Varför jag inte kör Linux som hvud-OS!

Permalänk
Medlem

en kompis till mig försökte installera *dsb. (vilken vet jag inte exakt)
det slutade i katastrof, så han köpte en skinande blank winxp-box, lovade och svor heligt att aldrig baktala microsofts produkter igen...

to each his own.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Windows har bara ett vettigt användnings område; för de som inte kan något bättre.

Spelat mycket på siståne? Och ja, man kan ha flera datorer... tänka sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Windows har bara ett vettigt användnings område; för de som inte kan något bättre.

Jag känner ett visst behov av att kommentera detta, jag skulle vilja påstå att det faktiskt finns saker som windows är bättre på, t.ex. att bra och enkelt kunna spela upp film. Jag har aldrig fått mplayer, vlc, xine... i linux att fungera lika enkelt och bra som t.ex. powerdvd eller windows versionen av vlc.

Linux är bra på vissa saker och windows på vissa saker. därför använder jag båda

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag känner ett visst behov av att kommentera detta, jag skulle vilja påstå att det faktiskt finns saker som windows är bättre på, t.ex. att bra och enkelt kunna spela upp film. Jag har aldrig fått mplayer, vlc, xine... i linux att fungera lika enkelt och bra som t.ex. powerdvd eller windows versionen av vlc.

Linux är bra på vissa saker och windows på vissa saker. därför använder jag båda

Och där skulle jag vilja säga tvärt om.
Mplayer har sedan jag användt det varit helt outstanding när det gäller att spela film. Resurssnål, suveränt UI, bra man pages (ett exempel på när GUI bara skulle bli rörigt om man skulle inkludera alla funktioner som mplayer har) och sväljer allt utan gnäll.

Och jag säger så här istället:
Linux är dåligt på vissa saker och windows på vissa saker, därför använder jag båda.

Angående användarvänligheten så tycker jag likadant, Linux kan vara mycket användarvänligt på sina områden där windows inte alls är det och givetvis tvärt om.
Hade det inte varit för jobb och Rome Total War så hade jag kör Linux hela dan.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
Inte en desktop miljö? Följ min länk och läs lite på hemsidan. Att GTK2 skulle vara segt eller dåligt integrerat skulle jag gärna vilja se lite exempel på. Jag har 1 GB minne på alla mina maskiner, vilket innebär att jag med Xorg och DR17:s låga minnesprofil utan vidare kan cacha alla program jag använder i primärminnet. Det i sin tur innebär att jag kan deaktivera swap och spinna ner hårddisken när laptopen går på batteri, vilket ger ca trekvart extra batteritid. Så klart, en sådan fördel hade ju inte märkts i Windows, med den VM hanteringen...

Nej, Det är en window-manager. Jag hittar inget om filhanterare eller någon form av kontrollpanel över window-managern. De verkar bara vara "ännu en i högen". Tyvär gör jag lite mer på min laptop, och jag har varken 20GB minne, eller klarar mej med en disklös terminal... GTK och QT är segt. Xorg är oresponsivt och föråldrat i nuläget.

Ett annat problem med Linux är alla problem med libs och dependecies. Detta gör även det nästan omöjligt för programvaru-tillverkare att porta över vettiga program. Eftersom allt är sammanbundet med versionsnummer hit & dit och du måste nästan kompilera programmen på din maskin för de ska fungera helt, om det nu äns kompilerar... FreeBSD är lite bättre på den här fronten, av egen erfarenhet..

Men bortsett från allt sånt så är Linux en härlig platform för rena servers med vanliga tjänster.
Ur Opensource/Linux världen så föds det även enormt bra program, t.ex som MPlayer som tekniskt sätt utklassar WindowsMediaPlayer och alla dess codecs totalt.

Men många vill inte ladda hem & kompilera libdvdread, Mplayer och massa annat.. sen skriva en lång komplex rad för att bara se på en DVD-film... För i windows räcker de stoppa i skivan så poppar PowerDVD upp (t.ex)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, Det är en window-manager. Jag hittar inget om filhanterare eller någon form av kontrollpanel över window-managern. De verkar bara vara "ännu en i högen". Tyvär gör jag lite mer på min laptop, och jag har varken 20GB minne, eller klarar mej med en disklös terminal... GTK och QT är segt. Xorg är oresponsivt och föråldrat i nuläget.

