Citat:
Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, Det är en window-manager. Jag hittar inget om filhanterare eller någon form av kontrollpanel över window-managern. De verkar bara vara "ännu en i högen". Tyvär gör jag lite mer på min laptop, och jag har varken 20GB minne, eller klarar mej med en disklös terminal... GTK och QT är segt. Xorg är oresponsivt och föråldrat i nuläget.
Från hemsidan:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av E 17 user guide
# e17/apps/entice (image viewer)
# e17/apps/entrance (login manager)
# e17/apps/eclair (media player)
# e17/apps/e (E17 windowmanager)
# misc/engage (dockbar and E17 module)
# misc/erss (RSS feed application that does not work correctly in E17)
# e17/apps/e_utils (user-friendly utilities for the E17 WM)
# e17/apps/e_modules (additional modules for the E17 WM, note that this does NOT include the Engage module)
# e17/apps/elicit (color picker/screen magnifier)
File managern heter 'evidence' och kommer med ett tiotal standardteman. Den stöder bild och ljud previews, och browsing på tre olika sätt. I snabbhet tycker jag den är i klass med xfwm4, ungefär; titta på hemsidan, som sagt, men läs lite den här gången. Det de kallar 'e (E17 windowmanager)' är en skrivbordsmiljö som inkluderar konfigurationsmenyer och ett gäng standardmoduler, för t.ex. CPU scaling, power management, temperatursensorer osv., samt taskbars. Dessutom erbjuder den ett automatiskt gränssnitt till konfigurationsprogram som inkluderas i e_utils. E17 är baserat på ett helt nytt binärformat, som tillåter otroligt snabba laddtider och låg minnesprofil. Detta tillsammans med den senaste versionen av Xorg gör E 17 brutalt snabbt, helt i klass med lätta Linux DE som *box, xfce4 eller IceWM, och därmed fullständigt utklassar det t.ex. Explorer.
'Gör mer på din laptop', 'har 20 GB minne', 'disklös terminal'... vad fasen snackar du om?
Jag använder min laptop 8 - 10 timmar dagligen som en del av mitt professionella liv, till mer än vad jag kunde drömma om innan jag började med Linux.
VM hanteringen i t.ex. Windows är direkt löjlig. 40 - 50 % av primärminnet använt, och ~ 100 MB i växlingsfil? Känns det igen? En dator ska inte använda hårddisken som arbetsminne, den är flera storleksordningar långsammare än RAM:et. Tack vare att Linux cachar så mycket som möjligt i RAM:et, kan jag med 1 GB RAM klara mig utan tillgång till swap, och därmed spara enormt mycket batteritid, utan att det sänker prestanda. Tvärtom, med fullt cache märks det inte att kerneln automatiskt skalar ner processorn till 600 MHz, eftersom det mesta desktopanvändande består i att ladda program snarare än att köra dem.
GTK och QT libs är inte ett dugg långsammare än de har kompilerats och länkats. Pröva själv.
Citat:
Ett annat problem med Linux är alla problem med libs och dependecies. Detta gör även det nästan omöjligt för programvaru-tillverkare att porta över vettiga program. Eftersom allt är sammanbundet med versionsnummer hit & dit och du måste nästan kompilera programmen på din maskin för de ska fungera helt, om det nu äns kompilerar... FreeBSD är lite bättre på den här fronten, av egen erfarenhet..
Som maintainer väljer du en standard att bygga och utveckla mot. Det handlar bara om att skriva vettig kod, och hålla kontakt med communityn. Du borde förklara det här för utvecklarna av t.ex. Gimp, Inkscape eller VLC, som trots en oerhörd mängd dependencies sällan eller aldrig har några problem; det här borde komma som en chock för dem...
Citat:
Men många vill inte ladda hem & kompilera libdvdread, Mplayer och massa annat.. sen skriva en lång komplex rad för att bara se på en DVD-film... För i windows räcker de stoppa i skivan så poppar PowerDVD upp (t.ex)
'Skriva en lång rad'? När jag tittar på DVD, så klickar jag på min VLC ikon, sen klickar jag på min DVD i menyn och klickar sedan på subtitles, audio track, scen eller avsnitt som jag vill se. Jag trodde inte ni gillade cli?
Slutligen, vad lurad jag måste ha blivit: På min Windowsburk var man tvungen att installera PowerDVD. Dessutom kom det som del i ett bundle till mitt MB, jag fick det inte ens gratis...