lätt och säkert din dator var du än är. På campus t.ex. Tanka hem ditt dagsarbete till din ftp. Låt din linuxserver dra säkerhetskopia på alla förändrade dokument på dina windowsdatorer och göra en logg över utförda åtgärder. Här skiner Linux "så som solen" och windows gräver ner sig i ett träsk fyllt av maskar, trojaner och bilder med elak kod i. bah...

___Geek-Factor___

Flummig rubrik... Nåväl. Att kunna testa om en hemskriven server kan pipe:a en fil genom unrar för skojs skull på under 2 minuter går utmärkt på linux. På windows har du knappt hunnit starta ett projekt på den tiden. Hittat underliga attacker på brandväggen? Grep:a alla rader med samma IP från dina loggar och du hittar kanske ett mönster. Ett "echo >" och du har spärrat IP:t i brandväggen... Är du smart och vill kunna göra intressanta komplicerade lösningar på ett snabbt och enkelt sätt är linux svaret. Windows motarbetar dig med vilje.

Kommer inte på fler fåniga rubriker just nu, fyller kanske på någon dag. Och jo - poängställning:

Windows: 3
Linux: 3

Det var med vilje.

Permalänk
Medlem

hehe. sanningen ligger la nånstans däremellan.

Visa signatur