Ett annat problem med Linux är alla problem med libs och dependecies. Detta gör även det nästan omöjligt för programvaru-tillverkare att porta över vettiga program. Eftersom allt är sammanbundet med versionsnummer hit & dit och du måste nästan kompilera programmen på din maskin för de ska fungera helt, om det nu äns kompilerar... FreeBSD är lite bättre på den här fronten, av egen erfarenhet..

Men bortsett från allt sånt så är Linux en härlig platform för rena servers med vanliga tjänster.
Ur Opensource/Linux världen så föds det även enormt bra program, t.ex som MPlayer som tekniskt sätt utklassar WindowsMediaPlayer och alla dess codecs totalt.

Men många vill inte ladda hem & kompilera libdvdread, Mplayer och massa annat.. sen skriva en lång komplex rad för att bara se på en DVD-film... För i windows räcker de stoppa i skivan så poppar PowerDVD upp (t.ex)

Jag hör att du aldrig har prövat hur det är med vbrun300.dll, vbrun400.dll. Att en dvd börjar spela så snart den stoppas in är ingenting fantastiskt i linux heller. Det sköter gnome/kde/vad-du-nu-vill-för-volume-manager tillsammans med hal alldelse utmärkt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Det finns rätt många "e-program", kolla längst ner på den här sidan: http://www.get-e.org/User_Guide/English/index.html
Dessutom är "X/GTK2/QT är segt" en åsikt, inte fakta. Vissa tycker att det är lika snabbt som windows, vissa tycker att det är segt som sirap.

Nja, de brukar väl se till så att det fungerar med RH och SuSe, och sen får nån eldsjäl hos varje distro fixa så att paketet pekar på rätt libs osv. Att bara tanka ner en .rpm och sen försöka installera den är jobbigt, ja. Det är därför som apt och portage mfl finns.

Ja mplayer är fint, och nej, man behöver inte använda mplayer i textläge för att titta på dvd-film i linux. ogle finns, eller xine med nåt fint frontend, tex kaffeine. Är lika lätt som PowerDVD (PowerDVD är ju inte direkt höjden av användarvänlighet för den delen, högerklickar man på filmen så fylls ju skärmen med en stor blaffa med 30 undermenyer, tycker själv att det är jobbigt att hitta nånting).
Dessutom finns mplayer i de flesta distars paketsystem.

Permalänk
Medlem

fick en påminnelse om varför jag försöker fly igår.. (nice of MS to help me on my merry way..) skulle kopiera över filer från NTFS till separat FAT32 och sen till EXT3.

1: XP tycker uppenbarligen det var helt logiskt att ta 20 minuter på sig för 2 GB bara för det var DIVXfiler, resten gick aningen fortare förutom dom vanliga "är du säker på att" & "filen används (vilket den inte gjorde) och kan inte flyttas" (utom för MP4-filerna då det låste sig istället) total tidsåtgång ca 35 minuter)

2: körde in filerna på hemma-disken i Ubuntu, total tidsåtgång 8 minuter.

alla konstiga videoformat funkar, däremot funkar inte DvD i Xine, (tur det finns nått att gnälla över iaf..) "no input plugin" eller "MRL syntaxfel" vad ska jag hämta? hmm,, pcm-snd används står det i Xine.. ?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

libdcss2 är det väl du ska ha för att titta på dvd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
en kompis till mig försökte installera *dsb. (vilken vet jag inte exakt)
det slutade i katastrof, så han köpte en skinande blank winxp-box, lovade och svor heligt att aldrig baktala microsofts produkter igen...

to each his own.

Jag har aldrig hört talas om *dsb, så jag kan egentligen inte uttala mig om det, men det suger säkert jättehårt. Jag kan nog hitta en hel drös med riktigt horribla, obskyra system att baktala. Det faktum att du var tvungen att gräva upp nåt obefintligt skit för att jämföra med Windows säger egentligen allt om Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

oj, förlåt att jag råkade vände på bokstäverna med en slipad räv som du borde väl se alla newbiemissar på mils avstånd.

implicerar bsd otrevlighet hos användaren, eller är det tvärt om?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Från hemsidan:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E 17 user guide
# e17/apps/entice (image viewer)
# e17/apps/entrance (login manager)
# e17/apps/eclair (media player)
# e17/apps/e (E17 windowmanager)
# misc/engage (dockbar and E17 module)
# misc/erss (RSS feed application that does not work correctly in E17)
# e17/apps/e_utils (user-friendly utilities for the E17 WM)
# e17/apps/e_modules (additional modules for the E17 WM, note that this does NOT include the Engage module)
# e17/apps/elicit (color picker/screen magnifier)

File managern heter 'evidence' och kommer med ett tiotal standardteman. Den stöder bild och ljud previews, och browsing på tre olika sätt. I snabbhet tycker jag den är i klass med xfwm4, ungefär; titta på hemsidan, som sagt, men läs lite den här gången. Det de kallar 'e (E17 windowmanager)' är en skrivbordsmiljö som inkluderar konfigurationsmenyer och ett gäng standardmoduler, för t.ex. CPU scaling, power management, temperatursensorer osv., samt taskbars. Dessutom erbjuder den ett automatiskt gränssnitt till konfigurationsprogram som inkluderas i e_utils. E17 är baserat på ett helt nytt binärformat, som tillåter otroligt snabba laddtider och låg minnesprofil. Detta tillsammans med den senaste versionen av Xorg gör E 17 brutalt snabbt, helt i klass med lätta Linux DE som *box, xfce4 eller IceWM, och därmed fullständigt utklassar det t.ex. Explorer.

'Gör mer på din laptop', 'har 20 GB minne', 'disklös terminal'... vad fasen snackar du om?

Jag använder min laptop 8 - 10 timmar dagligen som en del av mitt professionella liv, till mer än vad jag kunde drömma om innan jag började med Linux.

VM hanteringen i t.ex. Windows är direkt löjlig. 40 - 50 % av primärminnet använt, och ~ 100 MB i växlingsfil? Känns det igen? En dator ska inte använda hårddisken som arbetsminne, den är flera storleksordningar långsammare än RAM:et. Tack vare att Linux cachar så mycket som möjligt i RAM:et, kan jag med 1 GB RAM klara mig utan tillgång till swap, och därmed spara enormt mycket batteritid, utan att det sänker prestanda. Tvärtom, med fullt cache märks det inte att kerneln automatiskt skalar ner processorn till 600 MHz, eftersom det mesta desktopanvändande består i att ladda program snarare än att köra dem.

GTK och QT libs är inte ett dugg långsammare än de har kompilerats och länkats. Pröva själv.

Citat:

Som maintainer väljer du en standard att bygga och utveckla mot. Det handlar bara om att skriva vettig kod, och hålla kontakt med communityn. Du borde förklara det här för utvecklarna av t.ex. Gimp, Inkscape eller VLC, som trots en oerhörd mängd dependencies sällan eller aldrig har några problem; det här borde komma som en chock för dem...

Citat:

'Skriva en lång rad'? När jag tittar på DVD, så klickar jag på min VLC ikon, sen klickar jag på min DVD i menyn och klickar sedan på subtitles, audio track, scen eller avsnitt som jag vill se. Jag trodde inte ni gillade cli?
Slutligen, vad lurad jag måste ha blivit: På min Windowsburk var man tvungen att installera PowerDVD. Dessutom kom det som del i ett bundle till mitt MB, jag fick det inte ens gratis...

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk
Medlem

kanske skulle testa blackbox eller fluxbox som fönsterhanterare.

inget illa menat, men felen hos linux ligger oftast hos användaren...

Permalänk
Medlem

För klarhetens skulle så hade testat allt... ATI's drivrutiner var i full gång och jag hade även med XGL+Compiz igång ett tag...

Men jag syftar alltså på GNOME/KDE i sin essens, hackigheten jag beskriver är inte låg FPS... Utan att inehållet i rutorna studsar omkring o har, själva resizen upplevs då hackig och ryckig...

Beror det på X11 eller att gränssnitten är dåligt optimerade?

Permalänk
Avstängd

Ursprungligen inskrivet av ookk

"Så fort du måste in i en terminal och börja ge kommandon och editera configfiler för att ändra något trivialt på din dator så har systemet misslyckats totalt. "

Ehhh??? Det är ju det som är POÄNGEN!! Det är ju en asbra ide!! Då unix designades för snart 40 år sen, funderade de på problemet. Ska man ha massa bin filer och register och regedit-liknande program? Nej, för sånt blir obsolet. Istället kom han på snilleblixten att all konfiguration ska ske i TEXTfiler!! För textfiler kommer fortfarande finnas om 30 år, och då behövs inte speciella regedit program. Det räcker med en vanlig editor. kommer alltid räcka med en vanlig editor. Det är en asbra ide. Om 20 år så finns inte regedit och alla inställningar som sker i windows, i binära filer, kommer vara ålderdomliga. Men textfiler kommer finnas kvar. Elegant lösning!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Ehhh??? Det är ju det som är POÄNGEN!! Det är ju en asbra ide!! Då unix designades för snart 40 år sen, funderade de på problemet. Ska man ha massa bin filer och register och regedit-liknande program? Nej, för sånt blir obsolet. Istället kom han på snilleblixten att all konfiguration ska ske i TEXTfiler!!

Hehe! Jag tror inte att Dennis Ritchie och Ken Thompson funderade på detta när de satt och hackade på sin PDP-11.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalvsylta
Hehe! Jag tror inte att Dennis Ritchie och Ken Thompson funderade på detta när de satt och hackade på sin PDP-11.

Men det är precis det, jag har läst att de gjorde! De såg att det enda formatet som kommer vara universellt även om 30 år, kommer vara rena textfiler. Hellre det, än typ huffmankodning, eller binära filer a la regedit. Om 100 år fr.om nu, så tror jag att textfiler fortfarande kommer användas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk

"Så fort du måste in i en terminal och börja ge kommandon och editera configfiler för att ändra något trivialt på din dator så har systemet misslyckats totalt. "

Ehhh??? Det är ju det som är POÄNGEN!! Det är ju en asbra ide!! Då unix designades för snart 40 år sen, funderade de på problemet. Ska man ha massa bin filer och register och regedit-liknande program? Nej, för sånt blir obsolet. Istället kom han på snilleblixten att all konfiguration ska ske i TEXTfiler!! För textfiler kommer fortfarande finnas om 30 år, och då behövs inte speciella regedit program. Det räcker med en vanlig editor. kommer alltid räcka med en vanlig editor. Det är en asbra ide. Om 20 år så finns inte regedit och alla inställningar som sker i windows, i binära filer, kommer vara ålderdomliga. Men textfiler kommer finnas kvar. Elegant lösning!

Har inte du missat poängen nu?
Poängen är inte att det ska vara krångligt för end user.
För 40 år sedan satt inte din mamma vid datorn. Nya miljöer kräver nya lösningar.
Programmen ska vara designade så du inte behöver göra några större inställningar. Tyvärr verkar det bara som det är Apple som fattar detta.

Och för 40 år sedan tror jag itne de satt och valde mellan binärfiler för inställningar, eller databaser med register. Det skulle ta alldeles för mycket cpu-kraft för att ens tänka tanken.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har inte du missat poängen nu?
Poängen är inte att det ska vara krångligt för end user...

Jo men samtidigt säger man ju att Unix är gjort av programmerare, för programmerare. Det är som att önska att matteböcker ska vara lättlästa med massa förklarande text - sånt är ju bara jobbigt. Matteböcker är inte riktade mot den breda massan. De är riktade mot proffs. Proffs vill inte ha 23 exempel, de vill ha faktat - inget mera.

Men som du säger, så är det nya tider nu och Unix börjar ju bli simplare och simplare att använda. Men jag tycker ändå att deras val, av att sköta alla inställningar via textfiler är genialt. Det är en skitsnygg lösning. Kajkar Unix ur, så bootar man upp en diskett och kör VI och editerar lite så funkar allt igen. Kajkar Windows ur, så räcker inte en enkel editor, du måste ha tillgång till regedit och andra skumma program. Ofta är du helt handikappad, eftersom det krävs massa skumma rescueprogram som läser ifrån olika databaser etc. I Unix räcker det med en boot disk med VI. Elegant som fan.

Permalänk
Avstängd

Sega tycker jag inte att de är, ostabila är de definitivt inte (kan bero på dist dock), resten av din post verkar tyda på att du inte har installerat nvidias egna closed-source drivrutiner, de är mycket snabbare än de öppna.

Permalänk
Citat:

Jo men samtidigt säger man ju att Unix är gjort av programmerare, för programmerare. Det är som att önska att matteböcker ska vara lättlästa med massa förklarande text - sånt är ju bara jobbigt. Matteböcker är inte riktade mot den breda massan. De är riktade mot proffs. Proffs vill inte ha 23 exempel, de vill ha faktat - inget mera.

Eh? Matematikböcker är per definition till för de som inte redan kan allt som står i dem utantill, de som gör det har ingen använding för dem. Så på vilket sätt är förklarande text dålig? Visst, det kan bero lite på vilket fokus boken har, ingen tycker om en bok som är för "pratig", men så länge det är koncist och hjälper läsaren så är det en bra sak. Och den andra punkten, om att matematikböcker inte ska vara lättlästa är så fånig att jag inte vet vad. Naturligtvis är det bra om böckerna är lättlästa så att läsaren stöter på minsta möjliga hinder när denne ska ta del av informationen i dem.

Permalänk
Medlem

För att försöka inrikta oss här så vill jag bara poängtera att frågan inte var om att Linux är för kompliceerat, eller att det inte finns gränssnitt för att sköta alla inställningar... Utan det handlade om att själva gränssnittet inte är responsivt nog...

Detta är något som irriterar oavsett om man är linuxguru (såvida man endast sitter i bash) eller nybörjare.. För även om något ser snyggt ut så behöver det inte vara slött... Dock har jag förståelse för att det inte är något vi betalat för och att jag egentligen itne har rätt att kräva något... Men det var inte det jag gjorde heller.

Och ja, jag kan sluta använda Linux som någon påpekar... Men jag tycker det är synd om det måste vara så, och dessutom ville jag ha reda på vad det segheten berodde på... Istället rinner diskussionen ut om hurvida folk som använder systemet verkligen är kvalificerade nog osv.

-----------------------------------

Angående textfilerna, visst det är smart i sig... "Problemet" för användarvänligheten idag är inte att informationen och parametrarna sparas i txt-format, utan att den sköts utan GUI... Även om Windows använder sig av binära grejer/regedit, så behöver man bara vandra ut till registret vid ganska få tilfällen.

Det är inget som stör mig personligen, men det är iaf problemet som användare kan ha vid Linuxanvändning och är något som är påväg att ändras, kommer ju bra gränssnitt hela tiden och de sammanflätas och integreras allt närmare användaren gång på gång.

MVH// Jocke

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
...Angående textfilerna, visst det är smart i sig... "Problemet" för användarvänligheten idag är inte att informationen och parametrarna sparas i txt-format, utan att den sköts utan GUI... Även om Windows använder sig av binära grejer/regedit, så behöver man bara vandra ut till registret vid ganska få tilfällen...

Det bästa vore ju att man ställde in allting via ett GUI som ändrade i textfilerna. Nu sker det i windows, genom att GUIt ändrar inställningar i en binär databas (regedit) typ. Kontentan är att en textfil kan en människa läsa och ändra i, utan problem. Varför spara allt i ett binärt dataformat såsom windows gör? Det är ju inte lätt att läsa eller ändra i, då något strular. Ful lösning. Visst, du sparar lite plats genom att en textfil är större, men ändå. Det är inte viktigt?

HerrEkberg,
Jag håller ju inte riktigt med. Nu för tiden vill jag INTE ha matteböcker med massa trams. Speciellt amerikanska matteböcker avskyr jag. Massa tjafs hela tiden. Då jag var nybörjare och läste analys 1 och linjär algebra o dyl, så ville jag ha "tramsböcker". Men nu, läser jag bara sats, bevis böcker utan någon text alls, typ. Det är bara satser och bevis rakt igenom. De böckerna är att föredra, för matematiker. Jag håller på att läsa topologi nu, och har lånat hem flera böcker. Flera är tjocka och mycket text. Den jag jag valde ut och läser nu, är den tunnaste och innehåller bara satser med dito bevisen. Det är den bästa boken. Helt klart. Man läser och försöker förstå bevisen, det är så man läser matteböcker. All viktigt står i bevisen ju? Jobbigt att läsa texten, den kan ändå inte säga samma saker som i bevisen. Det är ju samma info (nästan - för texten kommer vara sämre).

Unix var likadant förrut. Gjort av proffs, för proffs. Ett proffs som kan sina saker vill inte ha massa tjafs och 23 exempel. Han vill ha ren info, utan att behöva läsa igenom man-pages på 100 sidor. Hellre 10 pages med ren info.

Permalänk

emilsson, en "tramsig" bok med för mycket orelevant text är väl knappast lättläst? Att en bok är skriven för att vara lättläst betyder inte att den är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bästa vore ju att man ställde in allting via ett GUI som ändrade i textfilerna. Nu sker det i windows, genom att GUIt ändrar inställningar i en binär databas (regedit) typ. Kontentan är att en textfil kan en människa läsa och ändra i, utan problem. Varför spara allt i ett binärt dataformat såsom windows gör? Det är ju inte lätt att läsa eller ändra i, då något strular. Ful lösning. Visst, du sparar lite plats genom att en textfil är större, men ändå. Det är inte viktigt?

Ja men det är ju det jag skriver... Ingen här har förespråkat binära format framför textfilerna... Utan det är själva åtkomstmetoden, gränssnittet som är i svagaste varianten idag.. Manuell textredigering...

Och för proffsen bör det ju inte spela någon roll, då textfilerna kommer finnas kvar att kunna redigeras för hand även om gränssnitt kommer in och underlättar för massorna! Det är alltså något som är väldigt svårt att argumentera emot...

Ett gränssnitt kan inte kallas för BLOAT om det är ett bra gränssnitt... Jag förstår inte din parallel till matteböcker, syftar du på att gränssnittet i sig är bloaten eller vad skulle det vara i såfall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Generellt, binärer är mindre bekymmer än source, så är det bara, sen kan ni säga att Gentoo sköter hur mycke som hellst själv, för det är fortfarande source-klydd.

Men t.ex Debian, som är binärbaserat, är de lösningen då? Nej.. Eftersom binärerna är kompilerade på olika sätt för olika distar/releaser. En så mentalt självklar sak som "jag går in på programmets hemsida, laddar ner och installerar 'paket'" fungerar inte heller, då paketet måste passa exakt till din dist/release.

Windows register må vara en ranglig kustruktion, men det är också blixtsnabbt. Hundra gånger snabbare än lösa textfiler i filsystemet.

X är en förlegad design och drar alla GUI som körs där med sig i samma dike tyvär.
X har en latency som får det att kännas som Windows XP på en 133-mhz.

Sen pratas det så mycket om dokumentation hela tiden. Men tänk på en sak, i Windows behöver man ingen dokumentation, det är helt självförklarande oftast, för vanligt bruk. Om det sen inte fungerar, ja då ligger man risigt till givetvis.

1. Det är blixtsnabbt? Jag hör att du aldrig har behövt lista ut vilken nyckel som styr vad och vilka parametrar den tar.

2. Vad bra då att vi har fått hårdvaruaccelererade gui då. Tråkigt också att Xgl gör samma sak som Aero fast med mindre hårdvara trots att Aero är betydligt närmare kärnan än Xgl är.

3. Pröva att sätta någon som aldrig har använt en dator framför windows och jämför med om du sätter samma person framför en vanlig linuxdist, dra därefter dina slutsatser. Du kan inte dra slutsatser från att jämföra ett operativsystem som nästan alla har kört sedan de har använt en dator med ett operativsystem som nästan ingen har hört talas om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EMC
som tillåter otroligt snabba laddtider och låg minnesprofil. Detta tillsammans med den senaste versionen av Xorg gör E 17 brutalt snabbt, helt i klass med lätta Linux DE som *box, xfce4 eller IceWM, och därmed fullständigt utklassar det t.ex. Explorer.

Även om jag kör xfwm så laggar Firefox när jag scrollar, när jag ritar i GIMP så släpar penslen efter, trots att jag har nvidia-drivisarna installerade. Och detsamma är på min laptop med senaste Ubuntu som tydligen ska ha bra stöd för mitt Intel GMA900. I Windows flyter FF fint som smör, och GIMP visar i realtid det man gör.

Kan det bara vara så att X har en hemsk latency som bara duger till terminal-fönster och X-eyes? Jag tror det tyvär.

Jag blir så jäkla trött på bli smutkastad bara för att man har en åsikt. Jag använder Linux och FreeBSD dagligen, och tycker de är kanon system annars. Såfort man uttalar sig negativt så är man okunnig och idiot.

EDIT: Omformulera lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Även om jag kör xfwm så laggar Firefox när jag scrollar, trotts att jag har nvidia-drivisarna installerade. Och detsamma är på min laptop med senaste Ubuntu som tydligen ska ha bra stöd för mitt Intel GMA900.

När jag ritar i Gimp så släpar penslen efter, det gör de inte i Gimp i Windows.

Kan det bara vara så att X har en hemsk latency som bara duger till terminal-fönster och X-eyes? Jag tror det tyvär.

Kan det vara så att du inte förstår skillnaden mellan hur windows hanterar gui och hur X hanterar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Kan det vara så att du inte förstår skillnaden mellan hur windows hanterar gui och hur X hanterar det?

Det är mycket möjligt! Jag vet bara att X är ett client/server-system, vilket inte Windows är.
Men jag kan berätta att det är väldigt många som skiter i hur både X och Windows fungerar under huven.

Det är resultatet man bryr sig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mycket möjligt! Men jag kan berätta att det är väldigt många som skiter i hur både X och Windows fungerar under huven.

Det är resultatet man bryr sig om.

Fint, då kan jag konstatera att Xgl på mitt 7800gtx fungerar alldeles utmärkt. EOD.

Visa signatur